Udvalg Vedr. Regional Udvikling 10. september 2014 (Referat)
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum
til
mødet i
den 10. september 2014 kl. 14:00
i Mødelokale F7, stuen, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg
Alle medlemmer var mødt.
Mødet blev hævet kl. 15.28.
1. Temadrøftelse om Vækst og udviklingsstrategi
Sagsfremstilling
Loven om erhvervsfremme og regional udvikling, der trådte i kraft 1. februar 2014, giver regionerne til opgave at udarbejde en regional vækst- og udviklingsstrategi med udgangspunkt i udfordringer, sætte mål og opstille regionale forslag til løsninger på samfundsmæssige udfordringer.
Den nye strategi skal sikre sammenhæng og opnå endnu større gennemslagskraft og synlighed i indsatsen. Der er f.eks. lagt op til at styrke sammenhængen mellem erhvervsudvikling, beskæftigelses- og uddannelsesindsatsen, infrastruktur, klima og miljø samt byer og yderområder.
Vækst- og udviklingsstrategien udarbejdes i et samarbejde mellem regionsråd og Vækstforum. Den samlede strategi skal herved skabe et større ejerskab til den samlede indsats for regional udvikling, herunder omstilling til væksterhverv og udvikling af attraktive regionale levevilkår.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi:
Redegør for den fremtidige udvikling for regionen.
Adresserer de regionale vækst- og udviklingsvilkår, herunder infrastruktur, erhvervsudvikling, turisme, uddannelse, beskæftigelse, udvikling i byerne landdistrikterne og yderområderne, natur og miljø, rekreative formål, kultur og samarbejde med tilgrænsende lande.
Kan endvidere adressere grøn omstilling, større byers betydning for væksten, klimatilpasning, kollektiv trafik mv.
Redegør for de initiativer, som regionsrådet vil foretage som opfølgning på strategien.
I Region Midtjylland er der nu iværksat en proces, som tager sit udgangspunkt i fire udfordringer: Konkurrenceevne, Klima og ressourcer, Velfærd samt Demografi og bosætningsmønstre.
Til udfoldelse af de fire udfordringer er der tilsvarende udarbejdet fire redegørelser. Redegørelsen vedrørende Velfærdsudfordringen eftersendes.
Udfordringer og redegørelser er vedhæftet som bilag og danner grundlag for Regionsrådets drøftelse.
Udviklingsdirektør Lars Vildbrad vil på mødet den 10. september redegøre for arbejdet med den regionale vækst- og udviklingsstrategi.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling fik en præsentation af vækstforums arbejde og samspil med regionsrådet, herunder beslutningsstrukturen mellem vækstforum og regionsrådet, sammenhængen til lov om erhvervsfremme, vækstforums handlingsplan i forhold til implementeringen af Region Midtjyllands indsatsområder, partnerskabsaftale med regeringen m.v.
Herefter fik udvalget et oplæg om processen i forbindelse med udarbejdelse af Vækst- og udviklingsstrategien. Der er bl.a. planlagt en række workshops og konferencer i 2014-2015, hvor borgere, erhvervslivet, interesseorganisationer, kommuner, regionsrådet m.v. bliver inviteret. Der er fokus på borgerinddragelse, og i den forbindelse planlægges bl.a. et fællesmøde med det midlertidige udvalg vedrørende borgerdialog.
Udvalget drøftede kompetencefordelingen mellem vækstforum, det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling og regionsrådet, og ønskede bl.a. i den sammenhæng at få en sag på næste udvalgsmøde omkring Region Midtjyllands Delegerings- og kompetencefordelingsregler.
Bilag
2. Godkendelse af referat fra mødet den 6. august 2014
Resume
Godkendelse af referat fra møde den 6. august 2014.
Direktionen indstiller,
at | referatet fra mødet den 6. august 2014 i det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendes. |
Sagsfremstilling
Efter udvalgets forretningsorden skal referatet fra det foregående møde forelægges til godkendelse.
Referat fra udvalgets møde den 6. august 2014, der tidligere er udsendt til udvalgets medlemmer, vedlægges til godkendelse.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendte referatet fra mødet den 6. august 2014.
Bilag
3. Den regionale vækst- og udviklingsstrategi (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Lov om erhvervsfremme og regional udvikling, der trådte i kraft 1. februar 2014, giver regionerne til opgave at udarbejde en regional vækst- og udviklingsstrategi, beskrive udfordringer, sætte mål og opstille regionale løsninger på samfundsmæssige udfordringer.
Den nye strategi skal sikre sammenhæng og opnå øget gennemslagskraft og synlighed i indsatsen. Der er f.eks. lagt op til at styrke sammenhængen mellem erhvervsudvikling, beskæftigelses- og uddannelsesindsatsen, infrastruktur, klima og miljø samt byer og yderområder.
Direktionen indstiller,
at | udfordringer og redegørelser vedrørende udarbejdelsen af den regionale vækst- og udviklingsstrategi tages til orientering. |
Sagsfremstilling
Regional Vækst- og Udviklingsstrategi
Vækst- og Udviklingsstrategien udarbejdes i et samarbejde mellem regionsråd og Vækstforum. Den samlede strategi skal herved skabe et større ejerskab til den samlede indsats for regional udvikling, herunder omstilling til væksterhverv og udvikling af attraktive regionale levevilkår.
Den Regionale Vækst- og Udviklingsstrategi:
redegør for den fremtidige udvikling for regionen,
adresserer de regionale vækst- og udviklingsvilkår, herunder infrastruktur, erhvervsudvikling, turisme, uddannelse, beskæftigelse, udvikling i byerne landdistrikterne og yderområderne, natur og miljø, rekreative formål, kultur og samarbejde med tilgrænsende lande,
kan endvidere adressere grøn omstilling, større byers betydning for væksten, klimatilpasning, kollektiv trafik mv. og,
redegør for de initiativer, som regionsrådet vil foretage som opfølgning på strategien.
I Region Midtjylland er der nu iværksat en proces, som tager sit udgangspunkt i fire udfordringer: Konkurrenceevne, Klima og ressourcer, Velfærd samt Demografi og bosætningsmønstre (vedlagt).
Til udfoldelse af de fire udfordringer er der tilsvarende udarbejdet tre redegørelser for udfordringerne Konkurrenceevne, Klima og ressourcer, samt Demografi og bosætningsmønstre (vedlagt). Redegørelsen for Velfærd er under udarbejdelse.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget ønsker et mere formaliseret samarbejde med vækstforum, herunder eksempelvist fælles værtskaber ved arrangementer og konferencer i forbindelse med udarbejdelsen af vækst- og udviklingsstrategien. Derudover ønsker udvalget, at administrationen undersøger mulighederne for, at udvalget kan blive tidligere inddraget i vækstforums arbejde eksempelvist ved fællesmøder mellem udvalget og vækstforum.
Bilag
4. Vækstforums Handlingsplan 2015 (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Der er udarbejdet et udkast til Vækstforums Handlingsplan for 2015.
Handlingsplanen 2015 tager sit udgangspunkt i Erhvervsudviklingsstrategien 2010-2020, samt de vækstpartnerskabsaftaler, som årligt indgås mellem Vækstforum og regeringen.
I 2015 vil Vækstforum udarbejde en handlingsplan for 2016-2020 med udgangspunkt i den kommende vækst- og udviklingsstrategi, som forventes vedtaget medio 2015.
Direktionen indstiller,
at | Vækstforums Handlingsplan 2015 tages til orientering. |
Sagsfremstilling
Vækstforums handlingsplan for 2015 tager udgangspunkt i Vækstforums strategi frem mod 2020 og Handlingsplan 2013-2014 samt vækstpartnerskabsaftalen for 2014.
Handlingsplanen er etårig, idet Vækstforum og regionsrådet i løbet af 2014 og 2015 udarbejder en ny samlet regional vækst- og udviklingsstrategi for 2015-2030, som derefter danner grundlag for en ny erhvervsrettet handlingsplan for 2016-2020.
I perioden 2007-2014 har Vækstforum valgt at satse både på regionale styrkepositioner og på de generelle vækstdrivere.
Indsatsområderne er således styrkepositionerne Energi og miljø, Fødevarer, Velfærdsinnovation og Turisme og de generelle vækstmotorer Uddannelse og kompetenceudvikling, Innovation og forretningsudvikling, Digitalisering samt Iværksætteri.
Indsatsen i forhold til de regionale styrkepositioner, OECD's analyse fra 2012 af vækstforums erhvervsudviklingsstrategi samt udviklingen i de årlige vækstpartnerskabsaftaler med Erhvervs- og Vækstministeriet er gradvist udviklet til en regional klyngetilgang på Fødevare- og Energiområdet samt Sundhedsinnovation og Turisme, således at der udvikles klynge-organiseringer som omdrejningspunktet i forhold til virksomhederne og de respektive økosystemer, herunder innovationsnetværk mm.
Tilsvarende viser erfaringerne, at organiseringen af de generelle vækstdrivere inden for innovation, iværksætteri, virksomhedsudvikling, uddannelse og kompetenceudvikling samt kapitalformidling bør udvikles mere målrettet mod de regionale klyngesatsninger således, at der ikke udvikles konkurrerende indsatser inden for de respektive områder.
Dermed styrkes det sammenhængende erhvervsfremmesystem i Region Midtjylland, som indgår i og anvender de nationale tilbud bedst muligt for virksomhederne. Tilsvarende gælder internationaliseringen under EU/DK, Horizon 2020 og det regionale Global Midt program.
Handlingsplan 2015 rummer dels videreførelse af enkelte initiativer, som er godkendt og bevilget, dels forslag til nye forprojekter og nye initiativer inden for den overordnede strategiske ramme.
Initiativerne skal danne grundlag for forslag til åbne ansøgningsrunder til godkendelse på vækstforums møde den 28. oktober 2014 med henblik på godkendelse af kommende operatører ved årsskiftet 2014/2015.
Økonomi
Regionsrådet forventes i 2015 at afsætte 116,5 mio. kr. til regionale erhvervsfremmeaktiviteter.
Vækstforum i Region Midtjylland har i perioden 2014-2020 mulighed for at indstille projekter til regional- og socialfonden for i alt knap 400 mio. kr., fordelt med 195,731 mio. kr. til regionalfonden og 204,2 mio. kr. til socialfonden.
Vækstforum har besluttet, at initiativerne i Handlingsplan 2015 skal udmøntes inden for en ramme af 95 mio. kr. af de regionale midler til erhvervsudvikling, og at der således skal søges øvrig finansiering via EU Strukturfonde og andre finansieringskilder.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Bilag
6. Bevilling til vækstprogram for små og mellemstore produktionsvirksomheder (Indstilling fra Vækstforum) (Sag til forretningsudvalget)
Resume
I Vækstpartnerskabsaftalen for 2013 mellem regeringen og Vækstforum for Region Midtjylland er det aftalt at etablere et vækstprogram målrettet små og mellemstore produktionsvirksomheder. Der sigtes mod en tre-årig landsdækkende indsats, der skal styrke produktiviteten og konkurrenceevne i produktionsvirksomheder.
Erhvervs- og Vækstministeriet foreslår, at programmet finansieres af regionale erhvervsudviklingsmidler, den nationale pulje af strukturfondsmidler og privat medfinansiering.
Direktionen indstiller,
at | der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 3 mio. kr. i 2014 til det nationale vækstprogram (Bevillingen udmøntes med 1 mio. kr. i 2015, 1 mio. kr. i 2016 og 1 mio. kr. i 2017). |
Sagsfremstilling
I Regional Vækstpartnerskabsaftale 2013 mellem regeringen og Vækstforum for Region Midtjylland er indgået aftale om at etablere et vækstprogram målrettet små og mellemstore produktionsvirksomheder, som skal medvirke til at skabe nye produktionsjob i Danmark. Programmet er ligeledes et centralt element i regeringens vækstplan "Danmark helt ud af krisen - virksomheder i vækst".
Erhvervs- og Vækstministeriet (Erhvervsstyrelsen) har nu fremsendt et udkast til vækstprogram for små og mellemstore produktionsvirksomheder, som er en landsdækkende indsats over en tre-årig periode. Udkastet bygger blandt andet på erfaringerne fra det midtjyske initiativ "Fremtidens industrielle forretningsmodeller".
Effekt
Programmets mål er at styrke produktiviteten og konkurrenceevnen i små og mellemstore produktionsvirksomheder gennem et væksttjek og et vækstløft.
Aktiviteter
Programmet omfatter følgende aktiviteter:
Et væksttjek er en gratis skræddersyet gennemgang af virksomheden, som skal munde ud i en handlingsplan. Væksttjek gennemføres for op til 1.000 virksomheder på landsplan.
Et vækstløft er konkret rådgivning til realisering af virksomhedens vækstpotentiale. Vækstløft gennemføres for minimum 500 af de virksomheder, som får gennemført et væksttjek og medfinansieres med 50 % fra den enkelte virksomhed.
Organisering og tidsplan
Vækstprogrammets operatør skal findes gennem et udbud og kunne for eksempel være et konsortium af erhvervsfremmeorganisationer samt offentlige og private aktører. Operatøren skal sikre koordination mellem Vækstprogrammet, den øvrige regionale indsats på området samt den specialiserede erhvervsservice i de regionale væksthuse. Udbuddet gennemføres i efteråret 2014.
Væksttjek og vækstløft skal gennemføres af private konsulenter med dokumenteret erfaring fra rådgivning af produktionsvirksomheder eller af aktører med andre specialiserede kompetencer.
Økonomi
Region Midtjylland ansøges om i alt 3 mio. kr. i 2014 og nedenstående tabel 1 viser udmøntningen af bevillingen.
Erhvervs- og Vækstministeriet foreslår, at Vækstprogrammet finansieres gennem den nationale pulje af regionalfondsmidler og socialfondsmidler med ca. 29,5 mio. kr. Den nationale pulje kan yde EU-medfinansiering svarende til max 50 % af et projekts samlede udgifter. De 29,5 mio. kr. skal således modsvares af et ligeså stort beløb i medfinansiering fra henholdsvis virksomhedernes egenbetaling, medfinansiering fra regionerne og evt. vækstprogrammets operatør.
Erhvervs- og Vækstministeriet foreslår, at de regionale vækstfora bidrager med ca. 15 mio. kr. til Vækstprogrammet. Konkret foreslås, at alle vækstfora (med undtagelse af Bornholm) medfinansierer med 1 mio. kr. om året i projektperioden, i alt 3 mio. kr. pr. vækstforum.
Det forudsættes således, at fordelingen af midler sker ligeligt mellem de fem regionale vækstfora og ikke relativt afhængig af eksempelvis industribeskæftigelsen i hver region. Hvis dette var tilfældet, ville Region Midtjyllands andel af det nationale vækstprogram kunne udgøre omkring 30 %.
Vækstforum besluttede på sit møde den 19. august 2014 at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges 3 mio. kr. i 2014 til vækstprogrammet.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
7. Orientering om ændring af lov om trafikselskaber
Resume
Folketinget vedtog den 11. juni i år to forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber til ikrafttræden den 1. august 2014. Lovændringerne har primært konsekvenser for finansiering af og samarbejdet om den kollektive trafik på Sjælland. I sagsfremstillingen beskrives de væsentligste lovændringer, som har betydning for Region Midtjylland og Midttrafik.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Ved Folketingets behandling af forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber blev lovforslaget delt i to lovforslag. Det ene lovforslag omfatter primært ændring af finansieringsmodellen for trafikselskabet på Sjælland og organisering af den offentlige servicetrafik i Østdanmark, mens det andet lovforslag giver mulighed for, at Region Nordjylland kan overtage trafikkøberansvaret for togtrafikken mellem Skørping og Frederikshavn.
Begge lovforslag blev vedtaget af Folketinget den 11. juni 2014.
De væsentligste lovændringer set i forhold til den kollektive trafik i Region Midtjylland er følgende:
Den trafikplan, Midttrafik hvert fjerde år udarbejder, skal indeholde et strategisk grundlag, der som minimum fastlægger overordnede principper for det rutenet, som region og kommuner har lagt sig fast på ud fra det ønskede serviceniveau. Det strategiske grundlag skal understøttes af et flerårigt budgetforslag, men ændrer ikke ved, at region og kommuner har ret til at prioritere deres budgetter fra år til år.
Region Midtjylland kan efter aftale med vejmyndigheden finansiere faste anlæg, der relaterer sig til offentlig servicetrafik (fx terminaler, ventesale og stoppesteder). Midttrafik kan efter aftale med regionen eller vejmyndigheden overtage ejerskab eller varetage opsætning, drift m.v. af de faste anlæg. Bestemmelsen kan fx være med til at driftsoptimere en regionalrute, hvis vejmyndigheden ikke ønsker at finansiere et fast anlæg.
Lovgivningen giver mulighed for, at ø-kommuner, som ikke har bro eller landfast forbindelse til andre kommuner, efter ansøgning kan melde sig ud af et trafikselskab. Transportministeren kan fastsætte de nærmere vilkår herfor. Samsø Kommune har givet udtryk for interesse i udtræden af Midttrafik.
Den enkelte kommune kan for ruter, som oprettes til befordring af skoleelever, beslutte, om der kan medtages andre passagerer. Ruten skal planlægges ud fra skoleformål, og der må ikke opkræves betaling. Bestemmelsen giver mulighed for en bedre kapacitetsudnyttelse af skolebuskørslen.
Der indføres bestemmelser om, at transportministeren kan fastsætte regler om et sammenhængende takstsystem og om hvilke typer af rutekørsel, der er undtaget for krav om tilladelse.
De nævnte lovændringer er foretaget på baggrund af transportministeriets evaluering af lov om trafikselskaber i 2013, der i øvrigt viste, at organiseringen af den kollektive trafik uden for hovedstadsområdet i store træk har fungeret tilfredsstillende siden strukturreformen.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling tog orienteringen om ændring af lov om trafikselskaber til efterretning.
8. Høring af forslag til lov om ændring af lov om Aarhus Letbane (Sag til forretningsudvalget)
Resume
Transportministeriet har udsendt forslag til lov om ændring af lov om Aarhus Letbane i høring. Lovforslaget udmønter politisk aftale af 12. juni 2014 om Metro, letbane, nærbane og cykler. Heri indgår, at staten tilfører 330 mio. kr. til anlæg Aarhus Letbane, samt at staten udtræder af anlægsselskabet for letbanen.
Administrationens forslag til høringsbemærkninger til lovforslaget vedlægges.
Direktionen indstiller,
at | forslag til høringsbemærkninger godkendes. |
Sagsfremstilling
Transportministeriet har udsendt forslag til lov om ændring af lov om Aarhus Letbane i høring i perioden 1. september til 2. oktober 2014. Lovforslaget vedlægges.
Lovforslaget følger af politisk aftale af 12. juni 2014 om Metro, letbane, nærbane og cykler. Den politiske aftale blev indgået efter, at der tidligere på året var konstateret en fordyrelse af letbaneanlægget på ca. 700 mio. kr. i forhold til det budgetterede.
De væsentligste ændringer, der fremgår af lovforslaget, er sket med udgangspunkt i ovennævnte politiske aftale. Det drejer sig om:
Statens bidrag til letbanen hæves med 330 mio. kr., og konverteres til et tilskud.
De lokale parters bidrag hæves som følge af aftalen.
Staten udtræder af Aarhus Letbane I/S, og som følge heraf er der sket tilpasninger af lovteksten om den fremtidige organisering af Letbanens anlæg og drift. Herunder betingelser om statens tilsyn med tilskuddet.
Fremtidige ejerandele af Aarhus Letbane efter statens udtræden er, at 87,7 % ejes af Aarhus Kommune og 12,3 % ejes af Region Midtjylland.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at statens udtræden af Aarhus Letbane ikke har betydning for statens tilskud til elektrificering af Grenaabanen, samt statens finansiering af hastighedsopgradering af Grenaabanen, som forudsættes gennemført af Banedanmark.
Administrationens bemærkninger til lovforslaget:
Region Midtjylland har ved flere lejligheder påpeget ønske om lempeligere lånevilkår for Aarhus Letbane svarende til de lånevilkår, der er gældende for Letbanen i Ring 3.
Det må konstateres, at der i lovforslaget ikke er ændret i lånevilkårene
Med direkte henvisning til Lov om letbane på Ring 3, påpeger administrationen derfor i forslaget til høringssvar, at der i loven ønskes indskrevet samme vilkår for Aarhus Letbanes optagelse af lån som de vilkår, der er gældende for Letbanen i Ring 3. Herunder bl.a. mulighed for at Aarhus Letbane kan optage lån med op 40 års løbetid.
Region Midtjylland finder det rimeligt, at letbaneprojekter i forskellige dele af landet gives lige vilkår.
Med hensyn til den fremtidige organisering er det administrationens vurdering, at lovteksten i tilstrækkelig grad er rummelig for den fremtidige organisering, som skal aftales mellem Region Midtjylland og Aarhus Kommune. Dette gælder også med hensyn til, at det i lovteksten præciseres, at der ikke må ske ændringer i statens tilsyn med anvendelsen af det statslige tilskud.
De angivne fremtidige ejerandele er i overensstemmelse med det aftalte mellem Aarhus Kommune og Region Midtjylland, hvori der er taget udgangspunkt i den hidtidige ejerfordeling.
I vedlagte forslag til høringssvar er administrationens bemærkninger til lovforslaget indarbejdet.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling tog orienteringen om forslag til lov om ændring af lov om Aarhus Letbanen til efterretning.
9. Projektværksted til udmøntning af uddannelsespulje
Resume
Den 15. september 2014 afholdes der projektværksted forud for udmøntning af den regionale udviklingspulje til uddannelse, hvor temaet er "Erhverv i uddannelse." Der er samlet afsat 3,2 mio. kr. til ansøgningsrunden.
Desuden er der en beskrivelse af uddannelsespuljen med status for 2014, retningslinjer og udmøntningen heraf.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen om projektværksted til udmøntning af uddannelsespulje tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Mandag den 15. september 2014 afholdes der projektværksted forud for den kommende ansøgningsrunde til udviklingsmidler til uddannelse med politisk behandling i december 2014.
Temaet for ansøgningsrunden er igen "Erhverv i uddannelse", som også var et tema under den seneste ansøgningsrunde i 2013. Der afholdes endnu en ansøgningsrunde med temaet, da det i forbindelse med seneste ansøgningsrunde og efterfølgende har vist sig, at der er stor interesse for temaet.
Uddannelsesmidlerne 2014
Retningslinjer for tilskud
Regionsrådet kan med henblik på at understøtte den regionale udviklingsplan yde formåls- og tidsbestemt udviklingstilskud til institutioner, der udbyder almene og erhvervsrettede ungdomsuddannelser samt almene voksenuddannelser.
I henhold til Lovbekendtgørelse nr. 937 af 22. september 2008 kan regionsrådet yde formåls- og tidsbestemte udviklingstilskud, herunder anlægstilskud, til bl.a. efteruddannelse, information, udvikling af fag, valgfag og mere specialiserede studieretninger samt tilskud til udvikling af en institution i et landdistrikt eller udkantsområde.
De regionale udviklingsmidler til uddannelse udmøntes med grundlag i den Uddannelsespolitiske handlingsplan 2013-2014 (se bilag). Fremadrettet vil udviklingsmidlerne udmøntes med udgangspunkt i de prioriteringer, der fremgår af Vækst- og udviklingsstrategien (VUS).
I perioden 2013-2014 er der tre overordnede temaer for puljen: Talent, Internationalisering og Digitalisering.
I forbindelse med tildeling af udviklingstilskud til uddannelse vægtes:
Samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, og her gerne forskellige typer af uddannelsesinstitutioner, og virksomheder
Styrkelse af uddannelsesaktiviteter i regionens yderområder
Initiativer, der arbejder imod opnåelse af 95 %-målsætningen
Initiativer, der motiverer til uddannelse inden for naturvidenskabelige og kreative fag
Nyskabende/nytænkende, innovative og/eller internationalt perspektiverede projekter.
Der stilles desuden krav om medfinansiering fra projektets parter.
Uddannelsesudviklingsmidlerne
De regionale udviklingsmidler til uddannelse bevilges som udgangspunkt gennem åbne, annoncerede ansøgningsrunder. Rent praktisk afvikles ansøgningsrunderne med et projektværksted som startskud, hvor der på forhånd er udmeldt økonomi og tema(er) for den kommende ansøgningsrunde. Projektværkstedet er en metode til at sikre det brede samarbejde på tværs af institutioner, ligesom det giver mulighed for at føre projektholdere sammen, der arbejder med de samme eller meget ens ideer.
Projektværkstederne annonceres på hjemmesiden og i det regionale nyhedsbrev fra uddannelsesteamet ”Nice to know…”. Desuden fremsendes invitation til alle ansøgningsberettigede uddannelsesinstitutioner via mail til institutionernes hovedpostkasser.
Efter projektværkstedet udarbejder uddannelsesinstitutionerne i samarbejde med de involverede parter den færdige ansøgning, der efterfølgende fremsendes til Region Midtjylland inden den udmeldte ansøgningsfrist.
Uddannelsesudviklingsmidlerne bevilges typisk til flerårige projekter, der involverer samarbejde mellem flere uddannelsesinstitutioner og gerne på tværs af uddannelsesinstitutionstyper.
Der er primo 2013 bevilget to store projekter inden for hvert af de tre temaer, hvorfor der ikke afsættes flere midler til projekter med rent fokus på de tre temaer i indeværende periode.
Der er tilknyttet følgeforskning til temaet ”Talent”, og der forventes iværksat følgeforskning til temaet ”Digitalisering”. I forhold til temaet ”Internationalisering” afventes projektresultaterne.
Strategisk udmøntede udviklingsmidler
På baggrund af erfaringer fra igangsatte projekter, de øvrige strategiske satsninger i Region Midtjylland og ønsker/behov fra uddannelsesinstitutionerne kan der bevilges midler til projekter som del af en regional strategisk satsning.
Som eksempel herpå kan ses projektet ”Relationskompetence og klasseledelse i de gymnasiale uddannelser”, som skal afdække og udvikle metoder målrettet underviserne på de gymnasiale uddannelser. Projektet anlægger et nytænkende perspektiv og en ny målgruppe for at få skabt bedre undervisning og fastholdelse. Da projektet er forskningsbaseret, er det ligeledes medvirkende til at skabe ny viden, som vil blive baseret på regionale forskere.
De regionale udviklingsmidler til uddannelse udmøntes med grundlag i den Uddannelsespolitiske handlingsplan 2013-2014. Fremadrettet vil udviklingsmidlerne udmøntes med udgangspunkt i de prioriteringer, der fremgår af Vækst- og udviklingsstrategien (VUS).
Rent praktisk afvikles ansøgningsrunderne til udviklingsmidlerne til uddannelse med et projektværksted, hvor der på forhånd er udmeldt økonomi og tema(er) for den kommende ansøgningsrunde. Projektværkstedet er en metode til at sikre det brede samarbejde på tværs af institutioner, ligesom det giver mulighed for at føre projektholdere sammen, der arbejder med de samme eller meget ens ideer.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling tog orienteringen om projektværksted til udmøntning af uddannelsespulje til efterretning.
10. Gensidig orientering
Beslutning
Gensidig orientering
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling drøftede studietur for udvalget. Det blev besluttet, at studieturen planlægges i uge 39, 2015 (mellem den 21. september og den 25. september 2015). Udvalget drøftede mulige emner for studieturen.
Mødeplan 2015
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling foreslog, at udvalget besøgte Mårbjergværket i forbindelse med et udvalgsmøde.
Opfølgning på konferencer m.v.
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling ønsker en fast opfølgning på de konferencer og arrangementer, hvor udvalgsmedlemmer har deltaget m.v. Opfølgningen sker på udvalgsmøderne under punktet gensidig orientering.