Udvalg Vedr. Regional Udvikling 09. november 2016 (Referat)
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum
til
mødet i
den 9. november 2016 kl. 14:00
i Regionshuset Viborg, mødelokale F7, stuen, Skottenborg 26, 8800 Viborg
Alle medlemmer var mødt.
Mødet blev hævet kl. 16.30
Foretræde: Rektor Dorte Gade, bestyrelsesformand Peter Lykke-Olesen og bestyrelsesmedlem Søren Thomsen fra Bjerringbro Gymnasium havde foretræde for det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling. Udvalget blev præsenteret for problemstillinger i forhold til, at Region Midtjylland har foreslået, at Bjerringbro Gymnasiums ansøgning om at udbyde 2-årigt HF ikke imødekommes. Region Midtjylland vurderer, at der er tilstrækkelig HF-kapacitet på de nuværende udbudssteder i Viborg og Silkeborg, at elever fra Bjerringbro har en rimelig transporttid til de nuværende udbud af HF, og at gymnasieaftalen ikke lægger op til, at kapaciteten skal øges.
Bjerringbro Gymnasium vurderer, at formålet med at tilbyde 2-årigt HF udbud er at fastholde og kvalificere det nuværende ungdomsuddannelsestilbud. Samtidig er hensigten at udvikle det lokale uddannelsesmiljø i Bjerringbro og herigennem være medvirkende til en udvikling af byen. Bjerringbro Gymnasium vurderer ikke, at der kommer til at ske en væsentlig forøgelse af kapaciteten for 2 årigt-HF-udbud.
Bjerringbro Gymnasium har endvidere de fysiske rammer til at kunne udbyde 2-årigt HF, idet skolen blev udbygget i 2012.
1. Temadrøftelse om beskæftigelse, uddannelse og erhvervsfremme (14.30-15.15) #
Sagsfremstilling
Det rådgivende udvalg vedrørende Regional Udvikling har tidligere ønsket et overblik over initiativer og aktører inden for politikområderne uddannelse, beskæftigelse og erhverv samt sammenhængen mellem de tre områder.
Med udgangspunkt i den regionale indsats i forhold til uddannelse, kompetenceudvikling og erhvervsfremme vil der på mødet den 9. november blive præsenteret et 'øjebliksbillede' af de mange initiativer, deres sammenhæng og fokus som grundlag for en drøftelse af perspektiverne for det videre arbejde inden for de tre politikområder.
Formålet med at skabe sammenhæng mellem de tre politikområder er at sikre den arbejdskraft, som er og vil være nødvendig for at skabe vækst og udvikling. I publikationen Kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark, udgivet af Danske Regioner, beskrives de regionale udfordringer og løsninger, som er etableret gennem samarbejder og fælles indsatser.
Beslutning
Det rådgivende vedrørende regional udvikling fik oplæg om sammenhængen mellem beskæftigelse, uddannelse og erhvervsfremme. Udviklingsdirektør Kim Kofod Hansen, Regional Udvikling orienterede om udfordringer i forhold til blandt andet industriens tilbagegang, øget ledighed for ufaglærte, risiko for mangel på faglærte og personer med kort eller mellemlang videregående uddannelse, fald i efterspørgslen på personer med lang videregående uddannelse m.v.
Udvalget blev derefter præsenteret for en række regionale uddannelsesprojekter, som blandt andet har fokus på ovennævnte udfordringer blandt andet projekterne flere unge i erhvervsuddannelse, Udsatte unge, Iværksætteri i uddannelsessystemet, InklusionMidt m.v.
Udvalget drøftede, hvordan man kan styrke sammenhængen mellem udbud af uddannelser, fremtidens kompetencebehov og erhvervslivets efterspørgsel på arbejdskraft. Udvalget drøftede også udfordringer i forhold til de mange offentlige og private aktører, der i dag er på området.
2. Ansøgninger til kulturudviklingsmidlerne 1. september 2016
Resume
Administrationen har med en frist den 1. september 2016 indkaldt ansøgninger til regionens Kulturudviklingsmidler. Af disse midler var der den 1. september 2016 5.484.000 kr. til rådighed. Der er modtaget 47 ansøgninger med et ansøgt beløb på i alt 25.260.799 kr. En ansøgning på 2,5 mio. kr. er efterfølgende trukket tilbage.
Direktionen indstiller 13 ansøgninger til godkendelse med et samlet beløb i 2016 på 5.352.000 kr. og 2.377.000 kr. i 2017.
Der reserveres et beløb på 132.000 kr. af kulturudviklingsmidlerne som administrative midler til brug i resten af 2016.
Direktionen indstiller,
at | der af kulturudviklingsmidlerne bevilges i alt 5.352.000 kr. i 2016 og 2.377.000 kr. i 2017 til ansøgningerne beskrevet i sagsfremstillingen, og |
at | bevillingerne gives under forudsætning af, at den evt. øvrige finansiering for de respektive projekter falder på plads, så projekterne kan gennemføres efter planen. |
Sagsfremstilling
Administrationen har inddelt de indkomne ansøgninger i fire kategorier:
- Ansøgninger, der opfylder retningslinjerne for tilskud, og som indstilles til godkendelse med helt eller delvist det ansøgte beløb.
- Ansøgninger, der opfylder retningslinjerne for tilskud men indstilles til afslag på grund af den samlede prioritering af midlerne eller på grund af reglerne om medfinansiering.
- Ansøgninger, der er potentielt interessante i forhold til regionens kulturpolitik men indstilles til afslag, fordi der er mangler i ansøgningen.
- Ansøgninger, der ikke opfylder retningslinjerne for tilskud, og som får afslag.
Ansøgningerne i kategori 2 og 3 vil blive gjort opmærksom på, at de vil kunne søge igen til næste ansøgningsfrist den 1. marts 2017.
Kategori 1: Ansøgninger, der opfylder retningslinjerne for tilskud og som indstilles til godkendelse
2. Filmby Aarhus: POV - Media-literacy for unge i udskolingen
Projektet vil blive afviklet i perioden 2016-2018.
Det samlede budget er 3.976.104 kr. Region Midtjylland søges om 400.000 kr.
Der indstilles et tilskud på 400.000 kr.
4. Foreningen Strøm: Undersøgelse af elektronisk musik i Danmark
Projektet vil blive afviklet i perioden 2016-2017.
Det samlede budget er 521.166 kr. Region Midtjylland søges om 83.022 kr.
Der indstilles et beløb på 83.000 kr.
5. Læseforeningen: Tid til Læsning
Projektet vil blive afviklet i perioden 2017-2019.
Det samlede budget er 5.625.000 kr. kr. Region Midtjylland søges om kr. 1.802.000 kr.
Der indstilles et tilskud på 1.802.000 med 515.000 kr. i 2016 og 1.287.000 kr. i 2017.
20. Museum Ovartaci: Ovartaci Fields
Projektet vil blive afviklet i perioden 2016-2018.
Det samlede budget er på 2.202.000 kr. Region Midtjylland søges om 770.000 kr.
Der indstilles et tilskud på 650.000 kr. med henvisning til en samlet prioritering af kulturudviklingsmidlerne.
26. De Kulturhistoriske Museer, Holstebro: Hænder og Huse kulturarv, bæredygtighed og praktisk sans
Projektet vil blive afviklet i perioden 2017-2019.
Det samlede budget for alle tre år er 3.255.000 kr. Region Midtjylland søges om 1.630.000 kr.
Der indstilles et tilskud på 1.630.000 kr. med 540.000 kr. i 2016 og 1.090.000 kr. i 2017.
27. Museum Midtjylland: Det Store Tørklæde
Projektet vil blive afviklet i perioden 2017-2019.
Det samlede budget er 1.500.000 kr. Region Midtjylland søges om 750.000 kr.
Der indstilles et tilskud på 650.000 kr. med henvisning til en samlet prioritering af kulturudviklingsmidlerne.
30. MMex: At rejse gennem tid og sted
Eksperimentet vil blive gennemført i juli 2017.
Det samlede budget er 1.164.880 kr. Region Midtjylland søges om 215.000 kr. (Aarhus 2017 har bevilget 350.000 kr.)
Der indstilles et tilskud på 215.000 kr.
34. Seachange Lab/Det Andet Teater: Moving Spaces
Projektet vil blive afviklet i 2017.
Det samlede budget er 1.972.500 kr. Region Midtjylland søges om 200.000 kr.
Der indstilles et tilskud på 200.000 kr.
39. ET4U: MEETINGS - et video- og performanceprojekt i Midt- og Vestjylland
Projektet vil blive afviklet i perioden 2016-2019.
Det samlede budget er 4.265.000 kr. Region Midtjylland søges om 873.800 kr. (Aarhus 2017 har bevilget 400.000 kr.)
Der indstilles et tilskud på 500.000 kr. med henvisning til en samlet prioritering af kulturudviklingsmidlerne.
41. MMex: Sharing is Caring
Projektet vil blive afviklet i 2017.
Det samlede budget er 816.000 kr. Region Midtjylland søges om 200.000 kr.
Der indstilles et tilskud på 200.000 kr.
43. Den ny Maltfabrik: Statens Værksteder for Kunst – Vest
Projektet vil blive afviklet i perioden primo 2017–ultimo 2018.
Det samlede budget er 2.000.000 kr. Region Midtjylland søges om 1.000.000 kr.
Der indstilles et tilskud på 1.000.000 kr.
44. Fonden Filmtalent: Film/Music Direction
Projektet vil blive afviklet i perioden ultimo 2016–primo 2017.
Det samlede budget er 241.000 kr. Region Midtjylland søges om 99.000 kr.
Der indstilles et tilskud på 99.000 kr.
47. Performing Arts Platform: Connections Platform 2017-2020
Projektet vil blive afviklet i perioden 2017-2020.
Det samlede budget er 1.740.000 kr. Region Midtjylland søges om 300.000 kr.
Der indstilles et tilskud på 300.000 kr.
En beskrivelse af projekterne kan findes i bilaget - Ansøgninger til kulturudviklingsmidlerne. Her kan ligeledes findes en oversigt over de projekter, som har fået afslag efter kategori 2, 3 og 4. I bilaget Oversigt over kulturudviklingsmidler findes begrundelser for indstillinger og afslag af projekterne.
Økonomi:
Udgifterne til de godkendte ansøgninger er samlet budgetteret til 21,677 mio. kr. De regionale tilskud udgør samlet 5,352 mio. kr. i 2016 og 2,377 mio. kr. i 2017.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Lone Langballe tager forbehold for projektansøgningen nr. 27: Det store tørklæde.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Lone Langballe tager forbehold for projektansøgningen nr. 27: Det store tørklæde.
3. Udmøntning af uddannelsespulje under temaet Udvikling af den pædagogiske kerneydelse i ungdomsuddannelserne
Resume
Der er indkommet fem ansøgninger til udviklingspuljen til uddannelse.
Ansøgningerne vedrører tema for projektværkstedet i september 2016: Udvikling af den pædagogiske kerneydelse i ungdomsuddannelserne. Under temaet er der lagt op til tre spor: Pædagogisk ledelse, Lærerrollen og Simulationspædagogik. Én ansøgning er under fortsat dialog og vil blive behandlet primo 2017.
Det indstilles, at der bevilges 7,879 mio. kr. til projekter under temaet Udvikling af den pædagogiske kerneydelse i ungdomsuddannelserne.
Direktionen indstiller,
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 1.355.000 kr. i 2016 til Mercantec til projekt Feedback for læring - pædagogisk ledelse på tværs under sporet vedrørende pædagogisk ledelse, |
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 2.139.000 kr. i 2016 til UC Holstebro til projektet Udvikling og ledelse af professionelle læringsfællesskaber som drivkraft i kvalitetsudvikling af ungdomsuddannelserne under sporet vedrørende pædagogisk ledelse, |
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 1.594.000 kr. til Mercantec til projekt Virtual reality & læring under sporet vedrørende simulationspædagogik, og |
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 2.791.000 kr. til Randers Social- og Sundhedsskole til projekt Regionalt simulationsprojekt på de midtjyske Social- og Sundhedsskoler under sporet vedrørende simulationspædagogik. |
Sagsfremstilling
Udviklingspuljen til uddannelse udmønter den regionale uddannelsespolitik 2015-2020, som er en del af den regionale vækst- og udviklingsstrategi 2015-2020. Regionsrådet har en særlig og lovbestemt opgave på ungdomsuddannelsesområdet, som vedrører udbuddet af uddannelser på tværs af regionen. Regionsrådet har her mulighed for at yde udviklingstilskud til institutioner, der udbyder almene og erhvervsrettede ungdomsuddannelser og almene voksenuddannelser. Disse to opgaver og samarbejdet med de øvrige uddannelsesinstitutioner er omdrejningspunktet for uddannelsespolitikken.
Temaerne for uddannelsespolitikken er Et sammenhængende uddannelsessystem, Et varieret udbud af uddannelser og Et relevant tilbud til alle unge i hele Region Midtjylland. Puljen udmøntes denne gang under temaet Et relevant tilbud til alle unge i hele Region Midtjylland.
Der er gennemført Projektværksted den 1. september 2016, og der er efterfølgende indkommet fem ansøgninger. Forud for projektværkstedet er der udmeldt en samlet økonomisk ramme, og der er krav om egenfinansiering på minimum 25 %.
Administrationen har i sin vurdering af de indkomne ansøgninger lagt vægt på følgende: Er ansøgningen inden for rammen af temaet? Er der tale om et regionalt udviklingsprojekt, der eventuelt bygger på eksisterende viden? Er der tale om et samarbejdsprojekt, som involverer flere institutioner? Hvordan sikres det, at projektet kommer eleverne til gode? Sikrer ansøger videndeling om og anvendelse af resultater fra projektet efterfølgende?
Pædagogisk ledelse - 3,5 mio. kr.
Mercantec søger i partnerskab med fem skoler om 1.355.000 kr. til projektet Feedback for læring - pædagogisk ledelse på tværs. Målet med projektet er at styrke den professionelle dialog om skolens og den enkelte lærers pædagogiske og didaktiske praksis. Hvordan kan man gennem pædagogisk ledelse påvirke elevernes læring positivt og dermed gøre eleverne så dygtige som muligt? De deltagende skoler har vidt forskellige afsæt og behov, og projektet skal være med til at sikre, at der udvikles differentierede modeller for pædagogisk ledelsesfeedback, som efterfølgende kan anvendes af andre skoler i regionen. Modellerne vil beskrive de organisatoriske processer for arbejdet med udvikling af skolers pædagogiske praksis og vil indeholde konkrete designs og redskaber til at gennemføre pædagogisk ledelsesfeedback. Til projektet tilknyttes en faglig konsulent fra Aalborg Universitet, som vil være med til at sikre fremdrift og overblik på tværs af de deltagende skoler.
Det er administrationens vurdering, at projektet vil kunne bidrage til at etablere modeller for feedback mellem ledelse og lærere i ungdomsuddannelserne, som vil kunne spredes til regionens øvrige uddannelsesinstitutioner. Der skal dog i forbindelse med indgåelse af resultatkontrakt sættes fokus på en kontinuerlig anvendelse af feedback i løbet af skoleåret, således at den ikke udelukkende bindes op på MUS.
UC Holstebro ansøger sammen med tre skoler om 2.384.219 kr. til projektet Udvikling og ledelse af professionelle læringsfællesskaber som drivkraft i kvalitetsudvikling af ungdomsuddannelserne. Projektet har til formål at opbygge og anvende 'læringsfællesskaber' – grupper af undervisere som en ressource i forhold til den løbende udvikling af kvaliteten i den daglige undervisning og de pædagogiske tiltag, som er nødvendige for at imødekomme de muligheder og udfordringer, som uddannelsessystemet i dag står over for. Redskabet er i dette projekt udvikling af lederkompetencer hos henholdsvis UC Holstebro og Silkeborg Tekniske Skole. De to institutioner vil udvikle og afprøve to modeller for dette arbejde, og Nationalt Center for Erhvervspædagogik, Professionshøjskolen Metropol, følger projektet med henblik på at udvikle viden om ledelse og udvikling af læringsfælleskaber. Denne del finansieres ikke af Region Midtjylland.
Det er administrationens vurdering, at projektet er relevant i forhold til sammenhængen mellem ledelse og undervisning. Administrationen vurderer dog, at der involveres for mange ledere fra UC Holstebro, hvorfor antallet af deltagende ledere er nedjusteret til otte, således at der deltager det samme antal ledere fra begge institutioner. Det betyder, at den indstillede bevilling bliver 244.489 kr. lavere end det ansøgte beløb. Dertil skal der i forbindelse med indgåelse af resultatkontrakt ske en tilsvarende tilpasning af de forskningsmæssige ressourcer i forbindelse med ledelsesprojektet på UC Holstebro, så disse matcher det antal ledere, der skal deltage i projektet.
Simulationspædagogik - 4,385 mio. kr.
Mercantec søger sammen med tre skoler om 1.713.000 kr. til projekt Virtual reality & læring. Der vil i projektet blive arbejdet med udvikling af undervisning med teknologi baseret på computerskabt virkelighed/illusion i forhold til en styrkelse af de naturvidenskabelige fag på gymnasieniveau. Projektet har to overordnede målsætninger; 1) softwareudvikling af simulationer inden for afgrænsede temaer i fysik og matematik og 2) udvikling af den pædagogiske og didaktiske ramme for undervisning og læring med anvendelse af virtual reality. De fire institutioner vil udvikle undervisningsmateriale, der skal bruges med virtual reality som metode.
Virtual reality og simulationspædagogik kan være med til at fremme elevernes forståelse ved, at eleverne arbejder mere håndgribeligt med det faglige stof. Simulationsbaseret undervisning har vist sig velegnet til at engagere eleverne i praksisnære læringsaktiviteter, der fremmer overførsel af det lærte til anvendelsessituationen samt refleksion over egen fremgangsmåde.
Administrationen vurderer, at projektet kan være med til at skabe nye metoder til at arbejde simulationsbaseret i ungdomsuddannelserne, og de udviklede forløb vil kunne bruges på tværs af en række ungdomsuddannelser. Metoden vil også kunne skabe muligheder for, at flere unge gennemfører deres uddannelse.
Randers Social- og Sundhedsskole søger i partnerskab med regionens øvrige Social- og Sundhedsskoler om 3.000.000 kr. til projekt Regionalt simulationsprojekt på de midtjyske Social- og Sundhedsskoler. Regionsrådet bevilgede i december 2015 i alt 550.000 kr. til et forprojekt, som skal danne grundlag for en regional indsats for at udvikle teknologistøttet, simulationsbaseret undervisning på social- og sundhedsskolerne. Forprojektet er gennemført, og i løbet af projektperioden er det endelige projekt blevet beskrevet. Projektet har til formål at højne kvaliteten og effekten af simulationsbaseret undervisning på social- og sundhedsuddannelser samt etablere pædagogiske og fagligt ambitiøse standarder på tværs af regionens social- og sundhedsskoler.
Administrationen vurderer, at projektet Regionalt simulationsprojekt på de midtjyske Social- og Sundhedsskoler er af betydning for udviklingen af social- og sundhedsuddannelserne, også set i lyset af den uafklarede praktikpladssituation, hvor en øget fleksibilitet i uddannelserne kan blive relevant.
Den samlede ramme for dette spor er overskredet med 328.370 kr. svarende til 6,96 %. Administrationen indstiller derfor, at bevillingen til de to ansøgere reduceres tilsvarende, så der bevilges 1.594.000 kr. til Mercantec og 2.791.000 kr. til Randers Social- og Sundhedsskole.
Økonomi
Budget og finansiering af projekterne fremgår af nedenstående tabel.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Bilag
4. Udmøntning af uddannelsespulje under temaet Innovation og Entreprenørskab i ungdomsuddannelserne
Resume
Regionsrådet besluttede på sit møde den 28. september 2016 at udsætte behandlingen af projekt Innovation i praksis for gennem yderligere dialog med ansøger at kvalificere ansøgningen. Ansøgningen er uddybet og fokuseret, og det indstilles, at der bevilges 3,972 mio. kr. til projektet under temaet Innovation og Entreprenørskab i ungdomsuddannelserne.
Direktionen indstiller,
at | der af udviklingspuljen til uddannelse i 2016 bevilges 3.972.000 kr. til Learnmark Horsens til projekt Innovation i Praksis. |
Sagsfremstilling
Regionsrådets udviklingsmidler til uddannelse udmønter den regionale uddannelsespolitik 2015-2020, som er en del af den regionale vækst- og udviklingsstrategi. Regionsrådet har en særlig og lovbestemt opgave på ungdomsuddannelsesområdet, som vedrører udbuddet af uddannelser på tværs af regionen. Regionsrådet har her mulighed for at yde udviklingstilskud til institutioner, der udbyder almene og erhvervsrettede ungdomsuddannelser og almene voksenuddannelser. Disse to opgaver og samarbejdet med de øvrige uddannelsesinstitutioner er omdrejningspunktet for uddannelsespolitikken.
Temaerne for uddannelsespolitikken er Et sammenhængende uddannelsessystem, Et varieret udbud af uddannelser samt Et relevant tilbud til alle unge i hele Region Midtjylland. Puljen udmøntes denne gang under temaet Et relevant tilbud til alle unge i hele Region Midtjylland.
Som grundlag for ansøgningsrunden bevilgede regionsrådet i december 2015 400.000 kr. til forprojektet Innovation og Entreprenørskab med det formål at kortlægge den eksisterende indsats, primært i ungdomsuddannelserne. Analysen er vedhæftet som bilag. Forprojektet har dannet basis for de spor, der er lagt for temaet Innovation og Entreprenørskab i ungdomsuddannelserne, nemlig Kompetenceudvikling, Inkubationsmiljøer og Innovation i Praksis. Der er gennemført 'Projektværksted' den 24. maj 2016, og der er efterfølgende indkommet fire ansøgninger. Forud for projektværkstedet er der udmeldt en økonomisk ramme for de tre spor på 10 mio. kr., og der er krav om egenfinansiering på minimum 25 % i henhold til ansøgningsskemaet.
På regionsrådets møde den 28. september 2016 bevilgede regionsrådet 5.812.000 kr. til tre projekter under temaet, mens nærværende projekt blev besluttet udsat til senere behandling, så ansøger kunne kvalificere og uddybe ansøgningen.
Administrationen har i sin vurdering af de indkomne ansøgninger lagt vægt på følgende: Er ansøgningen inden for rammen af temaet? Er der tale om et regionalt udviklingsprojekt, som eventuelt bygger på eksisterende viden? Er der tale om et samarbejdsprojekt, som involverer flere institutioner? Sikrer ansøger videndeling om og anvendelse af resultater fra projektet efterfølgende?
Innovation i Praksis - 4 mio. kr.
Learnmark Horsens søger sammen med en række ungdomsuddannelser på tværs af regionen om 3.972.000 kr. til projektet Innovation i Praksis. Ansøgningen danner ramme om seks aktiviteter, hvor det overordnede formål er at udvikle og gennemføre aktiviteter, som både udvikler elevernes viden om innovation og entreprenørskab samt deres evne til at handle entreprenørielt. Projektets aktiviteter spænder over en række forskellige indsatser omkring udvikling af innovativ undervisning, pædagogiske og didaktiske overvejelser, samarbejde med virksomheder, forberedelse af elever til at handle innovativt og udvikling af praksisnære og innovative undervisningsforløb. Dette bindes sammen af fælles workshops og camps, der understøtter videndelingen i projektet.
Ambitionen er, at man med projektet når til, at undervisning i innovation og entreprenørskab udvikler sig fra at være et selvstændigt fag til at være en pædagogisk, didaktisk metode, der indgår i alle relevante fag og undervisningsforløb, både indenfor naturfag, samfundsfag og erhvervsfag.
Det er administrationens vurdering, at projektet i sin nuværende form lever op til kriterierne. Flere af aktiviteterne bygger videre på allerede eksisterende erfaringer, både fra eksisterende og afsluttede projekter, materialer og metoder fra blandt andet Fonden for Entreprenørskab og skolernes lokale erfaringer. Der er overordnet set tale om et fælles samarbejdsprojekt, der involverer alle ungdomsuddannelsestyper og går på tværs af regionen.
Det vurderes, at projektet får sikret videndeling i løbet af projektperioden på tværs af projektets deltagere og efterfølgende via blandt andet idékatalog, artikel til relevante medier, netværk og afsluttende konference.
Projektet indstilles det ansøgte beløb med det forbehold, at aktivitet 6: Nye tværfaglige formater for Innovation i Praksis skal gennemføres i fuldt samarbejde med minimum yderligere én institution, da administrationen vurderer, at den, som den er beskrevet i ansøgningen, ikke kan sikre relevant videnspredning til andre uddannelsesinstitutioner i regionen, når den gennemføres som en aktivitet på én institution og primært båret frem af en enkelt underviser. Samtidig skal de timer, der er forbundet med kortlægning nedbringes betragteligt, da der i forprojektet Innovation og Entreprenørskab allerede er sket en kortlægning.
Økonomi
Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Bilag
5. Udmøntning af udviklingsmidler til uddannelse under åben pulje
Resume
Der er indkommet otte ansøgninger til udviklingsmidler til uddannelse under den åbne pulje.
Det indstilles, at der bevilges 2 mio. kr. til projekter under den åbne pulje.
Direktionen indstiller,
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 270.000 kr. i 2016 til Bjerringbro Gymnasium til projekt Energilab Midt, |
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 340.000 kr. i 2016 til Viborg Katedralskole til projekt Løft elevernes faglige argumentation på tværs af fag og på langs af regionen, |
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 360.000 kr. i 2016 til SOSU Aarhus til projekt Talentudvikling på Social og Sundhedsskolerne, |
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 500.000 kr. i 2016 til Tradium til projekt Synergi og samspil i EUX-uddannelserne, |
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 180.000 kr. i 2016 til Langkær Gymnasium til projekt Udvikling af simulationsbaseret undervisningsforløb i den gode klasserumskultur, |
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 245.000 kr. i 2016 til Aarhus TECH til projekt Udvikling af den multikomplekse lærerrolle, |
at | der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 105.000 kr. i 2016 til SOSU Silkeborg til projekt Udvikling af faglige kompetencer på tværs af sundhedsuddannelser med fokus på det nære og sammenhængende borgerrettede sundhedsvæsen, og |
at | der meddeles afslag på ansøgning fra Langkær Gymnasium om i alt 487.250 kr. i 2015 til projekt Etablering og didaktisering af et MakerSpace på Langkær STX/HF/IB WORLD SCHOOL. |
Sagsfremstilling
Udviklingspulje til uddannelse udmønter den regionale uddannelsespolitik 2015-2020, som er en del af den regionale vækst- og udviklingsstrategi. Regionsrådet har en særlig og lovbestemt opgave på ungdomsuddannelsesområdet, som vedrører udbuddet af uddannelser på tværs af regionen. Regionsrådet har her mulighed for at yde udviklingstilskud til institutioner, der udbyder almene og erhvervsrettede ungdomsuddannelser og almene voksenuddannelser. Disse to opgaver og samarbejdet med de øvrige uddannelsesinstitutioner er omdrejningspunktet for uddannelsespolitikken.
Temaerne for uddannelsespolitikken er Et sammenhængende uddannelsessystem, Et varieret udbud af uddannelser og Et relevant tilbud til alle unge i hele Region Midtjylland. Puljen udmøntes denne gang under temaet Et relevant tilbud til alle unge i hele Region Midtjylland. Den åbne pulje er beregnet til mindre projekter, der falder udenfor temaet for denne udmøntning af udviklingspuljen til uddannelse: Udvikling af den pædagogiske kerneydelse i ungdomsuddannelserne. Der er udmeldt en økonomisk ramme på 2 mio. kr. for den åbne pulje, og der kan maksimalt ansøges om 0,5 mio. kr. pr. projekt. Der skal være medfinansiering på minimum 25 % jævnfør ansøgningsskemaet.
Administrationen har i sin vurdering af de indkomne ansøgninger lagt vægt på følgende: Er ansøgningen inden for rammen af den åbne pulje? Er der tale om et regionalt udviklingsprojekt, der eventuelt bygger på eksisterende viden? Er der tale om et samarbejdsprojekt, som involverer flere institutioner? Sikrer ansøger videndeling om og anvendelse af resultater fra projektet efterfølgende?
Energilab Midt
Bjerringbro Gymnasium søger sammen med fem gymnasier og Energimuseet om 270.000 kr. til projekt Energilab Midt, der skal udvikle undervisningsforløb til emnet "Den grønne omstilling". Projektet vil være med til at styrke undervisningen i de naturvidenskabelige fag, hvilket skal ske gennem undervisningsforløb med base i forsøgsfaciliteter, som Energimuseet søger fondsmidler til uden for denne projektansøgning. Undervisningsmaterialet vil relatere sig til opstillingerne på Energimuseet, men er planlagt, så de vil være brugbare uden at besøge museet og dermed gøre brug af forsøgsopstillingerne.
Administrationen vurderer, at projektet kan være med til at løfte undervisningen i naturvidenskabelige fag, og undervisningsmaterialet vil efterfølgende kunne anvendes af regionens øvrige gymnasiale uddannelser og dermed understøtte aftalen om en gymnasiereform og det øgede fokus på naturvidenskabelige fag.
Løft elevernes faglige argumentation på tværs af fag og på langs af regionen
Viborg Katedralskole søger sammen med Tørring Gymnasium om 378.000 kr. til projektet Løft elevernes faglige argumentation på tværs af fag og på langs af regionen. Målet med projektet er at udvikle elevernes faglige argumentation og læringsudbytte og udvikle lærernes viden og bevidsthed om dette samtidig med, at der arbejdes med lærernes kompetenceudvikling i undervisning på tværs af fag. Den tilknyttede skriveforsker fra Syddansk Universitet vil fungere som fælles konsulent.
Administrationen vurderer, at projektet vil medvirke til at generere viden om emnet og give eleverne bedre redskaber til arbejdet på de videregående akademiske uddannelser. Projektet indstilles til en delvis bevilling, da der i budgettet er poster, som administrationen vurderer indgår under egenfinansiering.
Talentudvikling på Social- og Sundhedsskolerne
Aarhus Social- og Sundhedsskole søger sammen med Randers Social- og Sundhedsskole om 498.470 kr. til projektet Talentudvikling på Social- og Sundhedsskolerne. Målet med projektet er at udvikle talentsporet, således at talenteleverne oplever det som værende attraktivt, udbytterigt og meningsfuldt at følge dette. Projektet har fire kortsigtede mål: 1) udvikling af ekspert- og talentmateriale, 2) Didaktisk og pædagogisk udvikling, 3) Skabe sammenhængende talentforløb mellem skole og praksis og 4) styrkelse af talentelevernes videreuddannelses- og karrieremuligheder.
Administrationen vurderer, at projektet er relevant i forhold til at sikre sammenhæng mellem skole og praksis hos talenteleverne samt skabe fokus på talentelevernes karrieremuligheder. Projektet indstilles dog kun til en delvis bevilling, da opgaver, der knytter sig til milepæl 1: Udvikling af Ekspert- og Talentmateriale, vurderes at ligge inden for den opgave, som skolerne skal udfylde, ligesom der ikke dækkes omkostninger til transport og forplejning.
Synergi og samspil i EUX-uddannelserne
Tradium søger sammen med tre andre EUX udbydere om 500.000 kr. til projektet Synergi og samspil i EUX-uddannelserne, der ønsker at udvikle EUX-uddannelserne, så de bekendtgørelsesmæssige mål og rammer om samspil og synergi tydeliggøres og efterleves. Dette skal ske gennem en skabelon og procesbeskrivelse for en undervisningsplan, hvor EUD- og gymnasiefag tænkes sammen, således at samspil og synergi kan opnås. Der skal desuden udvikles 12 undervisningseksperimenter, der skal afprøve, hvordan der kan skabes synergi og samspil i EUX-uddannelserne og fire aktiviteter, hvor samspil mellem skole og praktik omkring EUX-uddannelsen afprøves.
Administrationen vurderer, at projektet rammer en relevant problemstilling og understøtter EUD-reformen. Der skal dog i forbindelse med indgåelse af resultatkontrakt sikres, at projektet rækker ud over skolernes ordinære opgaver.
Udvikling af et simulationsbaseret undervisningsforløb i den gode klasserumskultur
Langkær Gymnasium søger sammen med Viborg Gymnasium & HF om 180.000 kr. til projektet Udvikling af et simulationsbaseret undervisningsforløb i den gode klasserumskultur. Projektet vil udvikle et simulationsbaseret undervisningsforløb, der involverer eleverne på en ny måde og sætter fokus på trivsel i faglige og sociale sammenhænge (både fysiske og virtuelle), ligesom det skal introducere til demokratisk skolekultur, herunder respekt for forskelligheder.
Administrationen vurderer, at projektet tager fat på en relevant og aktuel problemstilling omkring klasserumskultur og fokus på elevernes adfærd i faglige og sociale sammenhænge også i det virtuelle rum.
Udvikling af den multikomplekse lærerrolle
Aarhus TECH søger om 245.000 kr. til projektet Udvikling af den multikomplekse lærerrolle, hvor de i samarbejde med NEXT København og Syddansk Erhvervsskole Odense vil lave undervisningsmodeller. På Aarhus TECH's bygningsmalerafdeling oplever man en særlig og kompleks elevsammensætning, hvor køn, kultur, diagnoser og talent skaber forskellige behov, hvilket er med til at skabe et multikomplekst undervisningsrum for underviserne. Derfor vil man i projektet lave undervisningsmodeller, der skal hjælpe underviserne til at gennemføre kvalitativ undervisning, der rummer alle eleverne. Der inddrages en integrationskonsulent i projektet, så der opnås større viden om undervisernes muligheder for at møde 2. generationselever med de rette pædagogiske redskaber.
Administrationen vurderer, at projektet sætter fokus på den opgave, som undervisere, der møder disse elever, skal håndtere. Projektet udvikler modeller, der giver strukturer og skaber bedre trivsel blandt eleverne.
Udvikling af faglige kompetencer på tværs af sundhedsuddannelser med fokus på det nære og sammenhængende borgerrettede sundhedsvæsen
Silkeborg Social- og Sundhedsskole søger i samarbejde med VIA UC om 105.000 kr. til projektet Udvikling af faglige kompetencer på tværs af sundhedsuddannelser med fokus på det nære og sammenhængende borgerrettede sundhedsvæsen. Ønsket med projektet er at få skabt et autentisk tværfagligt undervisningsmiljø, som giver de to uddannelsers elever og studerende indsigt i og forståelse for egne og hinandens faglige kompetencer. Hos Silkeborg Social- og Sundhedsskole involverer det EUX-eleverne.
Administrationen vurderer, at der i beskrivelsen af undervisningsforløbene bør tages hensyn til, at disse fremadrettet kan anvendes på skoler, der ikke umiddelbart har den fysiske mulighed for at lave undervisningsforløb på tværs af Social- og Sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen.
Etablering og didaktisering af et MakerSpace på Langkær Gymnasium
Langkær Gymnasium ansøger om 487.250 kr. til projektet Etablering og didaktisering af et MakerSpace på Langkær Gymnasium. Et MakerSpace er et kreativt værksted, hvor folk med fælles interesse i computere, videnskab og teknologi kan mødes, udveksle ideer og udvikle nyt. Der ønskes udviklet og implementeret et MakerSpace på Langkær Gymnasium for at skabe nye muligheder inden for innovation og entreprenørskab i undervisningen. Administrationen anbefaler, at ansøgningen ikke imødekommes, idet der er tale om et projekt, der alene foregår på én institution og som ønsker at implementere en udbredt metode. Der findes MakerSpaces rundt på flere af regionens ungdomsuddannelser, ligesom der i sidste ansøgningsrunde blev bevilget 4 mio. kr. til etablering af henholdsvis inkubationsmiljøer (Viden Djurs, Learnmark Horsens, Skive Handelsskole, Skive Tekniske Skole, Tørring Gymnasium og Randers Statsskole) og etablering af FabLabs (Aarhus Gymnasium - HTX, Odder Gymnasium og Aarhus Business College), hvorfor det ikke vurderes at være hensigtsmæssigt at bevilge flere udviklingsmidler til etablering af sådanne. Langkær Gymnasium anbefales at holde sig orienteret om resultater fra de to nyligt bevilgede projekter.
Økonomi
Budget og finansiering af projekterne fremgår af nedenstående tabel.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Bilag
6. Ansøgninger om oprettelse af 2 årigt HF på Herningsholm Erhvervsskole og Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern
Resume
Erhvervsskolerne Herningsholm Erhvervsskole og Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern har på baggrund af gymnasieaftalen ansøgt om at udbyde erhvervsrettet 2-årigt HF. Erhvervsskolerne vurderer, at det med HF's erhvervsrettede profil vil være en oplagt uddannelse at lægge på erhvervsskolerne.
De nuværende HF-udbydere påpeger i deres høringssvar, at det moderne HF skal være en almen gymnasial uddannelse med en faglig toning, der retter sig mod professionsuddannelserne.
Administrationen vurderer, at det ikke har været forligspartiernes intention, at 2-årigt HF skulle ligge på erhvervsskolerne. Ligeledes vurderes det, at de mange reformtiltag på uddannelsesområdet skal have tid til at virke, hvorefter evalueringer skal vise, om der er behov for justeringer.
Direktionen indstiller,
at | regionsrådet indstiller til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at Herningsholm Erhvervsskole og Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern ikke godkendes som udbyder af 2-årigt HF. |
Sagsfremstilling
Region Midtjylland har modtaget ansøgninger fra erhvervsskolerne Herningsholm Erhvervsskole og Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern, der begge ønsker at udbyde erhvervsrettet 2-årigt HF. Ansøgerne lægger vægt på, at den nye målretning af 2-årigt HF, primært mod erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelsen med en praksisorienteret toning i alle fag, betyder, at det nye HF vil være velplaceret i et erhvervsrettet uddannelsesmiljø i stedet for i et traditionelt gymnasialt uddannelsesmiljø. Ansøgerne fremhæver også, at den nye erhvervsrettede HF lægger sig op ad HHX og HTX, som erhvervsskolerne har stor erfaring med.
Aftale om Gymnasiereform 2017 – vedrørende et moderne HF
I aftalen om gymnasiereformen 2017 fremgår det, at den moderne HF skal have en ny og stærk faglig identitet, der ruster til videre uddannelse.
2-årigt HF målrettes primært mod erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, og alle fag får en praksisorienteret toning. Der indgår samtidig mulighed for udvidede fagpakker på højt niveau, herunder målretning mod universitetsuddannelser.
For at understøtte en god overgang til videre uddannelse inden for erhvervsakademi og professionsbacheloruddannelserne skal eleverne kunne vælge mellem fagpakker sammensat af skolerne selv. Skolerne kan fx sikre en målretning mod professionsbacheloruddannelser inden for områder som eksempelvis sundhed og undervisning/pædagogik og erhvervsakademiuddannelser inden for områder som it, teknik, erhvervsøkonomi eller finansøkonomi, således at fagpakkerne rummer relevante fag og niveauer.
Administrationen gør opmærksom på, at gymnasieaftalen endnu ikke er implementeret. Love og bekendtgørelser forventes først vedtaget med ikrafttrædelse primo 2017, dvs. ansøgningerne kun kan indstilles til undervisningsministeriet på det nuværende lovgrundlag.
Administrationen bemærker ligeledes, at henvendelserne skal ses på baggrund af, at danske erhvervsskoler har opfordret deres medlemmer i hele landet til at søge om udbud af 2-årigt HF.
Kapaciteten - udbud af HF i Region Midtjylland
I øjeblikket udbydes 2-årigt HF fordelt på 20 VUC'er og de almene gymnasier, hvor der i 2010 blev optaget ca. 1.100 elever med en stigning til 1.800 elever årligt i 2015. Prognosen viser, at der på grund af den demografiske udvikling vil ske et mindre fald i søgningen til HF.
Herningsholm Erhvervsskole vurderer, at de på sigt vil have 60-80 elever på 2-årigt HF. Hvis dette niveau holdes for alle erhvervsskoler vil det være tæt på en fordobling af HF kapaciteten. Det forudsættes, at ansøgerne skal indgå i de forpligtende samarbejder og regionale fordelingsudvalg, der koordinerer studieretninger, aftaler kapacitet og fordeling på det almene gymnasiale område.
Administrationens vurdering
Det vurderes, at det ikke er intentionen med gymnasieaftalen, at der skal udbydes 2-årigt HF på erhvervsskolerne. Det fremgår blandt andet af ministerens svar til folketingets Børne- og Undervisningsudvalg den 27. juli 2016: "Intentionen med reformen af HF har dog primært været en styrkelse og fornyelse af HF-uddannelsen på de institutioner, som allerede i dag udbyder HF. Det er ikke ambitionen at øge søgningen til HF".
Det skal samtidig pointeres, at de nuværende fordelingsudvalg har indgivet deres kapacitetstal for skoleåret 2017/2018 jf. vejledning om forpligtende samarbejder. Hvis erhvervsskolerne får mulighed for at udbyde HF allerede fra skoleåret 2017/2018, vil det betyde, at kapacitetstallene for 2017/2018 ikke vil være retvisende, da de nye udbydere ikke vil kunne indgå i arbejdet med kapacitetsfastsættelsen, som skal være afsluttet den 15. november 2016, og som bekræftes af regionsrådet i januar 2017 inden indsendelse til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Administrationen anbefaler derfor, at Herningsholm Erhvervsskole og Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern ikke godkendes som udbyder af 2-årigt HF.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler til forretningsudvalget, at regionsrådet bør indstille til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern og Herningsholm Erhvervsskole godkendes som udbyder af 2-årigt HF.
Poul Erik Christensen (B), Morten Flæng (A) og Claus Kjeldsen (A) stemte imod anbefalingen fra det rådgivende udvalg, idet de finder, at regionsrådet bør indstille til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern og Herningsholm Erhvervsskole ikke godkendes som udbyder af 2-årigt HF.
Torben Nørregaard (V) var inhabil i den del af sagen, som handler om Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern, og deltog ikke i behandlingen.
Torben Nørregaard (V) stemte for udvalgets anbefaling for den del af sagen, som handler om Herningsholm Erhvervsskole.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler til forretningsudvalget, at regionsrådet bør indstille til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern og Herningsholm Erhvervsskole godkendes som udbyder af 2-årigt HF.
Poul Erik Christensen (B), Morten Flæng (A) og Claus Kjeldsen (A) stemte imod anbefalingen fra det rådgivende udvalg, idet de finder, at regionsrådet bør indstille til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern og Herningsholm Erhvervsskole ikke godkendes som udbyder af 2-årigt HF.
Torben Nørregaard (V) var inhabil i den del af sagen, som handler om Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern, og deltog ikke i behandlingen.
Torben Nørregaard (V) stemte for udvalgets anbefaling for den del af sagen, som handler om Herningsholm Erhvervsskole.
Bilag
- Ansøgning om 2-årig HF fra Herningsholm Erhvervsskole
- Notat fra Herningsholm Erhvervsskole
- Ansøgning fra Undervisningscenter Ringkøbing-Skjern
- Høringssvar fra Herning HF og VUC
- Høringssvar med bilag fra Vestjysk Gymnasium Tarm
- Kommentar til placering af HF på erhvervsskolerne
- Prognose for antallet af HF-udbud
- Henvendelse til Minister for børn, undervisning og ligestilling
- Svar fra Minister for børn, undervisning og ligestilling
7. Ansøgning om udbud af 2-årigt HF på Bjerringbro Gymnasium
Resume
Bjerringbro Gymnasium har den 6. oktober 2016 anmodet regionsrådet om tilkendegivelse vedrørende udbud af 2-årigt HF i Bjerringbro.
På den baggrund er der indhentet udtalelser fra Viborg Katedralskole, Viborg Gymnasium og HF, VUC Skive-Viborg, Th. Langs HF og VUC, Silkeborg Gymnasium samt Randers HF og VUC.
Direktionen indstiller,
at | regionsrådet indstiller til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at Bjerringbro Gymnasium ikke godkendes til et udbud af 2-årigt HF. |
Sagsfremstilling
Bjerringbro Gymnasium har den 6. oktober 2016 anmodet regionsrådet om tilkendegivelse vedrørende udbud af 2-årigt HF i Bjerringbro.
I henhold til Lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. skal regionsrådet koordinere den samlede indsats i regionen for at sikre sammenhæng i udbuddet af ungdomsuddannelser. Opgaven vedrører den geografiske placering af udbuddet og kapaciteten på uddannelserne med henblik på at sikre et tilstrækkeligt og varieret uddannelsestilbud til unge i regionen. Regionsrådets koordinering sker i samarbejde med alle selvejende institutioner, der er godkendt til at udbyde en eller flere ungdomsuddannelser i regionen.
Et væsentligt kriterie for godkendelse af nye udbud af uddannelser er, at andre udbydere i området ikke har indvendinger. På den baggrund er der indhentet udtalelser fra Viborg Katedralskole, Viborg Gymnasium og HF, VUC Skive-Viborg, Th. Langs HF og VUC, Silkeborg Gymnasium samt Randers HF og VUC.
Der er modtaget høringssvar fra følgende udbydere af HF
- Viborg Gymnasium og HF
- VUC Skive-Viborg
- Th. Langs HF og VUC
- Randers HF og VUC.
De fire institutioner anbefaler i deres høringssvar, at der ikke udbydes 2-årigt HF på Bjerringbro Gymnasium. Begrundelserne for dette er, at
- der findes udbud til eleverne fra Bjerringbro indenfor en rimelig transportafstand
- der allerede er tilstrækkelig med ledig kapacitet hos de nuværende udbydere
- yderligere udbud vil udhule eksisterende udbuds elevgrundlag
- flere udbud er en trussel mod de eksisterende udbuds økonomi
- et udbud på Bjerringbro Gymnasium ikke vil kunne tiltrække tilstrækkeligt med elever til at kunne opretholde en høj faglighed.
Der er modtaget høringssvar fra skoler, der ikke udbyder HF
- Silkeborg Gymnasium (har ingen kommentarer)
- Viborg Katedralskole.
Viborg Katedralskole peger på, at HF-elever er mindre mobile, og at det derfor er vigtigt med lokale uddannelsesudbud. Viborg Katedralskole har ingen indvendinger mod et udbud på Bjerringbro Gymnasium.
Administrationens anbefaling
Det er administrationens vurdering, at der er tilstrækkelig HF-kapacitet på de nuværende udbudssteder i Viborg og Silkeborg, samtidig vurderes det, at elever fra Bjerringbro har en rimelig transporttid til de nuværende udbud af HF. I gymnasieaftalen lægges der ikke op til at kapaciteten skal øges.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler til forretningsudvalget, at regionsrådet bør indstille til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at Uddannelsescenter Bjerringbro Gymnasium godkendes som udbyder af 2-årigt HF.
Poul Erik Christensen (B), Morten Flæng (A) og Claus Kjeldsen (A) stemte imod anbefalingen fra det rådgivende udvalg, idet de finder, at regionsrådet bør indstille til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at Bjerringbro Gymnasium ikke godkendes som udbyder af 2-årigt HF.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler til forretningsudvalget, at regionsrådet bør indstille til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at Uddannelsescenter Bjerringbro Gymnasium godkendes som udbyder af 2-årigt HF.
Poul Erik Christensen (B), Morten Flæng (A) og Claus Kjeldsen (A) stemte imod anbefalingen fra det rådgivende udvalg, idet de finder, at regionsrådet bør indstille til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at Bjerringbro Gymnasium ikke godkendes som udbyder af 2-årigt HF.
Bilag
8. Bevilling til projektet Fra turismeøkonomi til erhvervs- og vidensturismeøkonomi (Indstilling fra Vækstforum)
Resume
Projektet Fra turismeøkonomi til erhvervs- og vidensturismeøkonomi har til formål at anvende de turismemæssige styrkepositioner i Aarhus (kongresser) og Herning (messer) som stærke internationale platforme for både at skabe vækst i erhvervsturismen og skabe synlighed og udvikling i de regionale videns- og erhvervsmæssige styrkepositioner.
Aarhus og Herning Kommuner søger om i alt 10,5 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til projektet.
Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes, således
at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 5,11 mio. kr. i 2016 til Herning Kommune til gennemførelse af ’Fra turismeøkonomi til erhvervs- & vidensturismeøkonomi -Ny ambitiøs erhvervsturismesatsning (Herning)'. Bevillingen udmøntes med 0,965 mio. kr. i 2016, 2,055 mio. kr. i 2017 og 2,090 mio. kr. i 2018,
at | der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 5,39 mio. kr. i 2016 til Aarhus Kommune til gennemførelse af 'Fra turismeøkonomi til erhvervs- & vidensturismeøkonomi -Ny ambitiøs erhvervsturismesatsning (Aarhus)'. Bevillingen udmøntes med 1,0 mio. kr. i 2016, 2,07 mio. kr. i 2017 og 2,32 mio. kr. i 2018, og |
at | bevillingen forudsætter et forpligtende samarbejde mellem Aarhus og Herning Kommuner. |
Sagsfremstilling
Formål
Det er ambitionen med 'Fra turismeøkonomi til erhvervs- og vidensøkonomi' at fortsætte vækstraten for erhvervsturismen i henholdsvis Aarhus og Herning og med nye, innovative tiltag at bidrage til at bringe erhvervsturismen op på et endnu højere niveau til gavn for vækst og beskæftigelse i hele regionen. Formålet er at anvende de turismemæssige styrkepositioner i Aarhus (kongresser) og Herning (messer) som stærke internationale platforme for både at skabe vækst i erhvervsturismen og skabe synlighed og udvikling i de regionale videns- og erhvervsmæssige styrkepositioner. Den fælles satsning (bestående af to delprojekter) bygger på et stærkt samarbejde mellem Aarhus og Herning, der gensidigt forpligter partnerne til at gøre hinanden bedre og at arbejde for at nå de aftalte mål.
Aktiviteter
Samarbejdet mellem partnerne skal sikre både videndeling og en systematisk koordinering af indsatserne. Aarhus' delprojekt har især fokus på (internationale) kongresser og Hernings delprojekt har især fokus på messer. De to delprojekter bidrager til at levere på erhvervsturismens samlede målsætning og kræver et løbende samarbejde og koordinering indenfor og på tværs af indsatsområderne i de to delprojekter. Hvert af delprojekterne indeholder indsatsområderne Vækstpartnerskaber, Erhvervsturisme til storhospitalerne, Udvikling af tilbagevendende messer, kongresser, konferencer og møder, Samspillet med aktører og omgivelser - 'Outreach og business events' og Dataindsamling og vidensudvikling.
Effekt
Der forventes blandt andet 40 kongresser til Aarhus/Region Midtjylland, hvoraf ti kongresser afholdes inden udgangen af 2018 og 30 kongresser afholdes efter projektperioden. Den estimerede effekt er 33.030 erhvervsturismeovernatninger svarende til en erhvervsturismeomsætning på 99,1 mio. kr.
Ligeledes forventes blandt andet en stigning i antal besøgende på kongresser, konferencer og større møder under messer på 15 % i perioden 2016-2018 og en stigning på 15 % i antallet af internationale besøgende i perioden 2016-2018 på henholdsvis FoodTech, Foodexpo, HI og Formland. Forventningen er en stigning i antallet af erhvervsturismeovernatninger i Herning Kommune i perioden 2016-18 på 10.800 svarende til en afledt effekt på 32,7 mio. kr. og en øget effekt i årene efter projektperioden. Fagmesserne bliver styrket som international handelsplads, hvilket styrker muligheden for at profilere danske produkter og fremme eksporten.
Økonomi
Der søges i 2016 om i alt 10,5 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler. Budget og finansiering af de to delprojekter fremgår af nedenstående tabeller.
Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Tidligere Politisk Behandling
Vækstforum har på mødet den 25. oktober 2016 besluttet at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 5,11 mio. kr. i 2016 til Herning Kommune til gennemførelse af Fra turismeøkonomi til erhvervs- & vidensturismeøkonomi - Ny ambitiøs erhvervsturismesatsning (Herning) og i alt 5,39 mio. kr. i 2016 til Aarhus Kommune til gennemførelse af Fra turismeøkonomi til erhvervs- & vidensturismeøkonomi - Ny ambitiøs erhvervsturismesatsning (Aarhus).
Vækstforum indstillede endvidere, at bevillingen forudsætter et forpligtende samarbejde mellem Aarhus og Herning Kommuner.
Bilag
9. Bevilling til Kompetenceforsyningmidt 2.0 (Indstilling til Vækstforum)
Resume
Initiativet Kompetenceforsyningmidt 2.0 skal styrke virksomhedernes adgang til kompetencer. Indsatsen skal styrke partnerskabet mellem uddannelses-, beskæftigelses- og erhvervsområdet, så virksomhedskonsulenterne fra de tre systemer kender hinandens styrker og tilbud til virksomhederne.
Der søges om i alt 9,0 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler.
Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes, således
at | der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 9,0 mio. kr. i 2017 til Væksthus Midtjylland til gennemførelse af programmet Kompetenceforsyningmidt 2.0. Bevillingen udmøntes med 3,0 mio. kr. i 2017, 3,0 mio. kr. i 2018 og 3,0 mio. kr. i 2019. |
Sagsfremstilling
Formål
Formålet med initiativet Kompetenceforsyningmidt 2.0 er at bidrage til virksomhedernes vækst og udvikling ved at sikre, at de rette kompetencer er tilgængelige. Virksomheder skal have adgang til de rette kompetencer, enten hos de medarbejdere, de allerede har ansat, eller de skal kunne tilføre deres ansatte nye kompetencer gennem efter- og videreuddannelse eller gennem rekruttering af nye medarbejdere.
Derfor skal virksomhederne tilbydes hjælp til at arbejde strategisk med kompetenceudvikling og øvrig kompetenceforsyning. Det kræver dels 'HR funktioner', som projektet skal hjælpe virksomhederne med at udvikle, dels tiltrækning af nødvendig arbejdskraft, og dels videre- og efteruddannelse af virksomhedernes medarbejdere og ledelse.
Projektet skal derfor iværksætte aktiviteter inden for disse områder. Aktiviteterne skal udføres i partnerskaber mellem de tre politikområder (erhverv, uddannelse og beskæftigelse), idet en succesfuld indsats kræver samarbejde, så virksomhederne oplever en sammenhængende indsats, der tager udgangspunkt i virksomhedernes behov og ikke i de enkelte systemers behov.
Aktiviteter i Kompetenceforsyningmidt 2.0
Der skal i initiativet udvikles og gennemføres en lang række aktiviteter:
- Kortlægning af kompetencebehov og udarbejdelse af kompetencestrategi med udgangspunkt i virksomhedens vækststrategi
- Styrkelse af små - og mellemstore virksomheders HR-arbejde
- Lederuddannelse med særligt fokus på kompetenceforsyning
- Udarbejdelse af uddannelsesplaner for medarbejdere
- RealKompetenceVurdering af medarbejderne
- Målrettede kompetenceudviklingsforløb
- Omskoling af medarbejdere til ny teknologi eller anden arbejdsorganisering
- Uddannelse af medarbejdere til substitution ved arbejdskraftmangel
- Efteruddannelse af virksomhedernes medarbejdere
- Kvalificering af ledige til at indgå i jobåbninger
- Tilknytning af højtuddannede
- Støtte til virksomhedernes præsentation af arbejdsområder blandt andet gennem sommerskoler og lignende
- Tiltrækning af den højtkvalificeret udenlandske arbejdskraft
- Etablering af netværk mellem virksomheder med vækst- og kompetenceudviklingsdagsorden.
De lokale koordinerende partnerskaber skal have samtlige ovennævnte redskaber til rådighed, når de skal hjælpe en virksomhed med at få omsat deres efterspørgsel af kompetencer til konkrete aktiviteter.
Effekter
Der skal kontaktes 1.200 virksomheder, hvoraf halvdelen forventes at ville være interesseret i og egnet til vækstrettet kompetenceudvikling. Heraf forventes 180 vækstvirksomheder at sætte gang i efteruddannelse af i alt 660 medarbejdere og ledere.
900 virksomheder opsøges med henblik på formelt kompetenceløft. Heraf forventes 90 medarbejdere at få et formelt kompetenceløft, og 30 højtuddannede/ledige videreuddannes eller rekrutteres. Der sættes gang i ca. 18 forløb, som skal bidrage til rekruttering af højtuddannede eller andre ledige.
Økonomi
Der søges om 22,5 mio. kr. fra Den Europæiske Socialfond, 9 mio. kr. fra de regionale erhvervsudviklingsmidler, mens andre offentlige aktører vil bidrage med i alt 13,5 mio. kr. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel.
Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Tidligere Politisk Behandling
Vækstforum har på mødet den 25. oktober 2016 besluttet at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 9,0 mio. kr. i 2017 til Væksthus Midtjylland til gennemførelse af programmet Kompetenceforsyningmidt 2.0.
Bilag
10. Bevilling til program for Virksomhedsudvikling 2017-2019 (Indstilling til Vækstforum)
Resume
Programmet skal give små og mellemstore virksomheder med vækstpotentiale adgang til rådgivning, netværk samt vidensamarbejde om strategisk og teknologisk udvikling med kommercielt sigte og derigennem medvirke til at skabe vækst og nye arbejdspladser. Programmet er rettet mod alle brancher, men vil især fokusere på virksomheder inden for regionens fokusområder.
Der søges om i alt 26,3 mio. kr. til programmet.
Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes, således
at | der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 26,3 mio. kr. i 2017 til Væksthus Midtjylland til gennemførelse af program for virksomhedsudvikling. Bevillingen udmøntes med 8,8 mio. kr. i 2017, 8,8 mio. kr. i 2018 og 8,7 mio. kr. i 2019. |
Sagsfremstilling
Formål
Det overordnede formål med programmet er at skabe flere vækstvirksomheder i Region Midtjylland.
De konkrete mål er at øge antallet af vækstvirksomheder, at øge antallet af innovative virksomheder, og at målgruppen oplever erhvervsfremmesystemet som sammenhængende og kompetent.
Aktiviteter
I et nyt tre-årigt virksomhedsudviklingsprogram skal gennemføres individuelle og kollektive virksomhedsforløb, hvori små og mellemstore virksomheder med vækstpotentiale kan opnå en investering til eksempelvis strategisk udvikling, salg og eksport, IT og produktion samt ledelse og organisation. Endvidere kan virksomheder opnå en investering til konkret produktudvikling via et InnoBooster-forløb, som gennemføres i samarbejde med Innovationsfonden.
Programmet omfatter følgende konkrete aktivitetsmål i perioden 2017-2019: 132 kollektive basis- og træningsforløb med deltagelse af 900 unikke virksomheder, 15 virksomhedspitch (samarbejde/møder), 220 individuelle rådgivningsforløb, 36 vækstsparring, 24 virksomhedsnetværk med deltagelse af 144 unikke virksomheder, 36 strategiske netværk med deltagelse af 108 unikke virksomheder i fase 1 og 72 i fase 2 samt 233 faciliterede InnoBooster forløb, hvoraf halvdelen forventes at opnå bevilling.
Fælles for alle forløb er, at de tilknyttes en key account manager, som sikrer en systematisk opfølgning, dvs. følger op på gennemførte forløb og informerer og vejleder om fortsatte væksttilbud og muligheder for virksomheden.
Effekt
Den forventede effekt af initiativet er, at der skabes mere innovative virksomheder og virksomheder, som øger deres produktivitet, omsætning og beskæftigelse. Det forventes, at indsatsen vil skabe mindst 75 nye vækstvirksomheder, 250 nye fuldtidsbeskæftigede samt 400 mio. kr. i meromsætning hos de deltagende virksomheder.
Evalueringer og effektmålinger viser stærk evidens for, at rådgivning kan medvirke til at styrke vækst og jobskabelse i små og mellemstore virksomheder. Endvidere er der et rationale i at understøtte tilførsel af viden fra eksempelvis videninstitutioner til små og mellemstore virksomheder, da forskning viser, at disse har en tendens til at undervurdere værdien af videntilførsel.
Økonomi
Der ansøges om 29,4 mio. kr. fra EU's Strukturfonde 2014-2020, Regionalfonden, prioritetsakse 2 og 26,3 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler. Dertil kommer privat medfinansiering på 29,7 mio. kr. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel.
Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Tidligere Politisk Behandling
Vækstforum besluttede på mødet den 25. oktober 2016 at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 26,3 mio. kr. i 2017 til Væksthus Midtjylland til gennemførelse af program for virksomhedsudvikling.
11. Bevilling til udviklingsplan for Danmarks Vestkyst (Indstilling fra Vækstforum)
Resume
Partnerskabet for Vestkystturismen, der er dannet af 11 vestkystkommuner, og som indgår som et partnerskab under Dansk Kyst- og Naturturisme, ønsker at udarbejde en udviklingsplan for hele den danske vestkyst. Udviklingsplanen skal blandt andet kunne danne grundlag for fremtidige store investeringer i kystturismen.
Der søges om et tilskud på 231.000 kr. fra Region Midtjylland.
Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes, således
at | der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 231.000 kr. i 2017 til Dansk Kyst- og Naturturisme til udarbejdelse af en udviklingsplan for den danske vestkyst i 2017. Bevillingen gives under forudsætning af tilsvarende medfinansiering fra Region Syddanmark og Region Nordjylland. |
Sagsfremstilling
Foreningen Partnerskabet for Vestkystturisme - der er et partnerskab under selskabet for Dansk Kyst- og Naturturisme - har sendt en ansøgning om medfinansiering af en udviklingsplan for Danmarks vestkyst. Der søges om en medfinansiering fra hver af de tre vestdanske regioner på 231.000 kr. i 2017.
Formålet med udviklingsplanen er at skabe et (kommunalt) planlægningsgrundlag i form af en fælles strategisk fysisk planlægning, der blandt andet kan danne grundlag for nye store investeringer i turismen på vestkysten på tværs af kommunegrænser. Udviklingsplanen skal gennem en kortlægning og analyse munde ud i koordinerede arealudlæg og reservationer, der skal bidrage til at skabe investeringssikkerhed og tiltrække nye potentielle investorer.
Det er sigtet med udviklingsplanen, at denne skal medvirke til langsigtede effekter, således at turismeomsætningen i de 11 kommuner i 2025 er steget med ca. 40 % i forhold til 2015 gennem tiltrækning af flere gæster og et øget døgnforbrug.
Realdania er gået aktivt ind i arbejdet om en udviklingsplan og medfinansierer denne med 50 % samt tilkendegiver, at udviklingsplanen vil gøre det muligt for dem at arbejde mere strategisk med deres velgørende projekter. Der er derfor en forventning om, at Realdania senere går ind og medfinansierer større projekter på vestkysten. For Realdania er det afgørende, at deres eventuelle medfinansiering fremover er bundet op på en udviklingsplan for hele vestkysten. Realdania har bevilget deres andel af udgiften til udviklingsplanen.
Alle 11 kommuner langs vestkysten har givet tilsagn om en samlet medfinansiering på samme niveau, som regionerne er ansøgt.
Projektet indgår i Dansk Kyst- og Naturturismes strategi og medfinansieres også af Dansk Kyst- og Naturturisme. Der er indgået samarbejdsaftale mellem Dansk Kyst- og Naturturisme og Vestkystpartnerskabet om, at Dansk Kyst- og Naturturisme har det overordnede ansvar for Vestkystpartnerskabets økonomi, hvorfor den regionale medfinansiering ydes til Dansk Kyst- og Naturturisme.
Udarbejdelse af en udviklingsplan ligger også fint i tråd med Vækstforums turismehandlingsplan, hvori indgår udvikling af kyst- og naturturisme. Administrationen finder det vigtigt, at der udarbejdes en fælles plan for udvikling af hele vestkysten i forhold til gennemførelse af større turismeprojekter på vestkysten, herunder mulighederne for medfinansiering fra store fonde, private investorer m.m.
Region Syddanmark har tilkendegivet, at den medfinansierer udviklingsplanen, mens der mangler en politisk afklaring hos Region Nordjylland. Region Nordjyllands Vækstforum behandler sagen den 6. december 2016.
Økonomi
Der søges om i alt 231.000 kr. i 2017. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel.
Oversigt over erhvervsudviklingsmidlerne er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Tidligere Politisk Behandling
Vækstforum godkendte på mødet den 25. oktober 2016 at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 231.000 kr. i 2017 til Dansk Kyst- og Naturturisme til udarbejdelse af en udviklingsplan for den danske vestkyst i 2017. Bevillingen gives under forudsætning af tilsvarende medfinansiering fra Region Syddanmark og Region Nordjylland.
Bilag
12. Bevilling til DM i Skills 2018 (Indstilling fra Vækstforum)
Resume
DM i Skills er det store årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne. Omkring 300 unge er med som deltagere, hvor de kæmper inden for de forskellige fag om at blive landets bedste. Ved det seneste DM i Skills i februar 2016 i Fredericia var der 62.000 besøgende i løbet af mesterskabets tre dage, hvilket gør DM i Skills til den største uddannelsesevent i Danmark.
Direktionen indstiller, at indstillingen fra vækstforum tiltrædes, således
at | der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 1,5 mio. kr. i 2017 til Business Region MidtVest til udvikling og gennemførelse af DM i Skills i 2018. Bevillingen gives under forudsætning af, at erhvervsuddannelsesinstitutioner på tværs af Region Midtjylland involveres, og at initiativet koordineres med den eksisterende indsats Flere unge i erhvervsuddannelse. |
Sagsfremstilling
Formålet med DM i Skills og de øvrige aktiviteter, som gennemføres i den anledning, er at motivere flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.
Business Region MidtVest søger Region Midtjylland om 2,5 mio. kr. til gennemførelse af DM i Skills 2018 og en række aktiviteter i den anledning. Det er sekretariatets vurdering, at en række af de aktiviteter, som udvikles og gennemføres forud for DM i Skills 2018, allerede finder sted i Vækstforums og regionsrådets initiativ Flere unge i erhvervsuddannelse. På den bagrund indstilles det, at der bevilges 1,5 mio. kr. i 2017 til projektet.
Region Midtjylland har tidligere bevilget midler til Aarhus Kommune til DM i Skills i 2013.
Aktiviteter
Udover DM i Skills, som er hovedbegivenheden, foreslås en række aktiviteter, som har til formål at skabe fokus på erhvervsuddannelserne og deres uddannelses- og jobmuligheder.
Det drejer sig om undervisningsmateriale til 7. og 8. klasser, som løses i samspil mellem virksomheder, erhvervsuddannelser og grundskoler, aktiviteter, som skal øge forældres og læreres kendskab til erhvervsuddannelser, erhvervsskoleelever som 'coaches' i innovation samt kampagne målrettet de unge i 8. klasse med det formål at øge deres kendskab til erhvervsuddannelser.
Effekt
Der forventes 65.000 deltagere til DM i Skills 2018 og i den anledning også betydelig medieomtale af erhvervsuddannelsesområdet. Derudover vil der være udviklet undervisningsmateriale, modeller for virksomhedsforløb, kampagne m.v.
Økonomi
Det indstilles, at der bevilges i alt 1,5 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til Business Region MidtVest til gennemførelse af DM i Skills i 2018.
Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Tidligere Politisk Behandling
Vækstforum besluttede på mødet den 25. oktober 2016 at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 1,5 mio. kr. i 2017 til Business Region MidtVest til udvikling og gennemførelse af DM i Skills i 2018. Bevillingen gives forudsætning af, at erhvervsuddannelsesinstitutioner på tværs af Region Midtjylland involveres, og at initiativet koordineres med den eksisterende indsats Flere unge i erhvervsuddannelse.
Bilag
13. Bevilling til sekretariat for Europæisk Gastronomiregion 2017 (Indstilling fra Vækstforum)
Resume
Region Midtjylland har ansøgt om og modtaget titlen som Europæisk Gastronomiregion 2017 i september 2015. En del af projektet forudsætter regional medfinansiering af sekretariatsbetjeningen, som skal varetages af Food Organisation of Denmark. Det drejer sig om 525.000 kr. til projektledelse, formidling, kommunikation, evaluering samt initiering af projekter og begivenheder. Formålet med sekretariatsfunktionen er at sikre sammenhæng og koordination på tværs af regionen mellem de mange aktiviteter i Europæisk Gastronomiregion 2017.
Europæisk Gastronomiregion 2017 har et samlet budget på ca. 86 mio. kr. blandt andet til gennemførelse af en række aktiviteter og events med og for små og mellemstore virksomheder på tværs af regionen. Fokus er på innovation og udvikling med udgangspunkt i det stedbundne, kulturarven og gastronomi samt skabelse af samarbejder og udvikling mellem virksomheder og organisationer på tværs af europæiske regioner.
Direktionen indstiller, at indstillingen fra vækstforum tiltrædes, således
at | der i 2017 bevilges 525.000 kr. fra råderummet af de regionale erhvervsudviklingsmidler til Food Organization of Denmark til gennemførelse af projektledelse, formidling, kommunikation og evaluering i forbindelse med udnævnelsen af Region Midtjylland som Europæisk Gastronomiregion 2017. |
Sagsfremstilling
Formål
Region Midtjylland er af en international jury under IGCAT (International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism) i slutningen af 2015 udpeget som Europæisk Gastronomiregion 2017. Region Midtjylland, Aarhus Kommune, Food Organisation of Denmark og Aarhus 2017 har i fællesskab udarbejdet en ansøgning under overskriften 'Rethink Good Food'. Ansøgningen beskriver hovedaktiviteterne, ambitionerne for projektet samt budget. Den Europæiske Gastronomiregion er en gastronomisk pendant til kulturhovedstadstitlen og deles på samme måde mellem flere regioner. I 2017 deler Region Midtjylland titlen med Riga i Letland og Øst Lombardiet i Italien.
Europæisk Gastronomiregion 2017 spiller tæt sammen med andre erhvervsudviklingsinitiativer under Region Midtjyllands fødevare- og turismesatsninger, herunder f.eks. EngageFood, Future Food Innovation, Danish Foodcluster og ikke mindst den Europæiske kulturhovedstad 2017. Kulturhovedstaden og Europæisk Gastronomiregion 2017 samarbejder på såvel programniveau som i forhold til evaluering og udvikling.
Region Midtjyllands motiv for deltagelse i Europæisk Gastronomiregion 2017 er, at aktiviteterne i programmet understøtter vækst i små og mellemstore virksomheder på tværs af regionen. Det sker gennem innovation og udvikling med udgangspunkt i det stedbundne, kulturarven og gastronomi. Europæisk Gastronomiregion 2017 skal skabe samarbejder og udvikling mellem virksomheder og organisationer på tværs af europæiske regioner. Endelig skal initiativet synliggøre Region Midtjylland som en international kapacitet på det gastronomiske felt yderligere samt skabe opmærksomhed og stolthed om regional madkultur og -produktion blandt borgerne. Mange eksisterende aktiviteter som eksempelvis Food Venture Forum, Local Cooking og det Aarhusianske initiativ "Food Makers" vil være omdrejningspunkter for initiativet. Der er desuden allerede over 100 forskellige initiativer planlagt for året. Det omfatter eksempelvis "FoodFilmFestival", koncerter som "Michael Learns to Cook" og mad til børnefamilier lavet af de madrester, som de indleverer til Aarhus Tech om morgenen. Aktiviteterne gennemføres af alt fra restauranter, over uddannelsesinstitutioner til turistforeninger og ikke mindst nedenstående bidragydere.
Det samlede budget for Europæisk Gastronomiregion 2017 er ca. 86 mio. kr., hvor Aarhus Kommune, Aarhus Universitet, Teknologisk Institut, Danish Food Cluster, Food Festival, Future Food Innovation og Kulturhovedstaden er de væsentligste bidragsydere. Region Midtjylland bidrager ikke særskilt til aktiviteterne.
Parterne har brugt 2016 til forberedelse og planlægning af Europæisk Gastronomiregion 2017. For at sikre gennemførelse af en koordineret regional indsats, der favner hele regionen, ønsker parterne nedsat et sekretariat fysisk placeret ved Food Organisation of Denmark med en styregruppe bestående af Region Midtjylland, Food Organisation of Denmark, Aarhus Kommune og Kulturhovedstaden. Opgaverne for sekretariatet vedrører afholdelse af styregruppemøder, stormøder mellem aktører, internationale netværksmøder, understøttelse af samarbejder med de andre Europæisk Gastronomiregions titelhavere, herunder kobling af konkrete arrangementer og initiativer, support til eksisterende initiativer og udvikling af nye, projektledelse, udvikling af hjemmeside, planlægning og gennemførelse af presseture herunder kontakt til medier, bloggere og andre væsentlige opinionsdannere og evaluering.
Midlerne i 2018 vil primært blive anvendt til evaluering og en videreførelse af relevante aktiviteter under Europæisk Gastronomiregion 2017.
Økonomi
Det samlede budget for Europæisk Gastronomiregion 2017 er ca. 86 mio. kr. Dette omfatter ikke de ressourcer, som de enkelte mindre aktører lægger i initiativet. Region Midtjyllands administration har for 2015 bidraget med 75.000 kr. blandt andet til udformning af ansøgning. Herudover ansøges nu om et bidrag til den overordnede projektledelse på 525.000 kr. Det totale bidrag til sekretariatet fra Region Midtjylland beløber sig således til 600.000 kr. De resterende parter (Aarhus Kommune, Food Organisation of Denmark og Aarhus 2017) bidrager på tilsvarende vis hver især med 600.000 kr. til sekretariatet.
Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Tidligere Politisk Behandling
Vækstforum besluttede på mødet den 25. oktober 2016 at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 525.000 kr. til Food Organization of Denmark til gennemførelse af projektledelse, formidling, kommunikation og evaluering i forbindelse med udnævnelsen af Region Midtjylland som Europæisk Gastronomiregion 2017.
Bilag
14. Bevilling til Enterprise Europe Network (Indstilling fra Vækstforum)
Resume
Vækstforum har i Vækstplan 2016-2020 prioriteret initiativet Enterprise Europe Networks.
Enterprise Europe Networks er et globalt netværk af erhvervsfremmeaktører, der har fokus på at hjælpe små og mellemstore virksomheder og videninstitutioner med at finde nye samarbejdspartnere i udlandet både i forhold til eksport, import, projektsamarbejde og teknologisk samarbejde. Ca. 70 lande er medlem af netværket, der er etableret af Europa-Kommissionen i 2008. Den nuværende budgetperiode løber fra 2015-2020. I Danmark består netværket af syv partnerorganisationer: Væksthus Hovedstadsregionen, Norddanmarks EU-kontor, Agro Business Park A/S, Væksthus Midtjylland, South Denmark EU Office, Væksthus Sjælland og Cluster Excellence Denmark.
Enterprise Europe Networks partnerne i Region Midtjylland, Agro Business Park A/S og Væksthus Midtjylland, søger om 610.000 kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til medfinansiering i 2017 og 2018.
Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes, således
at | der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 610.000 kr. i 2017 til Agro Business Park A/S til medfinansiering af Enterprise Europe Network i Region Midtjylland i 2017 og 2018. |
Sagsfremstilling
Hovedformålet for Entreprise Europe Network er at hjælpe virksomheder og videnaktører med etablering af kontakt og konkrete samarbejder på tværs af landegrænserne.
Enterprise Europe Networks i Danmark er en del af EU-DK Support initiativet, igangsat af Styrelsen for Forskning og Innovation, og er ansvarlig for matchning af danske og udenlandske forskningsprofiler, hvor det overordnede formål er at forøge det danske hjemtag af EU-projekter. I Danmark består konsortiet af syv partnerorganisationer: Væksthus Hovedstadsregionen, Norddanmarks EU-kontor, Agro Business Park, Væksthus Midtjylland, South Denmark EU Office, Væksthus Sjælland og Cluster Excellence Denmark. For at sikre kvaliteten, kontinuiteten og den gode geografiske dækning i Danmark fastholdes konsortiet i den kommende periode.
Aktiviteterne dækker følgende hovedaktiviteter: promovering af netværket, informationsmøder, besvarelse af individuelle henvendelser, høring af virksomheder ift. EU initiativer, virksomhedsbesøg, assistance ift. innovation og internationalisering, matchmaking, business missions og individuel hjælp til partnersøgning. EEN er et globalt netværk af erhvervsfremmeaktører, der har fokus på at hjælpe små og mellemstore virksomheder og videninstitutioner med at finde nye samarbejdspartnere i udlandet både i forhold til eksport, import, projektsamarbejde og teknologisk samarbejde. Omkring 70 lande er medlem af netværket, der er etableret af Europa-Kommissionen i 2008. Den nuværende budgetperiode løber fra 2015-2020.
Enterprise Europe Networks Danmark har en rammeaftale med Europa Kommissionen indtil udgangen af 2020, der er opdelt i følgende perioder:
- 2015-2016 (to år)
- 2017-2018 (to år)
- 2019-2020 (to år + forventet forlængelse indtil udgangen af 2021).
Arbejdsprogrammet for perioden 2017-2018 for Enterprise Europe Networks i Danmark er indsendt til EU-Kommissionen og forventes godkendt inden udgangen af 2016. I forhold til det nuværende program er der meget få ændringer, men de væsentligste målepunkter er dog blevet opjusterede. Hovedaktiviteterne er fortsat assistance i forhold til innovation, internationalisering, virksomhedsbesøg, matchmaking, business missions og individuel hjælp til partnersøgning, besvarelse af individuelle henvendelser, høring af virksomheder i forhold til EU-initiativer samt informationsmøder.
Effekt
Det danske netværk ligger suverænt på en 1. plads med hensyn til opnåede resultater pr. årsværk med resultater på ca. fire gang gennemsnittet og det dobbelte af den næstbedst performance. Det skyldes delvis at netværket arbejder sammen på tværs af regionerne og udnytter hinandens stærke sider, samt kombinationen af forskellige typer organisationer.
Netværket har for første gang ikke kun standard Enterprise Europe Networks mål, men skal også levere services under Horizon 2020 programmet til virksomheder, som er godkendt under SME Instrument programmet (Key Account Management Services). Enterprise Europe Networks skal desuden levere services til virksomheder under Horizon 2020 Innovation Management.
Økonomi
Der ansøges om 610.000 kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til medfinansiering i 2017 og 2018.
For den kommende kontraktperiode 2017-2018 medfinansierer EU-Kommissionen fortsat netværket med 60 % af de budgetterede udgifter. EU forventer tillige fortsat, at de resterende 40 % medfinansieres regionalt og/eller nationalt, dels fordi netværkets aktiviteter kommer disse geografier til gode, og dels for at sikre, at netværkets aktiviteter tilpasses de regionale/nationale prioriteringer. Staten har ved Styrelsen for Forskning og Innovation tilbudt at finansiere halvdelen af denne medfinansiering. Den resterende medfinansiering på 20 % af det samlede budget søges i de regionale vækstfora.
Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Tidligere Politisk Behandling
Vækstforum besluttede på mødet den 25. oktober 2016 at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 610.000 kr. i 2017 til Agro Business Park A/S til medfinansiering af Enterprise Europe Network i Region Midtjylland i 2017 og 2018.
Bilag
15. Godkendelse af udkast til strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur
Resume
Region Midtjylland og de 19 kommuner i regionen har ønsket at få udarbejdet en strategi- og handlingsplan for den digitale infrastruktur. På mødet i Kommunekontaktudvalget den 26. september 2016 blev Strategi- og handlingsplanen drøftet og godkendt. Strategi- og handlingsplanen forelægges til orientering for det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling på mødet den 9. november 2016.
Direktionen indstiller,
at | strategi- og handlingsplanen for digital infrastruktur godkendes. |
Sagsfremstilling
Kontaktudvalget har udarbejdet et udkast til strategi- og handlingsplan for den digitale infrastruktur i den midtjyske region.
Strategi- og handlingsplan
Udkast til strategi- og handlingsplanen indeholder en række anbefalinger til staten, som kan være med til at forbedre mobil- og bredbåndsdækningen. Den indeholder desuden et idékatalog, hvor kommunerne og regionen kan hente inspiration til fremtidige initiativer. Udkastet er udarbejdet på grundlag af en omfattende kortlægning af dækningen for såvel mobiltelefoni som bredbånd.
Anbefalinger
Region Midtjylland og de 19 kommuner i regionen er enige om følgende anbefalinger:
Staten anbefales, at
- afsætte yderligere midler til bredbåndspuljen med henblik på at sikre, at der kommer bredbånd ud i alle de områder, hvor der ikke vil komme bredbånd på almindelige vilkår.
- forpligte mobilselskaberne til ved salg af mobiltelefoni at oplyse borgerne om dækningsgraden for det anvendte mobilnet.
- optage forhandlinger med mobilselskaberne om at tilbyde mobilabonnement, som giver mulighed for, at borgerne mod betaling kan bruge forskellige mobilnet, så man altid kan blive koblet op på det nærmeste og det stærkeste signal.
Desuden opfordres staten og KL til ved de kommende økonomiforhandlinger at åbne for muligheden for, at kommunerne kan optage lån til finansiering af digital infrastruktur uden for den kommunale låneramme.
Baggrund for anbefalingerne
Til grund for anbefalingerne ligger, at en række af Folketingets partier i april 2016 indgik en aftale om en bredbåndspulje på i alt 200 mio. kr. over årene 2016-2019. Puljen administreres af Energistyrelsen og kan søges af lokale foreninger eventuelt i samarbejde med kommunen. De 200 mio. kr., der er afsat, rækker kun til en lille del af alle de adresser, som opfylder kriterierne om at søge midler fra bredbåndspuljen.
Omkring mobildækning anbefales det, at teleselskaberne skal kunne tilbyde et mobilabonnement, som giver mulighed for, at borgerne mod betaling kan bruge forskellige mobilnet, så man altid kan blive koblet op på det nærmeste og det stærkeste signal. Det anbefales endvidere, at staten forpligter teleselskaberne til ved salg af mobiltelefoni at oplyse borgerne om dækningsgraden for det anvendte mobilnet.
Endelig (og det gælder både bredbånd og mobilnet) foreslås det, at muligheden for at kommunerne kan optage lån uden for den kommunale låneramme til finansiering af den digitale infrastruktur tages op ved kommende økonomiforhandlinger mellem regeringen og KL.
Idékatalog
Foruden anbefalingerne indeholder strategi- og handlingsplanen et idékatalog, som er inspireret af tiltag, som allerede er iværksat i nogle kommuner. I idékataloget kan hentes inspiration til konkrete initiativer:
- Kommunerne kan ved udbud af egen mobiltelefoni stille krav om yderligere dækning i udbuddet.
- Kommunerne kan iværksætte målinger af mobildækningen målrettet områder med dårlig dækning.
- Kommunerne kan sammen med lokale ildsjæle og leverandører være med til at sikre bredbånd til områder med dårlig dækning, især i tyndt befolkede områder.
- Kommuner, hvor en særlig indsats er nødvendig, kan ansætte en bredbåndsmedarbejder, som kan koordinere arbejdet med lokale frivillige, virksomheder og teleudbydere.
- Lokale grupper og kommuner kan gå sammen om at udpege områder og søge støtte fra bredbåndspuljen.
- Kommunerne og regionen kan iværksætte tilbud rettet mod lokale borgere og ildsjæle med konkret vejledning i, hvad man lokalt kan gøre for at få bredbånd i området.
Fælles retningslinjer
Samtidig har det været styregruppens ønske at få udarbejdet fælles retningslinjer for den digitale infrastruktur, så det er de samme procedurer, der gælder over hele regionen. Den konkrete udarbejdelse af fælles retningslinjer vil foregå i KKR-regi. Arbejdet forventes færdigt senest i 2017 og vil herefter blive forelagt for Kommunekontaktudvalget.
Baggrunden for at udarbejde fælles retningslinjer for maste- og gravetilladelser er et ønske fra såvel Teleindustrien som Dansk Energi. Fælles retningslinjer vil smidiggøre sagsbehandlingen for både operatørerne og kommunerne, når der sagsbehandles efter de samme principper.
Business Region North Denmark, Byregion Fyn og Region Sjælland og kommunerne på Sjælland har udarbejdet fælles retningslinjer, som alle er enige om at følge. Derfor vil det også være oplagt for Region Midtjylland og de midtjyske kommuner at nå frem til enighed om fælles retningslinjer.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
16. Ekstra spor ved det nye hospital i Gødstrup
Resume
Administrationen har på baggrund af henvendelse fra regionsrådsmedlem Bente Nielsen udarbejdet et forslag til brev til transport- og bygningsministeren med kopi til Transport- og Bygningsudvalget vedrørende togforbindelse til Gødstrup. Det foreslås i brevet, at det ekstra spor ved Gødstrup station bliver prioriteret i finanslovsforhandlingerne, så det kan være etableret, når det nye hospital i Gødstrup åbner.
Direktionen indstiller,
at | forslag til henvendelse til transport- og bygningsministeren godkendes. |
Sagsfremstilling
Forretningsudvalget drøftede på mødet den 11. oktober 2016 en henvendelse fra regionsrådsmedlem Bente Nielsen om den manglende togforbindelse til det nye hospital i Gødstrup.
Bente Nielsen skrev i sin henvendelse til forretningsudvalget:
"Jeg vil bede om, at vi på vores næste forretningsudvalgsmøde sætter spørgsmålet om "det forsvundne spor" til det nye hospital i Gødstrup på vores dagsorden.
Det ser ud til, at regeringens finanslovforslag ikke fastholder togforbindelse til Gødstrup.
Hvis det forholder sig sådan, så er der al mulig grund til, vi får drøftet, hvordan vi kan medvirke til, at togforbindelse til Gødstrup fastholdes.
Regionsrådet og hospitalet har selv peget på vigtigheden af, at det ikke alene er privatbiler, der skal forbinde adgangen til Gødstrup.
Det er vigtigt med en god kollektiv trafik både til patienter, pårørende og personalet.
Derfor min henvendelse."
Forretningsudvalget var enige om at oversende sagen til det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling.
Administrationen har herefter udarbejdet et notat om togforbindelse til Gødstrup samt et forslag til henvendelse til transport- og bygningsministeren med kopi til Transport- og Bygningsudvalget.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
17. Godkendelse af referat fra mødet den 5. oktober 2016 #
Resume
Godkendelse af referat fra møde den 5. oktober 2016.
Direktionen indstiller,
at | referatet fra mødet den 5. oktober 2016 i det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendes. |
Sagsfremstilling
Efter udvalgets forretningsorden skal referatet fra det foregående møde forelægges til godkendelse.
Referat fra udvalgets møde den 5. oktober 2016, der tidligere er udsendt til udvalgets medlemmer, er vedlagt til godkendelse.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendte referatet fra mødet den 5. oktober 2016.
18. Gensidig orientering #
Sagsfremstilling
Gensidig orientering af udvalgets medlemmer.
Beslutning
Intet til punktet.