Abonnér

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Udvalg vedr. regional udvikling
den 14. september 2016 kl. 14:00
i Regionhuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg, lokale F7, stuen

Alle medlemmer var mødt.

 

Mødet blev hævet kl. 15.17.


Sagnr.: 1-34-71-1-16

1. Godkendelse af Råstofplan 2016 for Region Midtjylland med tilhørende miljøvurdering

Resume

Råstofplan 2016 for Region Midtjylland er vedlagt til godkendelse. På baggrund af indkomne høringssvar i forbindelse med høring af "Forslag til Råstofplan 2016" er råstofplanen justeret således, at Fårvang i Silkeborg ikke medtages, at Herrup S i Holstebro Kommune og Jeksen S i Skanderborg Kommune nedjusteres til råstofinteresseområder og at råstofgraveområderne Haldum S i Favrskov Kommune, Skave SØ i Holstebro Kommune og Kalbygård i Skanderborg Kommune arealmæssigt reduceres i forhold til "Forslag til Råstofplan 2016"

Direktionen indstiller

at råstofgraveområde Herrup S i Holstebro Kommune nedgraderes til et råstofinteresseområde, således at statens veto efterkommes,

 

at der fremsendes et brev til Miljøministeren, hvori regionsrådet tilkendegiver uenighed med statens automatiske veto mod at udlægge råstofgraveområder i statsskov,

 

at råstofgraveområde Fårvang i Silkeborg ikke medtages,

 

at råstofgraveområde Jeksen S i Skanderborg Kommune nedjusteres til råstofinteresseområde,

 

at råstofgraveområderne Haldum S i Favrskov Kommune, Skave Syd i Holstebro Kommune og Kalbygård i Skanderborg Kommune arealmæssigt reduceres,

 

at retningslinje 3i tilføjes muligheden for en alternativ intern til- og frakørselsvej ved Jeksen Vest (jf. bilag 1 side 14), og

 

at Råstofplan 2016 for Region Midtjylland med tilhørende Miljøvurdering i form af en "Sammenfattende redegørelse for Strategisk miljøvurdering" godkendes og offentliggøres i oktober/november 2016.

Sagsfremstilling

Godkendelse af Råstofplan 2016 for Region Midtjylland

Råstofplan 2016 for Region Midtjylland med tilhørende miljøvurdering skal godkendes af regionsrådet. Råstofplan 2016 er vedlagt som bilag 1. Råstofplan 2016 kan få væsentlige indvirkninger på miljøet, og derfor er der udarbejdet en miljøvurdering som bilag til Råstofplan 2016. Miljøvurdering i form af en "Sammenfattende redegørelse for Strategisk miljøvurdering" er vedlagt som bilag 2. På hjemmesiden kan de eksisterende og nye råstofgraveområder mv. ses. Derudover er der udarbejdet en oversigt i form af et kortbilag, der er vedlagt som bilag 3.

 

Høring

Forslag til Råstofplan 2016 har været i høring fra 3. februar 2016 til 5. april 2016, og der er indkommet godt 100 høringssvar. Oversigt over indkomne høringssvar i form af et resumé og administrationens forslag til handling på høringssvarene er vedlagt som bilag 4 (Hvidbogen). På regionens hjemmeside for Råstofplan 2016 www.raastofplan-midt.rm.dk kan høringssvarene ses i deres fulde længde.

 

Administrationen har deltaget i seks offentlige møder. Det har drejet sig om råstofgraveområderne Haldum og Voldby i Favrskov Kommune, Fårvang i Silkeborg Kommune, Jeksen i Skanderborg Kommune samt Frelling og Hyllested i Syddjurs Kommune.

 

Veto fra staten (Naturstyrelsen) og andre ændringer

Staten har nedlagt veto mod det ny udlagte råstofgraveområde Herrup S. Det bemærkes, at kun indsigelser fra staten kan udløse et veto, og at Råstofplan 2016 ikke kan godkendes, før der er opnået enighed mellem Region Midtjylland og staten. Administrationen har overfor staten tilkendegivet, at råstofgraveområdet Herrup tages ud af planen og foreslås ændret til råstofinteresseområde. Hvis dette godkendes i regionsrådet, vil staten frafalde sit veto. Det indstilles, at der fremsendes et brev til Miljøministeren, hvori regionsrådet tilkendegiver uenighed med Statens automatiske veto mod at udlægge råstofgraveområder i statsskov (bilag 5). Referat i form af et aftalenotat fra dialogmøde mellem Region Midtjylland og staten (Naturstyrelsen) vedrørende Råstofplan 2016 er vedlagt som bilag 6.

 

Derudover foreslår administrationen, at råstofgraveområde Fårvang i Silkeborg ikke medtages i planen, at råstofgraveområde Jeksen S i Skanderborg Kommune nedjusteres til råstofinteresseområde, og råstofgraveområderne Haldum S i Favrskov Kommune, Skave Syd i Holstebro Kommune og Kalbygård i Skanderborg Kommune arealmæssigt reduceres. Alle ændringer i forhold til "Forslag til Råstofplan 2016". Lodsejere, som bliver berørt af de arealmæssige reduktioner af råstofgraveområderne jf. ovenstående, er blevet orienteret i juli-august 2016. Bemærkninger fra disse berørte parter ses på hjemmesiden og i form af resumé sidst i bilag 4 (Hvidbogen) sammen med administrationens forslag til reaktion på bemærkningerne.

 

Offentliggørelse

Efter tidsplanen offentliggøres Råstofplan 2016 for Region Midtjylland i oktober-november 2016. Herefter er der en klagefrist på fire uger, hvor der kan klages over retlige forhold.

 

Proces

Råstofplanen fastlægger, hvor der i Region Midtjylland kan gives tilladelse til at indvinde regionens naturgivne råstoffer - det vil sige sand, grus, sten, kvartssand, ler, moler, plastisk ler, tørv og kalk. Råstofplanen skal omfatte en periode på mindst 12 år.

I henhold til råstofloven skal regionsrådet i hver valgperiode vurdere, om der er behov for at revidere den gældende råstofplan.

 

Regionsrådet har i første kvartal 2015 haft en redegørelse i høring omkring behovet for en eventuel revision af "Råstofplan 2016". I samme periode har Region Midtjylland haft et debatoplæg i høring med henblik på at indkalde idéer og forslag mv. til udarbejdelse af en eventuel Råstofplan 2016.

 

På baggrund af høringssvarene besluttede regionsrådet på sit møde den 27. maj 2015, at Råstofplan 2012 skal revideres i form af, at der udarbejdes en Råstofplan 2016.

 

Råstofplan 2016 har i form af et planforslag været i høring i første kvartal 2016 og vedlægges til godkendelse.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-76-17-16

2. Udmøntning af uddannelsespulje under temaet Innovation og entreprenørskab i ungdomsuddannelserne

Resume

Der er kommet fire ansøgninger til regionsrådets udviklingsmidler til uddannelse. Ansøgningerne vedrører det tema, som projektværkstedet for udmøntning af udviklingspuljen i maj 2016 blev afholdt under: Innovation og entreprenørskab i ungdomsuddannelserne. Under temaet er der lagt op til tre spor: kompetenceudvikling, inkubationsmiljøer og innovation i praksis, som de fire ansøgninger er indkommet under.

 

Det indstilles, at der bevilges 5,812 mio. kr. til projekter under temaet Innovation og entreprenørskab i ungdomsuddannelserne.

Direktionen indstiller,

at der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 1.812.000 kr. i 2016 til Aarhus Business College til projekt InnovationsSkoleMidt under spor 1,

 

at der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 2.429.000 kr. i 2016 til Viden Djurs til projekt Smart Innovators under spor 2,

 

at der af udviklingspuljen til uddannelse bevilges 1.571.000 kr. i 2016 til Aarhus Gymnasium til projekt Udvikling af prototyper på Fablabs for at understøtte elevernes innovative og entreprenørielle kompetencer - og forberedelse til iværksætteri under spor 2,

 

at der søges dialog med Aarhus Akademi med det formål at uddybe ansøgningen Innovation i Praksis under spor 3 med henblik på behandling i regionsrådet den 26. oktober 2016, og

 

at der etableres en regional følgegruppe vedrørende innovation og entreprenørskab med det formål at sikre sammenhæng og videndeling mellem projekterne.

Sagsfremstilling

Regionsrådets udviklingsmidler til uddannelse udmønter den regionale uddannelsespolitik 2015-2020, som er en del af den regionale vækst- og udviklingsstrategi. Regionsrådet har en særlig og lovbestemt opgave på ungdomsuddannelsesområdet, som vedrører udbuddet af uddannelser på tværs af regionen. Regionsrådet har her mulighed for at yde udviklingstilskud til institutioner, der udbyder almene og erhvervsrettede ungdomsuddannelser og almene voksenuddannelser. Disse to opgaver og samarbejdet med de øvrige uddannelsesinstitutioner er omdrejningspunktet for uddannelsespolitikken.

 

Temaerne for uddannelsespolitikken er Et sammenhængende uddannelsessystem, Et varieret udbud af uddannelser samt Et relevant tilbud til alle unge i hele Region Midtjylland. Puljen udmøntes denne gang under temaet Et relevant tilbud til alle unge i hele Region Midtjylland.

 

Som grundlag for ansøgningsrunden bevilgede regionsrådet i december 2015 400.000 kr. til forprojektet Innovation og entreprenørskab med det formål at kortlægge den eksisterende indsats primært i ungdomsuddannelserne. Analysen er vedhæftet som bilag. Forprojektet har dannet basis for de spor, der er lagt for temaet Innovation og entreprenørskab i ungdomsuddannelserne, nemlig Kompetenceudvikling, Inkubationsmiljøer og Innovation i praksis. Der er gennemført 'Projektværksted' den 24. maj 2016, og der er efterfølgende indkommet fire ansøgninger. Forud for projektværkstedet er der udmeldt en økonomisk ramme for de tre spor på 10 mio. kr., og der er krav om egenfinansiering på minimum 25 % i henhold til ansøgningsskemaet.

 

Administrationen har i sin vurdering af de indkomne ansøgninger lagt vægt på følgende: Er ansøgningen inden for rammen af temaet? Er der tale om et regionalt udviklingsprojekt, som eventuelt bygger på eksisterende viden? Er der tale om et samarbejdsprojekt, som involverer flere institutioner? Sikrer ansøger videndeling om og anvendelse af resultater fra projektet efterfølgende?

 

Kompetenceudvikling - 2 mio. kr.

Aarhus Business College søger i partnerskab med en række ungdomsuddannelser i regionen om 2.000.000 kr. til projektet InnovationsSkoleMidt. Målet med projektet er at udvikle, afprøve og gennemføre modeller for spredning og forankring af undervisning i innovation, herunder de nødvendige pædagogiske kompetencer på det ledelsesmæssige, det tværfaglige og det fagfaglige niveau. Der etableres netværk til at sikre videndeling, og der udvikles åbne, digitale undervisningsmoduler (MOOCs- Massive Open Online Courses) til kompetenceudvikling på institutionerne efterfølgende.

 

Det er administrationens vurdering, at projektet er relevant og bygger videre på eksisterende indsatser, herunder tilbud om kompetenceudvikling. Projektet indstilles imidlertid til en reduceret bevilling. Dette skyldes, at administrationen vurderer, at der bør tages udgangspunkt i de ministerielle timesatser og ikke en konsulenttimesats, som alene kan anvendes i forhold til eksterne konsulentydelser. Projektet indstilles på den baggrund til 1,812 mio. kr.

 

Inkubationsmiljøer - 4 mio. kr.

Viden Djurs søger i partnerskab med Learnmark, Randers Statsskole, Skive Handelsskole, Skive Tekniske Gymnasium og Tørring Gymnasium om 2.684.800 kr. til projektet Smart Innovators. Projektet er en videreudvikling af det regionale projekt Young Business fra 2014 og vil forsøge at skabe gode innovations- og inkubationsmiljøer for unge på tværs af uddannelsesretninger og i samarbejde med erhvervslivet som en fast del af aktiviteten på de deltagende institutioner. Der skal udvikles fem undervisningsforløb for de undervisere, der skal fungere som mentorer i inkubationsmiljøerne, og der skal etableres seks innovations-/inkubationsmiljøer, ét på hver af de deltagende skoler, hvor der ved projektets afslutning skal være etableret ti nye virksomheder.

 

Aarhus Gymnasium søger sammen med Odder Gymnasium og Aarhus Business College om 1.736.250 kr. til projekt Udvikling af prototyper på Fablabs for at understøtte elevernes innovative og entreprenørielle kompetencer og forberedelse til iværksætteri. FabLab er en forkortelse for Factory Lab - et 'fabrikslaboratorium' og har altså en produktrettet vinkel. Formålet med projektet er at udvikle, afprøve og etablere FabLabs, som placeres dels i elevernes nærmiljø og daglige skolerelationer, dels udenfor. Et andet formål er at gøre disse FabLabs til en naturlig del af undervisningen i innovation og entreprenørskab. Der vil blive tale om aktiviteter på tre niveauer: Labs'ene bemandes med vejledere og facilitatorer, som kan bistå eleverne i deres arbejde med problemstillinger og projekter, Innovation-Café, hvor der på udvalgte tidspunkter vil være eksperter til stede med deltagelse af elever på tværs af institutioner samt et tilbud om samarbejde med et professionelt netværk fra eksterne FabLabs.

 

Den samlede ramme for dette spor er overskredet med 421.050 kr. svarende til 9,5 %. Administrationen indstiller derfor, at bevillingen til de to ansøgere reduceres tilsvarende, så der bevilges 2.429.106 kr. til Viden Djurs og 1.570.894 kr. til Aarhus Gymnasium.

 

Innovation i praksis - 4 mio. kr.

Aarhus Akademi søger i partnerskab med en række øvrige ungdomsuddannelser i regionen om 3.972.000 kr. til projektet Innovation i Praksis. Ansøgningen danner rammen om otte aktiviteter, som i forskellig grad retter sig mod innovation i praksis. Administrationen vurderer, at projektet ikke, som det foreligger, skaber den ønskede sammenhæng mellem aktiviteterne, og at der heller ikke er en strategi for, hvordan aktiviteterne fremadrettet vil indgå i institutionernes samarbejde med virksomheder og andre aktører. Administrationen indstiller derfor, at ansøgningen på baggrund af yderligere dialog med ansøger forventes behandlet på regionsrådsmødet den 26. oktober 2016.

 

Økonomi

Timesatsen foreslås reduceret i et enkelt projekt, og de ansøgte midler i de to projekter under spor 2 er foreslået reduceret med ca. 9,5 %, så de begge kan bevilges under den afsatte ramme. Der er således ansøgt om 10,393 mio. kr., men indstilles alene 5,812 mio. kr. til bevilling. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel.

 

Der er afholdt projektværksted den 1. september. Ansøgninger herfra forelægges regionsrådet den 23. november 2016.

 

 

Oversigt over uddannelsespuljen er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Niels Erik Iversen er inhabil og deltog ikke i sagens behandling.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Niels Erik Iversen er inhabil og deltog ikke i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-76-17-16

3. Udmøntning af udviklingsmidler til uddannelse under den åbne pulje

Resume

Der er kommet seks ansøgninger til regionsrådets udviklingsmidler til uddannelse under den åbne pulje.

 

Det indstilles, at der bevilges 1,731 mio. kr. til projekter under den Åbne pulje.

Direktionen indstiller,

at der af udviklingspuljen til uddannelse, åben pulje, bevilges 140.000 kr. i 2016 til Grenå Gymnasium til projekt Udvikling af fysikundervisning,

 

at der af udviklingspuljen til uddannelse, åben pulje, bevilges 499.000 kr. i 2016 til Struer Statsgymnasium til projekt Lyduniverset 2.0,

 

at der af udviklingspuljen til uddannelse, åben pulje, bevilges 200.000 kr. i 2016 til Horsens Gymnasium til en udviklingspulje under forudsætning af, at der opnås bevilling fra Region Nordjylland og Region Syddanmark. Bevillingen betinges af, at der opnås bevilling fra Region Nordjylland og Region Syddanmark,

 

at der af udviklingspuljen til uddannelse, åben pulje, bevilges 500.000 kr. i 2016 til Egaa Gymnasium til projekt Computational Thinking i Gymnasiefag. Bevillingen betinges af, at der findes medfinansiering på minimum 25 %,

 

at der af udviklingspuljen til uddannelse, åben pulje, bevilges 350.000 kr. i 2016 til Social- og Sundhedsskolen Skive-Thisted-Viborg til projekt Global Parathed, og

 

at der af udviklingspuljen til uddannelse, åben pulje, bevilges 42.000 kr. i 2016 til Tradium til projekt Kompetenceudvikling for undervisere og elever med særlig fokus på internationalisering (Kina) og digital diffusion (E-læring).

Sagsfremstilling

Regionsrådets udviklingsmidler til uddannelse udmønter den regionale uddannelsespolitik 2015-2020, som er en del af den regionale vækst- og udviklingsstrategi. Regionsrådet har en særlig og lovbestemt opgave på ungdomsuddannelsesområdet, som vedrører udbuddet af uddannelser på tværs af regionen. Regionsrådet har her mulighed for at yde udviklingstilskud til institutioner, der udbyder almene og erhvervsrettede ungdomsuddannelser og almene voksenuddannelser. Disse to opgaver og samarbejdet med de øvrige uddannelsesinstitutioner er omdrejningspunktet for uddannelsespolitikken.

 

Temaerne for uddannelsespolitikken er Et sammenhængende uddannelsessystem, Et varieret udbud af uddannelser samt Et relevant tilbud til alle unge i hele Region Midtjylland. Den åbne pulje er beregnet til mindre projekter, der falder udenfor temaet for denne udmøntning af udviklingspuljen til uddannelse: Innovation og entreprenørskab i ungdomsuddannelserne. Der er udmeldt en økonomisk ramme på 2 mio. kr. for den åbne pulje, og der kan maksimalt ansøges om tilskud på 0,5 mio. kr. pr. projekt. Der skal være medfinansiering og gerne minimum 25 % jævnfør ansøgningsskemaet.

  

Administrationen har i sin vurdering af de indkomne ansøgninger lagt vægt på følgende: Er ansøgningen inden for rammen af den åbne pulje? Er der tale om et regionalt udviklingsprojekt, som eventuelt bygger på eksisterende viden? Er der tale om et samarbejdsprojekt, som involverer flere institutioner? Sikrer ansøger videndeling om og anvendelse af resultater fra projektet efterfølgende?

 

Udvikling af fysikundervisning

Grenå Gymnasium søger om 140.000 kr. til projekt Udvikling af fysikundervisning, der har til formål at udvikle en ny måde at undervise i fysik/naturfag, der i højere grad skal gøre eleverne motiverede og innovative.

 

Lyduniverset 2.0

Struer Statsgymnasium søger i samarbejde med Struer Museum, Astra og referencegymnasier om 499.075 kr. til projekt Lyduniverset 2.0, hvor man ønsker at arbejde med lyd. Udgangspunktet er det fysiske Lydunivers, som lige nu findes på Struer Museum. Med Lyduniverset 2.0 flyttes det fysiske lydunivers med oplevelser, læring samt nøje designede undervisningsforløb ud i klasselokalerne i regionen. Projektudviklingen ligger i opbygningen af en digital platform med adgang til lydoplevelser og naturvidenskabelig vidensformidling for elever i ungdomsuddannelser i hele regionen. Projektet understøtter et stigende behov for fokus på de naturvidenskabelige fag.

 

Foreningen IntrFace

Horsens Gymnasium søger om 200.000 kr. til en forlængelse af deres udviklingspulje til samarbejdsprojekter mellem interface partnerskaber og tredjepart. Intrfaceforeningen består af gymnasier og kulturinstitutioner primært i Region Midtjylland, men også i resten af landet. Intrface-forløbene er undervisningsforløb lavet i samarbejde mellem kulturinstitutioner og gymnasier med faglige mål som sigte. Man ønsker i foreningen at skabe nye forløb, der også breder sig ud over de eksisterende medlemmer til blandt andet væksthuse og virksomheder, som giver mulighed for at sætte fokus på f.eks. lokalområdet, iværksætteri eller andet. Bevillingen skal anvendes til en udviklingspulje, som foreningens medlemmer kan søge til at skabe nye samarbejder og undervisningsforløb til gavn for de deltagende medlemmer. Der søges om tilsvarende beløb i Region Nordjylland og Region Syddanmark. Bevillingen betinges af, at der opnås bevilling fra Region Nordjylland og Region Syddanmark.

 

Computational Thinking

Egaa Gymnasium søger sammen med otte øvrige gymnasier i regionen og Center for Computational Thinking ved Aarhus Universitet (CCT-AU) om 500.000 kr. til projektet Computational Thinking i Gymnasiefag. Computational Thinking er det at analysere et problem på en måde, som gør det muligt at anvende en computer til dets løsning. Der ansøges om midler til et pilotprojekt, hvor man i udvalgte fag kan eksperimentere med udvikling og afprøvning af forløb, der udvikler elevernes generelle digitale dannelse og kompetencer, herunder specielt indsigt i Computational Thinking. Projektet understøtter gymnasiereformens fokus på it og it-kompetencer. Bevillingen betinges af, at der findes medfinansiering på minimum 25 %.

 

Global parathed

Social- og Sundhedsskolen Skive-Thisted-Viborg søger sammen med Learnmark Horsens og Social- & Sundhedsskolen Herning om 350.000 kr. til projektet Global parathed. Målet er at få flere elever til at overveje et udlandsophold i løbet af deres uddannelse. Formålet er at tiltrække og uddanne elever med større udblik og modenhed samt flere interkulturelle kompetencer. Projektet understøtter et behov for internationalisering af uddannelsessystemet.

 

Internationalisering (Kina) og digital diffusion (E-læring)

TRADIUM søger om 54.900 kr. til forprojektet Kompetenceudvikling for undervisere og elever med særlig fokus på internationalisering (Kina) og digital diffusion (E-læring). Formålet med forprojektet er at samle ungdomsuddannelsesinstitutioner i regionen, der allerede har en interesse i et dansk-kinesisk samarbejde for at lave et projekt, hvori der samarbejdes med kinesiske partnere om at tilbyde kinesiske elever undervisning i Innovation og entreprenørskab med involvering af danske lærerkræfter. Samtidig er formålet i forprojektet at målrette og tydeliggøre danske elevers udbytte af internationale berøringsflader i relation til såvel et alment dannelsesperspektiv som et innovativt dannelsesperspektiv.

 
Det er administrationens vurdering, at de dele af projektet, der omhandler E-læring, ikke vurderes at styrke formålet med projektet
. Projektet indstilles derfor til en reduceret bevilling på 48.400 kr. Projektet bør inddrage erfaringerne fra det netop afsluttede projekt Internationalisering på hjemmebane.

 

Økonomi

Projektaktiviteterne i et enkelt projekt foreslås reduceres, hvorfor der er ansøgt om 1,744 mio. kr., men indstilles alene 1,731 mio. kr. til bevilling.

 

Der er afholdt projektværksted den 1. september. Ansøgninger herfra forelægges regionsrådet den 23. november 2016.

 

 

 Oversigt over udviklingsmidler til uddannelse er vedlagt som bilag.  

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Niels Erik Iversen er inhabil og deltog ikke i sagens behandling.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Niels Erik Iversen er inhabil og deltog ikke i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-26-16-14

4. Tilskud til videreudvikling af BUM - netværket for børne- og ungekultur i Region Midtjylland

Resume

Børne- og ungekulturnetværket BUM ansøger om tilskud til et projekt, der skal sikre en permanent forankring af netværket efter 2017. I forbindelse med projektet vil ansøgeren søge at skabe basis for en kommunal forankret medfinansiering af BUM fra og med 2018. Derudover vil BUM's aktiviteter omkring kompetenceudvikling, videndeling og internationalt arbejde blive videreført i projektperioden. Der søges om i alt 200.000 kr. for perioden 2016-2017.

Direktionen indstiller,

at der af kulturudviklingsmidlerne bevilges i alt 200.000 kr. i 2016 til Kulturprinsen til videreudvikling af BUM frem mod en bæredygtig organisation i 2018.

Sagsfremstilling

Børne- og ungekulturnetværket BUM ansøger om tilskud til videreførelse og forankring af netværket som en økonomisk bæredygtig organisation med en finansiering baseret på aftaler med alle regionens kommuner.

 

Børne- og ungekulturnetværket BUM bidrager til udviklingen af børne- og ungekultur via gennemførelsen af tværfaglige kompetence- og videndelingsaktiviteter for institutioner i hele Region Midtjylland. På den baggrund har Region Midtjylland i perioden 2013-2015 givet tilskud til dannelsen og udviklingen af BUM.

 

Med vedtagelsen af den nye kulturpolitik er det besluttet, at regionen højst vil give støtte til det kulturfaglige netværk i tre år. Derfor vil Børne- og ungekulturnetværket BUM søge at skabe basis for en bred kommunal støtte til sin virksomhed fra og med 2018.

 

BUM er allerede nu delvist finansieret via medlemskontingenter. Der er pt. 34 medlemmer fordelt på 13 kommuner. Medlemmerne består dog ifølge ansøgningen af små og meget forskelligartede organisationer, som gør det vanskeligt at udvide abonnementet. Til gengæld er BUM's ydelser rettet mod institutioner og aktører i alle regionens kommuner. Derfor anser BUM en bred kommunal opbakning for realistisk.

 

I forbindelse med projektet vil den nuværende foreningskonstruktion blive taget op til overvejelse og evt. blive erstattet med en ny konstruktion, som vil blive tilpasset et større kommunalt engagement.

 

Aktiviteter

I 2016 og 2017 vil BUM holde møder med alle kommuner for at afklare deres behov og bidrag til BUM.

 

Ved siden af arbejdet med at sikre en bæredygtig forankring af netværket, vil BUM i 2017 arrangere to seminarer for alle børne- og ungekulturprojekter under Aarhus 2017. Disse aktiviteter er tænkt gennemført i samarbejde med 2017-sekretariatet og Region Midtjylland og skal ses som en del af den bredere indsats omkring videreførelsen af erfaringer fra 2017. Allerede nu samarbejder BUM med 2017-sekretariatet om den såkaldte ”Børneåbning” i januar 2017. Alle kommuner i regionen deltager i dette arrangement.

 

Endvidere vil BUM videreføre de forskellige videns- og kompetenceudviklingsaktiviteter i form af kurser, workshops og online-tilbud. Endelig planlægges en nordisk konference i 2016 og en større international konference i 2017.

 

Økonomi

Det samlede budget for BUM's netværksaktiviteter i perioden 2016 til 2018 er på 1.371.000 kr. Region Midtjylland søges om 200.000 kr., Aarhus 2017 har i samme periode bevilget 400.000 kr. Kulturprinsens egenfinansiering er 90.000 kr. Deltagerbetaling beløber sig til 400.000 kr. Fra og med 2018 vil der, som det fremgår af nedenstående tabel, ikke blive budgetteret med tilskud fra regionen eller Aarhus 2017. Til gengæld budgetteres der i 2018 med en kommunal finansiering på 206.000 kr.

 

 

BUM har modtaget tilskud fra Region Midtjylland i 2013 på 200.000 kr., 2014 på 145.000 kr. og 2015 på 127.000 kr. Tilskuddet for 2015 blev bevilget af den administrative kulturpulje i 2014.

 

Bemærkning til dagsordenen

Når ansøgningen sættes på dagsordenen før de øvrige ansøgninger, der er indsendt med frist pr. 1. september 2016, skyldes det, at BUM har indsendt en ansøgning allerede før, denne frist blev annonceret. Behandlingen af denne ansøgning blev imidlertid udsat. Da ansøgningen omhandler aktiviteter, der finder sted i oktober-november 2016, skønner administrationen, at det vil være rimeligt at behandle ansøgningen nu. Til forskel fra den oprindelige ansøgning indeholder denne en strategi for, hvordan BUM-netværket skal kunne fungere videre uden støtte fra regionen.

 

Oversigt over kulturudviklingsmidler pr. 28. september 2016 er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-9-15

5. Tilskud til projektet samfundspartnerskab Big Data (Indstilling fra Vækstforum)

Resume

Region Midtjylland og Aarhus Universitet indskrev i Partnerskabsaftalen 2014 og 2015, at man ville samarbejde om at få projektet Innovationsfondens Samfundspartnerskab om Big Data til Midtjylland. Region Midtjylland indtræder i et konsortium med Aarhus Universitet og en lang række andre lokale og nationale virksomheder, styrelser og forskningsinstitutioner, som primo 2016 fik godkendt deres ansøgning til Innovationsfondens Samfundspartnerskab om Big Data DABAI (Danish Center for Big Data Analytics Driven Innovation). DABAI har til formål at styrke brugen af Big Data samt udnytte Big Data til at skabe vækst hos de midtjyske virksomheder.

 

Der søges om 5 mio. kr. i 2017.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes således,

at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges 5,0 mio. kr. i 2017 til Aarhus Universitet som medfinansiering af Innovationsfondens Samfundspartnerskab om Big Data. Bevillingen udmøntes med 1,667 mio. kr. i 2017, 1,667 mio. kr. i 2018 og 1,666 mio. kr. i 2019, og

 

at bevillingen gives under forudsætning af regionsrådets godkendelse af budget 2017.

Sagsfremstilling

For at styrke brugen af digitalisering som Vækstdriver samt styrke det midtjyske IKT-miljø har Region Midtjylland valgt at indgå i et stærkt konsortium bestående af Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Alexandra Instituttet, Systematic, Erhvervsstyrelsen samt en lang række andre lokale og nationale virksomheder og styrelser om at indsende en ansøgning til Innovationsfondens Samfundspartnerskab om Big Data. Konsortiets ansøgning blev godkendt af Innovationsfonden primo 2016, og samfundspartnerskabet har fået titlen DABAI (Danish Center for Big Data Analytics Driven Innovation).

 

Region Midtjyllands motivation for at deltage i projektet er at blive en del af et stærkt konsortium, som kan bidrage med forskning og innovation indenfor udnyttelse af Big Data. Big Data anses som en væsentlig driver til at løse de samfundsmæssige udfordringer og som vækstdriver for de danske virksomheder. Ligeledes skal DABAI ses i synergi med de to andre igangsatte projekter "Big Data om Materialestrømme" og "Innovativ Brug af Big Data", som henholdsvis har fokus på at understøtte den bæredygtige omstilling til Cirkulær Økonomi via Big Data og at udvikle de midtjyske virksomheders kompetencer til at arbejde med Big Data.

 

DABAI har til formål at styrke brugen af Big Data samt udnytte Big Data til at skabe vækst og innovation. Projektet fokuserer på anvendelse af Big Data i praksis, anvendelse af forskning inden for Big Data samt udløse potentialer i forhold til Big Data som vækstdriver. DABAI har fokus på at udbygge den forskningsmæssige styrkeposition, som Aarhus Universitet har indenfor Big Data discipliner, skabe grundlag for at de midtjyske virksomheder får adgang til den nyeste viden inden for Big Data samt adgang til medarbejdere med de rette kompetencer inden for området. DABAI vil arbejde med både grund- og erhvervsrettet forskning, udvikle tværgående værktøjer, som vil medvirke til bedre udnyttelse af såvel offentlige som private data. Derigennem er målet at forbedre og effektivisere den offentlige service og skabe nye forretningsmuligheder for de midtjyske virksomheder. Der er på nuværende tidspunkt udvalgt tre domæner, hvor der specifikt vil blive kigget på Big Data problemstillinger og muligheder. Disse områder er: Societal Data (digital understøttelse af klimatilpasning, offentlig administration/open data og hospitaler), Food Supply Chain Data (digital understøttelse af fødevaresektoren) og Educational data (digital understøttelse af uddannelsessektoren), tre domæner som indeholder et stort potentiale for både offentlige og private virksomheder, og som alle har stor relevans for Region Midtjylland både i forhold til Regional Udvikling, herunder miljø, men også Sundhedsområdet.

 

Udover at styrke det midtjyske forskningsmiljø samt virksomhedernes muligheder for at udnytte potentialerne inden for Big Data, får Region Midtjylland mulighed for at få adgang til viden og værktøjer, som kan understøtte eget arbejde med data. Her deltager Region Midtjylland blandt andet med cases inden for patientlogistik og klimatilpasning, hvorigennem organisationen vil få adgang til forsknings- og udviklingsmuligheder til at finde løsninger på relevante problemstillinger.

 

De tre Big Data initiativer vil medvirke til at understøtte samarbejdet i det midtjyske mellem offentlige organisationer, private virksomheder og forsknings- og uddannelsesinstitutioner. De tre projekter vil kunne virke som rekrutteringskanaler til hinanden, være medvirkende til at sætte Region Midtjylland på landkortet inden for Big Data området og ligeledes danne grundlag for, at de midtjyske virksomheder i stigende grad kan udnytte Big Data som en vækstdriver.

 

Regionens deltagelse i og medfinansiering af DABAI understøtter Region Midtjyllands Vækst- og Udviklingsstrategi 2015-2025 og Vækstplan 2016-2020 både i forhold til det fokuserede vækstområde, Kreative Erhverv, IKT og Turisme samt Digitalisering som Vækstmotor. Ligeledes vil deltagelsen understøtte partnerskabsaftalen mellem Aarhus Universitet og Region Midtjylland ved at støtte op om Big Data området.

  

Økonomi og organisering

Den overordnede projektkoordinator på DABAI er Alexandra Instituttet på vegne af hele konsortiet. Projektet vil løbe i perioden 2016-2019. Der søges om i alt 5 mio. kr. i 2017. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel 1.  

 

Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.

 

Hvad er Big Data

Big Data dækker over indsamling, opbevaring, processering, analyse, visualisering og fortolkning af enorme mængder af data. Big Data karakteriseres ofte med de tre V'er; Volume, Velocity og Variety (størrelse af data, hurtighed i behandling af data og forskelligartethed i data). Big Data giver mulighed for at finde sammenhænge, som man ellers ikke ville kunne finde ved at spotte nye forretningstrends, vurdere kvaliteten af forskning, forebygge sygdomme, bekæmpe kriminalitet, forudse oversvømmelse ved store regnmængder og holde øje med trafikforhold. Big Data produceres ofte i realtid, f.eks. GPS-enheder og digitale sensorer, som er indlejret i biler, sygehusudstyr mm. Dette betegnes ofte IoT (Internet of Things). Også på internettet producerer vi som forbrugere enorme mængder af data - personlige oplysninger, valg, søgeord, tidsforbrug, indkøb og meget mere.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Region Midtjylland og Aarhus Universitet indskrev i Partnerskabsaftalen 2014 og 2015, at de ville understøtte hinandens arbejde omkring digitalisering inden for områderne Big Data og Smart City. Ligeledes, at man ville arbejde på at få Innovationsfondens Samfundspartnerskab om Big Data til Midtjylland. Dette resulterede i, at Region Midtjylland den 23. april 2015 modtog en henvendelse fra Aarhus Universitet om Region Midtjyllands deltagelse i et kommende konsortium, som ville sende en ansøgning til Innovationsfonden samt en medfinansiering på 5 mio. kr., fordelt over fire år. Grundet deadline pr. 30. april 2015 på den endelige ansøgning til Innovationsfonden, blev projektet indstillet til bevilling ved skriftlig høring den 27. april 2015 i Vækstforums formandsskab. Vækstforum blev orienteret på mødet den 21. juni 2015.

 

Konsortiets ansøgning blev godkendt af Innovationsfonden i begyndelsen af 2016. Sagen blev fremstillet for vækstforum den 24. februar 2016, hvor vækstforum godkendte indstillingen. Da projektet først får brug for den regionale medfinansiering i 2017, er sagen først på regionsrådets dagsorden i september 2016 i forbindelse med regionsrådets godkendelse af budget 2017.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-14-14

6. Tilskud til SportAccord Convention 2017 (Indstilling fra Vækstforum)

Resume

Aarhus Kommune og Sport Event Denmark søger om medfinansiering af værtskabet for eventen SportAccord Convention 2017. Der søges om i alt 2,0 mio. kr. Vækstforum indstiller til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges 2,0 mio. kr. fra budgettet for 2017 til eventen. Sagen blev hastebehandlet i vækstforums formandskab i april 2016 for at kunne give Sport Event Denmark tilsagn om medfinansiering, så næste års værtskab i Aarhus kunne fastlægges og lanceres på konferencen i Lausanne den 17. april 2016.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes således,

at der i 2017 af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges 2 mio. kr. til Aarhus Kommune til afholdelse af SportAccord Convention 2017 inden for rammerne af Vækstplan 2016-2020.

Sagsfremstilling

Aarhus Kommune søger på baggrund af en henvendelse fra Sport Event Denmark om 2 mio. kr. til afholdelse af SportAccord Convention 2017. SportAccord Convention 2017 er en betydningsfuld event og den største åbne tværfaglige internationale sportskonference/-convention. Eventen har et samlet budget på 10,5 mio. kr. Aarhus Kommune medfinansierer eventen med 2 mio. kr. og søger Region Midtjylland om medfinansiering på 2 mio. kr.

 

Som led i Region Midtjyllands Vækstplan 2016-2020 vil regionen understøtte en indsats om udvikling og gennemførelse af store internationale events i regionen. Udover at skabe synlighed omkring regionen og de regionale styrkepositioner bidrager afholdelse af selve eventen med betydelige økonomiske effekter som indtægter og jobskabelse. Der er opstillet en række kriterier for, hvordan ansøgninger vurderes (jf. bilag):

 

1. Turismeøkonomiske effekter

2. Budget og tilskud

3. Kompetent organisation

4. Risikostyring

5. International eksponering

6. Regionale samarbejder

7. Regional værdi – sammenhæng til Vækst- og Udviklingsstrategien (VUS).

 

Eventen var tidligere planlagt til at blive afholdt i København, men dette har ikke været muligt. Ønsket og presset på Sport Event Denmark for at afholde konferencen på dansk jord var imidlertid stort, og det viste sig muligt at afholde konferencen i Aarhus.

 

I forbindelse med afholdelsen af den seks dage lange konference er deltagerantallet anslået til mellem 1.500-2.000, heraf ca. 150 internationale mediefolk. Dette svarer i runde tal til ca. 10.000 overnatninger. Den afledte udenlandske turismeomsætning er anslået til mellem 25-30 mio. kr. jf. tidligere beregninger i blandt andet London 2011 og Skt. Petersborg 2013.

 

Region Midtjyllands deltagelse i værtskabet for SportAccord Convention er af stor betydning. Den er med til at skabe synlighed omkring regionen og dermed øge interessen og tiltrækningen af internationale sportsevents til både Danmark og Region Midtjylland. SportAccord Convention er ejet af de internationale sports-paraplyorganisationer, som blandt andet udgøres af rettighedshaverne til langt størstedelen af de internationale sportsevents, der kan afholdes i Danmark. Derudover er værtskabet for SportAccord Conventionen en enestående mulighed for at promovere erhvervs- og mødeturismen i Region Midtjylland – og samtidig fremvise de mange gode faciliteter for events, særligt i Aarhus og Herning.

 

Status for bevillinger til events

Vækstforum har i oktober 2015 vedtaget en række kriterier som grundlag for vurdering af ansøgninger om finansiering af events. Vækstforum har samtidig besluttet, at der til regionsrådet kan indstilles op til 10 mio. kr. årligt til events, og at disse events finansieres via råderummet. Oversigt over bevillinger til events i 2015-2017 fremgår af nedenstående tabel 1.

 

 

Økonomi

Der søges om i alt 2 mio. kr. i 2017. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel 2.

 

 

Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

I foråret 2016 fik Aarhus Kommune i samarbejde med Sport Event Denmark spontant mulighed for at tiltrække eventen SportAccord Convention til Aarhus i 2017. Region Midtjylland fik mulighed for at byde ind på at afholde eventen, hvis man inden uge 14 kunne give et tilsagn om, at man kunne tilvejebringe det fornødne finansielle grundlag for eventen.

 

Sagen blev derfor hastebehandlet på vækstforums formandskabsmøde den 30. marts 2016 og efterfølgende på vækstforums møde den 18. april 2016. Vækstforum tiltrådte indstillingen fra formandskabet med en bemærkning om at også faciliteterne i og omkring Herning indgår i de regionale potentialer, som skal præsenteres for SAC.

 

Aarhus Kommune og Sport Event Denmark fik på SportAccord Convention konferencen den 17. april 2016 tildelt værtskabet for SportAccord Convention 2017. Sagen behandles på regionsrådets møde i september 2016, idet bevillingen disponeres fra budget 2017.  

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-76-29-15

7. Vestdansk Investeringsfremme - bevilling 2017-2018 (Indstilling fra Vækstforum)

Resume

For at sikre en koordineret indsats i arbejdet med at tiltrække flere udenlandske investeringer til Danmark, har de tre vestdanske regioner i Foreningen Vestdansk Investeringsfremme siden 2007 samarbejdet med Invest in Denmark, Udenrigsministeriet. Den fælles indsats med en synlig tilstedeværelse i udviklingsmiljøer i Vestdanmark har betydet, at der tiltrækkes langt flere udenlandske investeringer til Vestdanmark. Således er fordelingen af investeringer målt på jobs næsten ligelig mellem Øst- og Vestdanmark, uden at det er gået ud over antallet af investeringer i Østdanmark.

 

For at styrke indsatsen er der fra Invest in Denmark igangsat en styrket indsats på nærmarkederne i Norge og Sverige, derudover kan foreningen bidrage til en øget indsats i Tyskland med placering af en investeringsfremme-medarbejder i Hamborg. Hvis der ansættes en medarbejder udenfor Danmark, kræves det, at vedtægterne for foreningen ændres. Vedtægtsændringer blev vedtaget af bestyrelsen i juli 2016 og skal godkendes af regionsrådene i de tre vestdanske regioner.

 

Der søges om støtte til foreningens arbejde i perioden 2017-2018 med en ansøgning om at videreføre det fokuserede arbejde med investeringsfremme i Vestdanmark.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes således

at Region Midtjylland forlænger medlemskabet af Foreningen Vestdansk Investeringsfremme i to år i perioden 2017-2018,

 

at de nye vedtægter for Foreningen Vestdansk Investeringsfremme godkendes,

 

at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 6,7 mio. kr. i 2017. (Bevillingen udmøntes med 3,35 mio. kr. i 2017 og 3,35 mio. kr. i 2018), og

 

at bevillingen gives under forudsætning af regionsrådets godkendelse af budget 2017.

Sagsfremstilling

Formål

I perioden 2001-2005 blev der af Invest in Denmark, Udenrigsministeriet, skabt knap 500 jobs i Østdanmark i gennemsnit om året, mens tallet lå på knap 140 i det øvrige Danmark. I perioden 2011-2015 blev der i Vestdanmark skabt knapt 500 jobs og i Østdanmark 600 jobs om året. Der skabes nu 3-4 gange så mange jobs om året i Vest, efter at samarbejdet i Foreningen Vestdansk Investeringsfremme blev etableret.

 

Aktiviteter

Foreningen Vestdansk Investeringsfremme skal med de tre vestdanske regioner og respektive Vækstfora og sine ni medarbejdere placeret i vestdanske udviklingsmiljøer sikre en koordineret investeringsfremmeindsats i Danmark og dermed tiltrække flere udenlandske investeringer i samarbejde med Invest in Denmark. De vestdanske styrkepositioner er i god overensstemmelse med den nationale satsning i Invest in Denmark indenfor sektorerne CleanTech, Life Sciences, Information and Communication Technologies (ICT), Design, Food og Maritime og Location Denmark. Medarbejderne i Vestdanmark er placeret i tilknytning til innovationsmiljøer for at sikre opdateret viden og indsigt i udviklingen regionalt. I Region Midtjylland er en medarbejder placeret i Innovatorium i Herning, en på Alexandra Instituttet A/S, en på MedTech Innovation Consortium (MTIC) og en på Agro Food Park.

 

Medarbejderne arbejder sammen med Invest in Denmark og varetager markedsføringen af mulighederne i Vestdanmark overfor udenlandske investorer.

 

Effekt

Det overordnede mål er, at stadigt flere udenlandske virksomheder vælger at etablere sig i Vestdanmark. Foreningen Vestdansk Investeringsfremmes medarbejdere skal være med til at sikre, at der bliver hentet investeringer og dermed jobs til Vestdanmark. I 2015 blev der skabt eller fastholdt 670 jobs i Vestdanmark og samlet set 1.652 jobs over de seneste tre år. I Region Midtjylland er tallet 552 jobs over de seneste tre år.

 

Som eksempler på investeringer, der er landet i Region Midtjylland i 2015, kan nævnes en canadisk virksomhed NH3 Canada, der har udviklet et system, der lagrer el som flydende gas. De har oprettet deres europæiske hovedkvarter i Horsens og skabt fem jobs. Et andet eksempel er Tesla Motors Inc., der har ekspanderet sin tilstedeværelse med 20 jobs i Danmark med et nyt salgs- og servicecenter i Aarhus. Endelig var det i 2015, at danmarkshistoriens største udenlandske greenfield (direkte) investering blev landet, nemlig Apples Datacenter, der placeres i Foulum ved Viborg. Her forventes at blive skabt 201 jobs.

 

Målsætningen for samarbejdet i 2016 er at skabe eller fastholde 465 jobs om året i Vestdanmark. Investeringerne initieres via 2.000 opsøgende møder i udlandet, der gennemføres af Invest in Denmarks medarbejdere. Dette forventes at resultere i 30 besøg i Vestdanmark om året, derudover gennemføres der også møder med udenlandske virksomheder etableret i Vestdanmark for at sikre disses fortsatte tilstedeværelse. De opnåede resultater for 2015 er yderligere beskrevet i årsrapporten (bilag).

 

Investeringsfremmemedarbejder i Hamborg

En analyse af en øget nærmarkedsindsats (Norge, Sverige, Tyskland) foretaget af Invest In Denmark for Foreningen Vestdansk Investeringsfremmes bestyrelse viser, at der er potentiale for yderligere investeringer fra disse lande. Invest in Denmark har derfor flyttet ressourcer fra Asien til en forstærket investeringsfremmeindsats i Norge og Sverige, hvor der vil blive ansat investment managers. I forhold til Tyskland lancerede regeringen den 4. februar 2016 en ny Tysklandsstrategi, der blandt andet fokuserer på en forstærket eksport-, innovations- og investeringsfremmeindsats, herunder opgradering af handelskontoret i Hamborg til et generalkonsulat. Invest in Denmark har allerede to investment managers i Tyskland med base i München, og der er derfor ikke yderligere ændringer til Invest in Denmarks bemanding i Tyskland som følge af den nye Tysklandsstrategi.

 

Det er Invest in Denmarks og Foreningen Vestdansk Investeringsfremmes bestyrelses vurdering, at der med fordel kan ske en styrkelse af investeringsfremmeindsatsen ved at ansætte en medarbejder i Hamborg på linje med Invest in Denmarks forstærkede indsats i Norge og Sverige. Invest in Denmark har meddelt, at de ikke har ressourcer til en ansættelse i Hamborg. Bestyrelsen for Foreningen Vestdansk Investeringsfremme har drøftet muligheden for at anvende opsparede midler til ansættelse af en investeringsfremmemedarbejder i Hamborg i en toårig forsøgsperiode (2017-2018). Dette vil dog bryde med princippet om arbejdsdelingen i foreningens investeringsfremmearbejde, der baserer sig på, at Invest in Denmark finansierer udeapparatet, og Foreningen Vestdansk Investeringsfremme finansierer hjemmeapparatet i Vestdanmark.

 

Det vurderes, at de samlede omkostninger til ansættelse af en investeringsfremmemedarbejder i Hamborg (i foreløbigt to år) beløber sig til 840.000 kr. årligt, som kan tages af opsparende midler.

 

Vedtægtsændringer

Foreningen Vestdansk Investeringsfremme har indtil videre udelukkende haft medarbejdere ansat i Danmark, som er placeret i de vestdanske udviklingsmiljøer. Hvis foreningen skal fortsætte arbejdet med at ansætte en medarbejder i Tyskland, kræver det en vedtægtsændring. Et forslag til de nye vedtægter blev godkendt i bestyrelsen 1. juli 2016. Der er nu åbnet op for i § 2, at foreningen kan ansætte medarbejdere på nærmarkederne. Vedtægtsændringer skal godkendes af mindst 2/3 af foreningens bestyrelsesmedlemmer og efterfølgende af de tre regioners regionsråd, da det er regionerne, som er medlemmer af Foreningen Vestdansk Investeringsfremme. De nye vedtægter er vedhæftet som bilag.

 

Økonomi

Det nuværende aktivitetsniveau/budget i Foreningen Vestdansk Investeringsfremme er på 10 mio. kr. årligt. Foreningens bestyrelse foreslår dette fastholdt i 2017 og 2018. Det er og har været muligt at operere med et budget, der er højere end de årlige kontingentbidrag på 8 mio. kr., fordi der i foreningens første år er skete en betydelig opsparing, der skyldtes, at aktiviteterne endnu ikke var igangsat i fuldt omfang. De øgede aktiviteter er ledsaget af øgede resultatkrav. Ved udgangen af 2018 vil der trods meraktiviteten stadig være uforbrugte midler på ca. 1,8 mio. kr., som bestyrelsen jf. nedenstående overvejer anvendt på en styrket investeringsfremmeindsats i Hamborg.

 

Der søges om finansiering for 2017-2018 til kontingent på 8 mio. kr. pr. år, da det i de to år forsat vil være muligt at finansiere ’overforbruget’ af de opsparede midler. Region Midtjyllands andel, som er beregnet på baggrund af befolkningstal i de tre vestdanske regioner, er på 3,35 mio. kr. om året. Region Syddanmarks og Region Nordjyllands andel er på henholdsvis 3,15 mio. kr. og 1,5 mio. kr. Invest in Denmarks bidrag er estimeret til en værdi af 4 mio. kr. årligt i form af medarbejderressourcer.

 

 

Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum godkendte på mødet den 15. juni 2016 at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 6,7 mio. kr. i 2017 til en forlængelse af medlemskabet af Foreningen Vestdansk Investeringsfremme i to år i perioden 2017-2018.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-21-4-16

8. Tilskud til projektet efterspørgselsdreven innovation for øget kvalitet på okse- og lammekød (Indstilling fra Vækstforum)

Resume

Et midtjysk-svensk konsortium af de stærkeste videns- og rådgivningsinstitutioner på kødområdet vil i innovationsprojektet om øget kvalitet af okse- og lammekød udvikle nye slagteteknikker og produktionsmetoder for øget kødkvalitet, udvikle værdikæden og nye forretningsmodeller samt udvikle indsatser for mere bevidste forbrugervalg. Ansøgningen bygger ovenpå det tidligere vækstforum-medfinansierede fødevarenetværksprojekt ”Smag på Landskabet” om udvikling af oksekød fra græsning af naturarealer. 

 

Der søges om i alt 0,864 mio. kr. i 2016 og 0,417 mio. kr. i 2017.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes således,

at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 0,864 mio. kr. i 2016 og 0,417 mio. kr. i 2017 til Teknologisk Institut/AgroTech til gennemførelse af projektet Efterspørgselsdreven innovation for øget kvalitet på okse- og lammekød. Bevillingen forudsætter en medfinansiering fra EU Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrakregionen på 50 % af projektets budgetsum på 13,975 mio. kr., og

 

at bevillingen gives under forudsætning af regionsrådets godkendelse af budget 2017.

Sagsfremstilling

"Smag på Landskabet"-projektet sluttede med at have etableret en landsdækkende forening af virksomheder og interessenter i alle dele af værdikæden, som arbejder med afsætning og udvikling af kød fra græsning af naturarealer. Projektet viste, at der var behov for i endnu større grad at skabe nye attraktive kvalitetsprodukter, produktionsprocesser og afsætningskanaler, der tilgodeser forbrugernes ønsker om høj spisekvalitet, veldokumenteret sporbarhed, enkel mærkningsordning og etiske hensyn.

 

Projektet vil løfte disse aktiviteter og har som mål at styrke den dansk/svenske konkurrenceevne i alle led af værdikæden for okse- og lammekød gennem udvikling af en efterspørgselsdreven produktion af okse- og lammekødsprodukter.

 

Projektet vil fokusere på, at produkterne opnår den nødvendige merværdi i kraft af den specielle kvalitet og produktionsproces, ligesom projektet vil arbejde med dialog helt frem til tilberedningen hos slutbrugeren om dyrevelfærd, klimabelastning, madspild og etik i hele produktionsprocessen.

 

Vurdering

Projektet har som mål at bidrage til at forbedre den danske/svenske kødbranches konkurrenceevne, øge omsætningen, føre til nyetablering af virksomheder og øge beskæftigelsen. Administrationen vurderer, at dette projekt er vigtigt og kan få betydning for regionens erhvervsudvikling, da store dele af virksomhederne og alle vidensaktørerne indenfor dansk okse- og lammekødsproduktion kommer fra Region Midtjylland.

 

Markedet for okse- og lammekød er stærkt internationaliseret, og selvom Danmark har en stor produktion af okse-/kalvekød og eksporterer til udlandet, er Danmark nettoimportør af okse-/kalvekød - i 2015 for en værdi af 1,45 mia. kr. (25.903 tons - svarende til 20 % af slagtevægten i Danmark). En langt større nettoimportandel gør sig gældende for lammekød. Efter mange år, hvor kun hvert fjerde lam spist i Danmark var dansk, er forbruget af lokalt kød nu øget, så hvert tredje lam, der blev spist i Danmark i 2015, stammede fra Danmark.

 

Partnerskabet

Med baggrund i et forprojekt til Interreg-projektet, som involverede en lang række af de vigtigste og største virksomheder indenfor værdikæden for okse- og lammekød i Danmark og Sverige og fødevarenetværket ”Smag på Landskabet”, har et stærkt videnskonsortium dannet partnerskab omkring de udfordringer, som virksomhederne i forarbejdet har udpeget på innovationsfronten.

 

Danske projektdeltagere er: Teknologisk Institut/Agrotech (Dansk projektkoordinator), SEGES, Økologisk Landsforening, Aarhus Universitet med institutterne Virksomhedsledelse, Husdyrvidenskab og Fødevarevidenskab.

 

Svenske projektdeltagere er: AgroVäst Livsmedel AB (Projektleder for det samlede projekt), Sveriges Lantbruksuniversitet, Institutet för jordbruks- och miljöteknik AB, Svenskt kött i Sverige AB, SP Technical Research Institute of Sweden, Svenska Köttföretagen AB.

  

Virksomhedsdeltagelsen sker i følgegrupper, som repræsenterer erhvervets forskellige faglige og forretningsmæssige interesser med henblik på deltagelse i projektaktiviteterne.

 

Økonomi

Teknologisk Institut/AgroTech søger på vegne af det midtjyske/danske partnerskab i projektet om regional medfinansiering af 25 % af de midtjyske/danske partneres del af ØKS-Interreg-ansøgningen med i alt 1,281 mio. danske kroner. ØKS-Interreg-ansøgningen har i mellemtiden modtaget EU-tilsagn på 50 % af ansøgningens sum. 

 

Budget og finansiering for de midtjyske partneres del af projektet fremgår af tabellen: 

 

Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum besluttede på mødet den 31. august 2016 at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 0,864 mio. kr. i 2016 og 0,417 mio. kr. i 2017 til Teknologisk Institut/AgroTech til gennemførelse af projektet efterspørgselsdreven innovation for øget kvalitet på okse og lammekød.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-9-15

9. Projekt til fremme af omstilling af fjernvarmeværker til vedvarende energi

Resume

I forlængelse af midt.energistrategi har administrationen udviklet et investeringsfremmende initiativ med henblik på at omstille naturgasfyrede fjernvarmeværker til vedvarende energi. Status er, at der nu er foreløbigt tilsagn fra 24 værker med en samlet investeringsramme på ca. 470 mio. kr. Der indsendes ansøgning til Den Europæiske Investeringsbank primo oktober 2016, og projektet planlægges at løbe i tre år fra projektgodkendelsen foreligger.

Direktionen indstiller,

at orientering om Region Midtjyllands deltagelse i projektet tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Formål

Midt.energistrategi peger på en række tiltag, som kan bidrage til at nå målet om 50 % vedvarende energi i Region Midtjylland. Et af dem er at omstille de naturgasfyrede fjernvarmeværker til vedvarende energikilder. Særligt de mindre naturgasfyrede kraftvarmeværker står overfor store udfordringer og stigende varmepriser, når det såkaldte grundbeløb bortfalder med udgangen af 2018. Konsekvensen er, at mange værker kan imødese forbrugerprisstigninger på op til 30 % fra 2019. En ny analyse fra Dansk Fjernvarme (februar 2016) viser, at prisstigningerne især vil ramme husstande i Jylland med en årlig husstandsindkomst under 350.000 kr. I Region Midtjylland viser analysen, at ca. 40.000 husstande med en årlig husstandsindkomst på under 350.000 kr. vil rammes af prisstigninger. Enkelte værker i regionen kan forudse prisstigninger på over 10.000 kr. årligt for en husstand.

 

Figur 1: Placering af decentrale værker sammenholdt med den gennemsnitlige disponible husstandsindkomst i kommunerne. Kilde: Dansk Fjernvarme (Grøn Energi), februar 2016

 

Ansøgning til den Europæiske Investeringsbank

Værkerne er derfor i gang med at undersøge alternative og billigere energikilder, og det må forventes, at en væsentlig del investerer i vedvarende teknologi i løbet af de kommende tre år. Region Midtjylland ønsker at bistå værkerne i denne omstillingsproces. Mange af de mindre værker har ikke fornøden erfaring, ekspertise eller kapacitet til selv at gennemføre et stort investeringsprojekt. Derfor arbejder regionen på et initiativ, hvor Den Europæiske Investeringsbank via ELENA-ordningen ansøges om støtte til forberedende arbejder inden investering på værkerne.  

 

Med inspiration i det regionale CeDEPI-projekt (bygningsrenovering i 11 kommuner og Region Midtjylland), som også er finansieret af Den Europæiske Investeringsbank, har administrationen udviklet et projekt, som er præsenteret for de interesserede relevante værker. Der har været afholdt tre informationsmøder, gennemført telefoninterview med alle værker, afholdt en workshop den 16. august 2016 for alle partnerne, og hvor værkerne har ønsket det, har administrationen stillet op ved bestyrelsesmøder for at fortælle om initiativet. Ved mødet den 16. august fik projektet et navn: Renewable Energy For Emission Reduction – Central Denmark Region, forkortet: REFER-CDR.

 

Tilslutningen har været tilfredsstillende, og den endelige ansøgning er ved at blive skrevet i samarbejde med CDEU, regionens kontor i Bruxelles. Der deltager værker beliggende i følgende kommuner: Favrskov, Hedensted, Herning, Holstebro, Randers, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Skive og Viborg. De planlagte investeringer spænder fra 2,5 til 100 mio. kr. pr. værk.

 

Figur 2: De 24 fjernvarmeværker, som deltager i ansøgningen sammen med Region Midtjylland.

 

Økonomi

Projektets overordnede hensigt er at reducere CO2-udledningen fra værkerne. Reduktionen i CO2-udledning sker ved, at værkerne foretager investeringer i et eller flere af følgende investeringsområder: udnyttelse af spildvarme, etablering af varmepumpe, solvarmeanlæg, sæsonlager, biomasseværk, lavtemperaturanlæg, renoverer ledningsnet, etablerer transmissionsledninger mellem værker eller udvider forsyningsområdet.

 

Projektet bidrager til omstillingerne ved at yde et væsentligt tilskud til de konsulentarbejder, der skal gennemføres i forbindelse med investeringerne og i øvrigt ved, at der i projektet arrangeres workshops, sker effektiv vidensdeling og er fokus på fælles løsninger og øget kvalitet. Det er en forudsætning for, at tilskuddet kommer til udbetaling, at værkerne gennemfører de udviklede anlægsinvesteringer.

 

Projektet organiseres med en styregruppe, hvor Region Midtjylland bestrider formandsposten, da regionen er projektejer. Ved mødet den 16. august 2016 blev værkernes repræsentanter valgt.

 

Partnerne skal udover at afholde udgifterne til anlægsinvesteringerne bidrage med 10 % af udgifterne til konsulentarbejderne, mens Den Europæiske Investeringsbank betaler de 90 %. Region Midtjylland bidrager med at afholde de udgifter, som ikke kan dækkes af Den Europæiske Investeringsbank, herunder pc, telefon, transport og andet kontorhold. Udgifterne hertil er budgetteret til 400.000 kr. fordelt over den treårige periode. Region Midtjylland finansierer også udarbejdelse af ansøgningen, hvilket forventes samlet at andrage yderligere 400.000 kr. Finansieringen sker via de administrative midler til udvikling af og aktiviteter under Vækst- og Udviklingsstrategien. Herudover anvendes tid fra 3-4 regionale medarbejdere svarende til anslået i alt to årsværk i de tre år til assistance indenfor økonomi, udvikling og sekretærbistand.

 

Det er forventningen, at godkendelsen fra Den Europæiske Investeringsbank vil foreligge i foråret 2017. Umiddelbart herefter igangsættes projektet, der løber i tre år.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-9-15

10. Kandidat til national landdistriktspris 2016

Resume

Region Midtjylland har modtaget en henvendelse fra erhvervs- og vækstministeren om tildeling af årets landdistriktspris 2016.

 

Administrationen foreslår, at regionsrådet indstiller Feldballe i Syddjurs Kommune som kandidat til landdistriktspris 2016. Feldballe modtog Region Midtjyllands landsbypris i 2016.

Direktionen indstiller,

at Feldballe i Syddjurs Kommune, som modtog Region Midtjyllands landsbypris i 2016, indstilles som kandidat til den nationale landdistriktspris 2016, og

 

at indstillingen sker under forudsætning af regionsrådets godkendelse på mødet den 28. september 2016.

Sagsfremstilling

Erhvervs- og vækstministeren har annonceret efter emner til den nationale landdistriktspris 2016. Prisen uddeles på Landdistriktskonferencen 2016, der holdes på Kobæk Strand den 3. oktober 2016.

 

Prisen uddeles for at anerkende og synliggøre dem, der bidrager til at skabe attraktive levevilkår og bæredygtige arbejdsplader i landdistrikterne. Vinderen vurderes ud fra følgende kriterier:

 

  • Medvirker til vækst/job/omsætning i lokalsamfundet
  • Involverer samarbejde/partnerskab/netværk
  • Har skabt effekt for lokalsamfundet
  • Har demonstrationsværdi for andre lokalsamfund.

 

Som det fremgår af pressemeddelelsen (vedlagt), har alle mulighed for at nominere projekter, foreninger, virksomheder eller personer, der har bidraget til at løfte lokalsamfundet. Fristen for indmelding af kandidater er den 20. september 2016. Det vil sige, at fristen er før regionsrådets møde den 28. september 2016. Der vil derfor blive tale om en indstilling under forudsætning af regionsrådets godkendelse på septembermødet.

 

Administrationen anbefaler, at Feldballe i Syddjurs Kommune indstilles som kandidat, idet landsbyen opfylder kriterierne for prisen.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Regionsrådet besluttede på mødet den 24. februar 2016, at tildele Region Midtjyllands landsbypris 2016 til Feldballe i Syddjurs Kommune.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-70-1-16

11. Årets landsbypris 2017 #

Resume

Administrationen har drøftet uddeling af landsbyprisen og indstiller, at der sendes en invitation til de lokale aktionsgrupper (LAG) og til kommuner om at indstille kandidater til Region Midtjyllands Landsbypris 2017 på 150.000 kr.

 

Region Midtjylland har fra 2009 hvert år uddelt en landsbypris til en landsby eller gruppe af landsbyer, der viser veje til fornyelse og udvikling i landsbyen.

Direktionen indstiller,

at der udsendes invitation til de lokale aktionsgrupper (LAG) og kommuner til at komme med forslag til modtagere af Region Midtjyllands Landsbypris 2017.

 

at de angivne kriterier for udvælgelse af prismodtager i 2017 godkendes.

Sagsfremstilling

Region Midtjylland har fra 2009 hvert år uddelt en landsbypris til en landsby eller gruppe af landsbyer, der viser veje til fornyelse og udvikling i landsbyen. Prisen har således været uddelt otte gange og senest i 2016 til Feldballe i Syddjurs kommune.

 

Landsbyprisen 2017 foreslås tildelt en landsby, der ikke må have over 2.000 indbyggere, og som samlet bedst opfylder følgende kriterier:

 

  • Fremgang i indbyggertal eller at en negativ udvikling er vendt.
  • Gennemførte og igangsatte større projekter og initiativer, der viser nye veje til fornyelse og udvikling, ikke nødvendigvis fysiske investeringer.
  • Sanering, fornyelse og forbedring af det fysiske miljø i landsbyen.
  • Et stærkt engagement og samarbejde mellem borgerne, foreningslivet, erhvervslivet, kommunen og andre aktører fx med en stor frivillig indsats og bidrag med private midler.
  • Landsbyen har trodset særligt vanskelige vilkår, fx nedlæggelse af arbejdspladser, offentlig service m.m.
  • Gennemført en særlig indsats i forhold til energi og/eller miljø eller fødevareudvikling eller øvrige regionale erhvervsmæssige styrkepositioner.
  • Udvikling baseret på en planlagt udviklingsindsats. Der lægges vægt på, at der er tale om en udvikling indenfor de seneste 3-5 år.
  • Et tæt samarbejde med nabolandsby(er) om fælles faciliteter, arrangementer m.m., således at prisen kan tildeles to eller flere landsbyer.

 

I vurderingen af kandidater til landsbyprisen er ovenstående kriterier tillagt samme vægt.

 

Der er nedsat et ekspertudvalg til at bistå med vurdering af kandidaterne. Ekspertudvalget består af en repræsentant fra Syddansk Universitet, Aalborg Universitet - Statens Byggeforskningsinstitut, en repræsentant fra en kommune i henholdsvis Region Nordjylland og Region Syddanmark. Desuden deltager en repræsentant fra Region Midtjylland i ekspertudvalget som formand.

 

Ekspertudvalget er bl.a. blevet spurgt om ovenstående kriterier, et nyt årligt tema m.m. Dette har givet anledning til følgende bemærkninger:

 

  • vælg et tema som fx energi og miljø - hvilket ikke behøver at udelukke ret mange landsbyer. Andre temaer kan være landsbysamarbejde/klynger, frivillighed
  • behov for at revurdere koncept, da "ansøgninger" bliver tynde og ikke giver anledning til tilstrækkelig inspiration
  • et tema kunne være samskabelse (services produceres i et samarbejde mellem offentlige og ikke offentlige aktører, hvor begge parter bidrager med væsentlige ressourcer) fx gennem nye organisations- eller finansieringsformer
  • indbyde alle kandidater (landsbyer) til en konference/møde for erfaringsudveksling m.m., således at alle kandidater får et udbytte
  • fastholde et "åbent" opslag men med et overordnet tema, der sætter fokus på samarbejde mellem landsbyer
  • hvis der skal være temaer, så kan de jo tage udgangspunkt i nogle af regionens øvrige fokuspunkter og strategiske satsninger. Men i så fald skal man ikke have alt for mange kriterier til at fungere som forudsætning samtidigt
  • der skal også være mulighed for, at de områder, som ikke er længst fremme, kan blive inspireret af initiativerne, og ikke kun de førende landsbyer.

 

I de angivne kriterier er der i forhold til tidligere angivet særlige indsatser rettet mod de erhvervsmæssige styrkepositioner. Der vil også blives stillet krav om bedre beskrivelse af forslagene, således at disse forholder sig til de otte kriterier og som minimum er på fx fem sider.

 

Landsbyprisen blev etableret som en del af Region Midtjyllands selvstændige landdistriktsindsats fastlagt i en tidligere regional udviklingsstrategi og Vækstforum handlingsplan. I Vækst- og udviklingsstrategi godkendt af Regionsrådet den 27. maj 2015 anføres det i indledningen, at ”Vi skal skabe strukturer, der gør det attraktivt at leve og arbejde i hele regionen”. Landsbyprisen er med til at sætte fokus på landdistrikterne som gode steder for at bo og arbejde.

 

Kandidater til landsbyprisen kan indstilles af de Lokale Aktions Grupper (LAG’er) og kommuner. I det nuværende landdistriktsprogram er der ni LAG’er, der dækker 14 kommuner. LAG’erne kan indstille en kandidat fra hver af de kommuner, de dækker i samarbejde med kommunen. Desuden kan de fem kommuner uden LAG’er selv indstille en kandidat. 

 

Landsbyprisens midler kan anvendes til faciliteter og aktivitetsmuligheder til almen offentlig benyttelse eksempelvis til børn.

 

Kandidater til landsbyprisen indhentes ultimo 2016, således at regionsrådet i februar/marts 2017 kan udpege modtageren af årets landsbypris 2017.

 

Landsbyprisen forventes overrakt i april-maj 2017 ved et arrangement i lighed med tidligere år.

 

Oversigt over tidligere modtagere af landsbyprisen og ekspertpanelet er vedlagt.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendte kriterierne for udvælgelse af prismodtager i 2017 og godkendte, at der sendes invitation til de lokale aktionsgrupper (LAG) og kommuner til at komme med forslag til modtagere af Region Midtjyllands Landsbypris 2017.

 

Udvalget drøftede mulighederne for tildeling af en pris eller andre initiativer, som kan skabe opmærksomhed på de mindre byer, som ikke er landsbyer. Det blev besluttet, at dette emne drøftes på et senere møde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-75-6-09

12. Orientering om kommissorium for udarbejdelse af en trafikplan for Djursland #

Resume

Midttrafik har udarbejdet et kommissorium for en trafikplan for Djursland til ikrafttræden i 2018. Kommissoriet danner rammen om arbejdet med at tilpasse den kollektive trafik på Djursland til letbanen. Trafikplanarbejdet er forankret i Midttrafik med deltagelse af Norddjurs og Syddjurs kommuner samt administrationen.

Direktionen indstiller,

at orientering om kommissorium for en trafikplan for Djurslandtages til efterretning.

Sagsfremstilling

Etablering af letbanen indebærer en udvidet kollektiv trafikbetjening på Djursland. Det må forventes, at en del af de kunder, som i dag benytter de regionale busruter på Djursland, i stedet vil vælge at benytte letbanen. Skal den nuværende økonomiske ramme til kollektiv trafik som minimum fastholdes, vil der være behov for at reducere den regionale busbetjening.

 

Da rutenettet er mere udbredt på Djursland, set i forhold til flere andre steder i regionen, vil det samtidig være relevant at vurdere, om der skal ske yderligere justeringer i det regionale rutenet. Administrationen har på denne baggrund bedt Midttrafik om at udarbejde et forslag til kommissorium for en trafikplan for Djursland. Kommissoriet er vedlagt som bilag.

 

Væsentlige formål med trafikplanen er:

 

  • Optimal udnyttelse af investeringerne i letbanen ved tilpasning af busdriften
  • Understøttelse af Djurs Mobilitetsstrategi
  • Et sammenhængende transporttilbud ved optimal udnyttelse af ressourcer for de forskellige transporttilbud

 

Opgaven organiseres ved en styregruppe og en arbejdsgruppe med deltagelse af Djurslandskommunerne, Region Midtjylland og Midttrafik. Opgaven er forankret hos Midttrafik.

 

Til brug for udarbejdelse af trafikplanen vil Midttrafik i efteråret indsamle data om brug af de nuværende trafikale tilbud og kortlægge rejsemønstre med videre. I forhold til den tidsmæssige ramme for trafikplanen har Midttrafik meddelt, at det vil være nødvendigt med ekstern assistance til arbejdet med dataindsamling, kortlægning og analyser.

 

Det er i Region Midtjyllands og kommunernes interesse, at trafikplanen ikke forsinkes men kan implementeres i forlængelse af åbningen af letbanen. Midttrafik har meddelt, at udgifter til ekstern bistand til opgaven vil kunne afholdes indenfor en udgift på op til 400.000 kr. Der er aftalt, at udgifterne fordeles 50-50 mellem regionen og Djurslandskommunerne. Regionens andel kan afholdes indenfor den økonomiske ramme til kollektiv trafik i 2016.

 

I følge tidsplanen behandles udkast til trafikplan for Djursland politisk primo 2017. Efterfølgende gennemføres en høring af trafikplanen, som planlægges endelig vedtaget i efteråret 2017. Trafikplanen skal træde i kraft i 2018.

 

Muligheden for statslige puljemidler til relevante projekter i forbindelse med trafikplanen vil blive undersøgt. Dette kunne fx være et projekt om digital rejseinformation til borgerne om kollektive og private transporttilbud.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling tog orienteringen om kommissorium for udarbejdelse af en trafikplan for Djursland til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-9-15

13. Godkendelse af referat fra mødet den 10. august 2016 #

Resume

Godkendelse af referat fra møde den 10. august 2016.

Direktionen indstiller,

at referatet fra mødet den 10. august 2016 i det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendes.

Sagsfremstilling

Efter udvalgets forretningsorden skal referatet fra det foregående møde forelægges til godkendelse.

 

Referat fra udvalgets møde den 10. august 2016, der tidligere er udsendt til udvalgets medlemmer, er vedlagt til godkendelse.

 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendte referatet fra mødet den 10. august 2016.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-9-15

14. Gensidig orientering #

Sagsfremstilling

Gensidig orientering af udvalgets medlemmer.

 

Beslutning

Intet til punktet.

Tilbage til toppen