Abonnér

Referat
til
mødet i Udvalg vedr. regional udvikling
den 6. januar 2016 kl. 14:00
i Regionshuset Viborg, Skottenborg 2, 8800 Viborg, lokale F7

Alle medlemmer var mødt undtagen Claus Kjeldsen, der havde meldt afbud.

 

Mødet blev hævet kl. 15.50.


Sagnr.: 1-01-76-18-14

1. Temadrøftelse om internationale projekter #

Sagsfremstilling

Deltagelse i EU- og internationale projekter bidrager med viden og finansiering til opfyldelse af målsætningerne i bl.a. den regionale vækst- og udviklingsstrategi og bidrager til kompetenceudvikling af medarbejderne. Region Midtjylland involverer sig derfor i en række projekter enten via direkte medarbejderdeltagelse eller medfinansiering til regionale projektpartnere. De internationale projekter skal understøtte målet om en internationalt orienteret vækstregion og igennem samarbejde med internationale partnere på et højt fagligt niveau bidrage til en hurtigere og bedre opfyldelse af Regionen Midtjyllands målsætninger.

 

Mange af de relevante EU-programmer har i 2014 og 2015 åbnet for nye programperioder, der typisk kører i syv år. Regional Udvikling og regionale aktører er involveret i en række ansøgninger til disse programmer, hvor en del allerede har opnået godkendelse, imens andre afventer behandling af ansøgningerne.

  

Deltagelse i internationale projekter under EU's Interregprogrammer, forskningsprogrammet Horizon2020, Life til miljøprojekter, Erasmus til uddannelse m.v. forventes at bidrage med viden, finansiering og kompetenceudvikling til implementeringen af den regionale vækst og udviklingsstrategi (VUS). Mål 2-programmet medfinansierer en række projekter i Midtjylland vedrørende beskæftigelse og virksomhedsudvikling, og bidrager også i høj grad til dette.

 

Denne orientering af udvalget er den første i en løbende opdatering omkring regionens deltagelse i internationale projekter og organiseringen af det internationale arbejde. På mødet vil Gete Villefrance, Henrik Jensen og Malou Munkholm fra Internationalt Kontor give korte oplæg om Mål 2, Interreg-programmerne og Horizon 2020, og kontorchef Niels Erik Andersen vil orientere om påtænkte justeringer af det internationale set-up i 2016 og 2017.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling fik oplæg fra administrationen om regionens arbejde med den europæiske regionale udviklingsfond (regionalfonden - EFRU), den europæiske socialfond (ESF) og Interreg-programmerne. Strukturfondene har overordnet til formål at sikre økonomisk samhørighed i Europa og fungerer som instrumenter til finansiel omfordeling af midler mellem medlemslandene.

 

Regionalfonden har til formål styrke den sociale og økonomiske samhørighed i EU og udjævne de regionale skævheder. Fondens prioriteringer i programperioden 2014-2020 vedrører styrket innovation i små og mellemstore virksomheder, forbedre små og mellemstore virksomheders konkurrenceevne, energi- og ressourceeffektive små og mellemstore virksomheder.

 

Socialfonden har til formål at forbedre den sociale samhørighed og den økonomiske velfærd i EU. Fondens prioriteringer i programperioden 2014-2020 vedrører iværksætteri, jobskabelse, inklusion via uddannelse og beskæftigelse.

 

Udvalget blev orienteret om sammenhængen mellem programmerne for strukturfondene og den regionale vækst- og udviklingsstrategi herunder sagsgangen for ansøgninger til fondene. Programmerne for Regionalfonden og Socialfonden i 2014-2020 opstiller rammerne for den del af den erhvervs- og vækstpolitiske indsats i Danmark, som er forankret hos de regionale vækstfora. De regionale vækstfora afgør hvilke konkrete projekter, der skal igangsættes og indstilles til bevilling. På den måde kan regionalfonds- og socialfondsmidlerne bidrage til at implementere de regionale vækst- og udviklingsstrategier.

 

Udvalget fik efterfølgende et oplæg om Interreg programmerne. Programmerne har overordnet til formål at støtte aktiviteter, der fremmer det grænseoverskridende samarbejde og hermed fører til regional udvikling. Udvalget blev præsenteret for tre regionale projekter, som har fået støtte fra programmerne, henholdsvis animationsprojektet Game hub, kompetenceudviklingsprojektet Kobra, og miljøprojektet Biogas 2020.

 

Afslutningsvis blev udvalget præsenteret for et justeret oplæg til organiseringen af det internationale arbejde med fokus på en indsats i forhold til Sydtyskland, flere ressourcer og nye opgaver til Central Denmark EU Office i Bruxelles, ændret organisering af samarbejdet med Kina og Ungarn m.v.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-9-15

2. Godkendelse af Vækst- og udviklingsstrategien

Resume

Region Midtjyllands Vækst- og udviklingsstrategi har været i høring, og der er indkommet 39 høringssvar med over 100 forslag til justeringer.

 

De hyppigst nævnte temaer blandt høringssvarene er kommentarer til regionens målsætninger, turismens betydning for udviklingen, mangel på kvalificeret arbejdskraft, IKT som drivkraft samt bedre fysisk og digital infrastruktur.  

 

Mange høringssvar har efterspurgt konkrete initiativer til udmøntning af strategien. Strategiens formål er at sætte retning for Region Midtjyllands visioner frem mod 2025, derfor indeholder strategien ikke konkrete initiativer. Udmøntningen af strategien vil derimod ske gennem en række planer og politikker.

 

Generelt bliver Vækst- og udviklingsstrategien rost for de fire strategispor: Bæredygtig omstilling, Sammenhængende byudvikling, Viden og kompetencer samt Fokuseret vækst, som er relevante for de regionale udfordringer.

Direktionen indstiller,

at det justerede udkast til Region Midtjyllands Vækst- og udviklingsstrategi 2015-2025 godkendes.

Sagsfremstilling

Region Midtjyllands Vækst- og udviklingsstrategi har været i offentlig høring fra den 28. august til den 26. oktober 2015. Der er modtaget 39 høringssvar fra blandt andet kommuner, statslige myndigheder, faglige organisationer, interesseorganisationer, uddannelsesinstitutioner og kulturinstitutioner. Strategien har været udsendt til flere end 350 høringsparter.

 

Der er indkommet over 100 forslag til justeringer i strategien fordelt over forskellige emner. Nogle temaer går dog igen i flere høringssvar; det gælder blandt andet kommentarer til regionens målsætninger, turismens betydning for udviklingen, mangel på kvalificeret arbejdskraft, IKT som drivkraft samt bedre fysisk og digital infrastruktur.

 

Mange høringssvar har efterspurgt konkrete initiativer til udmøntning af strategien. Strategien er langsigtet og har til formål at sætte retning for Region Midtjyllands visioner frem mod 2025; derfor indeholder strategien ikke konkrete initiativer. Udmøntningen af strategien vil derimod ske gennem følgende planer: Vækstplan 2016-2020, Kollektiv trafik plan, Infrastruktur indspil til prioriteringer, Råstofplan, Jordforureningsplan, Agenda 21, Frivillighedspolitik, Uddannelsespolitik 2015-2020 samt Kulturpolitikken, hvor de konkrete initiativer er beskrevet.     

 

Ændringerne i strategien består i hovedtræk af: Tilføjelse af et afsnit omkring strategiens udmøntning gennem konkrete planer, tilføjelse af et afsnit omkring opfølgning på målsætningerne, tilføjelse af en ekstra målsætning om, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse i 2025, målsætningen om 100 % tidssvarende bredbånds- og mobildækning fremrykkes til 2020 samt nogle sproglige ændringer.

 

Overordnet set bliver strategien rost for valget af de fire strategispor: Bæredygtig omstilling, Sammenhængende byudvikling, Viden og kompetencer samt Fokuseret vækst. Strategisporene vurderes at være relevante og i stand til at håndtere de udfordringer, der opleves rundt i hele regionen. Strategien roses også for at fokusere på regionens udvalgte styrkepositioner, fødevarer, energi- og miljø, avanceret produktion samt kreative erhverv, hvor IKT og turisme går ind under.

 

Vedlagt er et skema over høringssvarenes forslag til justeringer i strategien samt Vækst- og udviklingsstrategien inklusive ændringer markeret med gul.

 

På baggrund af vækstforums og regionsrådets godkendelse vil administrationen sørge for, at afsenderne på de indkomne høringssvar bliver informeret om ændringerne i strategien.  

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum godkendte udkast til Region Midtjyllands Vækst- og udviklingsstrategi 2015-2025 på mødet den 15. december 2015.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-87-1-15

3. Orientering om Vækstplan 2016-2020

Resume

Regionsrådet og Vækstforum har i fællesskab udarbejdet den regionale strategi for vækst og udvikling i Region Midtjylland i 2015-2025.

 

Vækstforum har til opgave at udarbejde en plan for gennemførelsen af erhvervsrettede spor i strategien. På sit møde den 15. december 2015 vedtog Vækstforum Vækstplan 2016-2020.

Direktionen indstiller,

at Vækstplan 2016-2020 tages til orientering.

Sagsfremstilling

Den regionale vækst- og udviklingsstrategi har fokus på fire indsatsområder: Bæredygtig omstilling, Sammenhængende byudvikling, Viden og kompetencer samt Fokuseret vækst. Den regionale strategi skal udmøntes gennem en række politikker og planer: Uddannelsespolitik, kulturpolitik, råstofplan, jordforureningsplan, infrastrukturplan og vækstforums handlingsplan og Vækstplan 2016-2020 for de erhvervsrettede dele af strategien.

 

Vækstplan 2016-2020

Med Vækstplan 2016-2020 udmønter Vækstforum den erhvervsmæssige del af den første fire års periode af Vækst- og Udviklingsstrategien for Region Midtjylland. Vækstplanen bygger på de erfaringer og resultater, der er opnået gennem de seneste otte år i Region Midtjylland.

 

Vækstplanen indebærer et tæt samarbejde med de øvrige regioner og relevante ministerier med henblik på at opnå øget synergi af de erhvervsmæssige investeringer til gavn for virksomhederne.

 

Der arbejdes fortsat med fokusområdet og med "motorer". Fokusområderne er Fødevarer, Energi og klima, Avanceret produktion, samt Kreative erhverv, it og turisme. Motorerne er Iværksætteri og kapital, Innovation og forretningsudvikling, Viden og kompetencer, Digitalisering samt Internationalisering.

 

Der er for alle ni indsatsområder beskrevet et udgangspunkt for indsatsen, de udfordringer, som ligger til grund for forslag til initiativer, den forventede effekt, samt økonomi for indsatsområdet.

 

Økonomi

Vækstplanen beløber sig til i alt 627,1 mio. kr., som med forventet medfinansiering vil indebære en samlet investering på i alt 1,6 mia. kr. til øget innovation, produktivitet, eksport, omsætning og beskæftigelse i de private virksomheder i Region Midtjylland. Midlerne udgøres af 349 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler (REM) for perioden 2016-2018, 370 mio. kr. fra EU's Strukturfonde, fordelt med 174 mio. kr. Regionalfondsmidler (ERF) og 196 mio. kr. Socialfondsmidler (ESF) for perioden 2014-2020. 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum godkendte Vækstplanen 2016-2010 på mødet den 15. december 2015.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-22-15

4. Bevilling til initiativet Kulturturisme 2016-2018 (Indstilling fra Vækstforum)

Resume

Formålet med initiativet ”Kulturturisme 2016-2018” er at skabe en bedre kobling mellem turisterhverv og kulturinstitutioner, styrke værdikæden og øge innovationen hos små og mellemstore virksomheder indenfor området. Formidlingen til internationale turister skal udvikles, ligesom eksisterende kulturtilbud i højere grad skal synliggøres for at tiltrække flere (især internationale) turister og dermed skabe øget omsætning og flere arbejdspladser. Med afsæt i Vækstforums godkendelse på mødet den 21. oktober 2015 er der gennemført en annoncering efter projekter til gennemførelse af initiativet.

 

Der er indkommet en ansøgning fra Fonden VisitAarhus om støtte til projektet "Kulturturisme 2.017". Projektet har et samlet budget på 28,35 mio. kr. og heraf søges om støtte på 4,5 mio. kr. fra de regionale erhvervsudviklingsmidler og 4,5 mio. kr. fra EU’s Regionalfond. Desuden søges der også om 1 mio. kr. fra regionens kulturudviklingsmidler.  

Direktionen indstiller, at indstillingen fra vækstforum tiltrædes således

at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 2,9 mio. kr. i 2016 til Fonden VisitAarhus til gennemførelse af Delprojekt 1 "Kulturturisten i centrum". Bevillingen udmøntes med 1,25 mio. kr. i 2016, 1,15 mio. kr. i 2017 og 0,5 mio. kr. i 2018,

 

at der af de regionale kulturudviklingsmidler bevilges i alt 1,0 mio. kr. i 2016 til Fonden VisitAarhus til gennemførelse af Delprojekt 1 "Kulturturisten i centrum". Bevillingen gives under forudsætning af, at projektet udvikler minimum fire signaturfortællinger, og at VisitAarhus samarbejder med Midtjyske Museers Udviklingsråd om udviklingen af signaturfortællinger og inddragelse af museer i projektet, og at der udvikles og afprøves koncepter til kommunikation og synlighed af minimum fire signaturfortællinger, der har et regionalt perspektiv (udover "Kultur på kystferien" og "Moderne storbyoplevelser med udgangspunkt i Aarhus 2017”), og at f.eks. teatre og andre typer af kulturinstitutioner inddrages i udviklingen af de konkrete signaturfortællinger, og

 

at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 1,6 mio. kr. i 2016 til Fonden VisitAarhus til gennemførelse af Delprojekt 2 "Innovation i kulturturismens værdikæde". Bevillingen udmøntes med 0,58 mio. kr. i 2016, 0,54 mio. kr. i 2017 og 0,48 mio. kr. i 2018. 

Sagsfremstilling

Formål

Den overordnede målsætning for projektforslaget er at skabe grundlaget for, at kulturturisme bliver et omdrejningspunkt for innovation, forretningsudvikling og vækst for kultur- og turismeerhvervet i Region Midtjylland. Ansøgningen Kulturturisme 2017, der er indsendt i forbindelse med annonceringen efter projekter til at løfte kulturturismeindsatsen 2016-2018, er opdelt på to gensidigt afhængige delprojekter (delprojekt 1 ”Kulturturisten i centrum” og delprojekt 2 ”Innovation i kulturturismens værdikæde”). Projektet gennemføres i et partnerskab mellem VisitAarhus, Fonden Aarhus 2017, VisitDenmark, Dansk Kyst- & Naturturisme, Ringkøbing-Skjern Kommune, Destination Djursland og Aarhus Kommune. Endvidere er der vedlagt interessetilkendegivelser fra ARoS, Den Gamle By, Gammel Estrup Herregårdsmuseet, HEART, De Kulturhistoriske Museer i Holstebro Kommune, Kvindemuseet i Danmark, Moesgaard Museum, Museum Midtjylland, Museum Skanderborg, Museum Østjylland og Skovgaard Museet. Et projekt med deltagelse af ovennævnte (og evt. flere) museer vil understøtte regionens kulturpolitik, og den brede involvering af såvel kulturinstitutioner og små og mellemstore virksomheder på tværs af regionen vil medvirke til at øge kulturturismen i regionen.  

 

Aktiviteter

Delprojekt 1 "Kulturturisten i centrum" består af en række aktiviteter, der har til formål at styrke fortællingen om kultur som en af grundstenene i forbindelse med tiltrækning af internationale gæster til hele regionen, og er dermed særligt rettet mod at gøre regionen til et attraktivt sted at besøge. Signaturfortællingerne er de store fortællinger/hovedfortællingerne om Danmark og kulturoplevelser i Region Midtjylland, som er med til at brande regionen og er samtidig en nøgle til vigtige attraktioner i regionen. Hovedaktiviteterne beskrevet i delprojekt 1 er, at der skal udvikles 2-4 midtjyske signaturfortællinger med udgangspunkt i kulturturisternes interesser og behov, formidling af konkrete signaturfortællinger, international presseindsats, udvikling og afprøvning af koncepter til kommunikation og synlighed af henholdsvis "Kultur på kystferien" og "Moderne storbyoplevelser" med udgangspunkt i Aarhus 2017, konceptudvikling af pakker, programmer & ture, forankring og videndeling.

 

Administrationen vurderer, at tilskuddet fra kulturudviklingsmidlerne skal gives på betingelse af, at ansøger udvælger de deltagende museer i samarbejde med Midtjyske Museers Udviklingsråd, og at Midtjyske Museers Udviklingsråd bliver involveret i processen med at finde temaer for signaturfortællingerne. Ligeledes vurderer administrationen, at tilskuddet fra kulturudviklingsmidlerne skal gives på betingelse af, at der skal udvikles minimum fire signaturfortællinger, og at der skal udvikles og afprøves koncepter til kommunikation og synlighed af signaturfortællingerne, så formidlingen bliver bredt ud regionalt. Det vil sige, at formidlingen skal være regional, og ikke kun afprøves på de i ansøgningen to nævnte projekter "Kultur på kystferien" og "Moderne storbyoplevelser med udgangspunkt i Aarhus 2017".

 

Delprojekt 2 "Innovation i kulturturismens værdikæde" består af en række aktiviteter, der vil skabe et større overblik over kulturtilbud, overnatningsmuligheder, restauranter mv. og gøre det nemmere for turister at købe produkterne gennem en bookingplatform og/eller gennem et fordelskort. Hovedaktiviteterne tager udgangspunkt i et behov hos de kultur- og turismebaserede virksomheder i regionen for at indgå i et øget samarbejde omkring nye produkter og løsninger, der er baseret på en konkret efterspørgsel i markedet. Der vil blive gennemført tre innovationssamarbejder, hvor små og mellemstore virksomheder arbejder sammen med en eller flere videninstitutioner for at udvikle og teste konkrete produkter og løsninger med det formål at øge virksomhedernes vækst, forbedre deres konkurrenceevne og styrke tilgængeligheden til internationale markeder. Det ene innovationssamarbejde er omkring bookingplatformen BookAarhus2017, der skal gøre de midtjyske kulturtilbud og overnatningstilbud mv. tilgængelige for de internationale kulturturister. Det andet innovationssamarbejde er omkring fordels- og oplevelseskortet Aarhus2017Card, som vil styrke afsætnings- og salgsleddet for de midtjyske kulturturismeprodukter. Det tredje innovationssamarbejde er omkring udvikling og test af et analyse- og monitoreringskoncept, som kan give en ny og mere systematisk tilgang til arbejdet med kundedata for at understøtte samarbejdet på tværs af værdikæden, der hvor virksomhederne deler kunder, og for at styrke grundlaget for innovation i virksomhederne på længere sigt i forhold til udvikling af nye forretnings- og/eller markedsføringsstrategier.

 

Effekt

Den overordnede effekt af ”Kulturturisme 2.017” forventes at være, at Region Midtjylland såvel som Aarhus opnår en styrket position som kulturelt besøgsmål med dertilhørende vækst i antallet af internationale kulturturister og øget antal overnatninger, højere besøgstal på kulturinstitutionerne og generelt øget indtjening og beskæftigelse i både kultur- og turismevirksomheder. Konkret forventes en vækst på 10 % i besøgstallet hos de deltagende museer og 25 % vækst i besøgstallet hos museer i Aarhus (2013-2018). Projektet er desuden med til at indfri Kulturhovedstad Aarhus 2017's mål om en vækst på 9 % fra 2013 til 2018 i de ferieturismebaserede overnatninger i Region Midtjylland.

 

Økonomi

Der søges om i alt 2,9 mio. kr. i 2016 fra erhvervsudviklingsmidlerne og 1,0 mio. kr. fra kulturudviklingsmidlerne i 2016 til delprojekt 1 Kulturturisten i centrum. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel 1.

 

 

Der søges om i alt 1,6 mio. kr. i 2016 fra erhvervsudviklingsmidlerne til delprojekt 2 Innovation i kulturturismens værdikæder. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel 2.

 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.  

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.  

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum besluttede på mødet den 15. december 2015 at indstille regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 2,9 mio. kr. i 2016 til Fonden VisitAarhus til gennemførelse af Delprojekt 1 "Kulturturisten i centrum" og i alt 1,6 mio. kr. i 2016 til Fonden VisitAarhus til gennemførelse af Delprojekt 2 "Innovation i kulturturismens værdikæde".

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-8-11

5. Bevilling til initiativet More Creative 2016-2018 (Indstilling fra Vækstforum)

Resume

More Creative 2016-2018 er et fokuseret initiativ, der skal understøtte videreudviklingen af en regional kreativ klynge og være med til at sikre Region Midtjyllands langsigtede ambition om at blive et internationalt anerkendt kreativt kraftcenter. More Creative vil i perioden 2016-2018 have et særligt fokus på videreudviklingen af bæredygtige partnerskaber inden for mode, arkitektur, design og digitale visuelle medier.

 

Der søges om i alt 18,3 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til gennemførelse af initiativet More.Creative i perioden 2016-2018.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes således

at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 18,3 mio. kr. i 2016 til Væksthus Midtjylland til gennemførelse af initiativet More Creative 2016-2018, og

 

at der gennemføres en midtvejsevaluering af initiativet More Creative.

Sagsfremstilling

More.Creative har i perioden 2013-2015 været forankret i Kulturhovedstad Aarhus 2017. Der er udarbejdet en ekstern evaluering af More Creative, der viser, at der er opnået en række betydelige resultater på tværs af initiativets mange aktiviteter. Det drejer sig blandt andet om netværksopbygning, klyngeudvikling samt synliggørelse af de kreative erhverv i regionen.

Evalueringen peger også på, at der er behov for en forstærket og mere vækstorienteret indsats for de kreative erhverv med særligt fokus på arkitektur, design, mode og visuelle medier. Blandt andet skal de generelle virksomhedsprogrammer inden for iværksætteri, kapital, IKT og eksport bringes bedre i spil i forhold til de kreative virksomheder. Evalueringen har dannet baggrund for den erhvervsrettede indsats i Vækstplan 2016-2020.

 

Det mere virksomhedsrettede fokus i More.Creative harmonerer ikke med det mere publikumsrettede fokus i kulturhovedstadsprojektet. Derfor indstilles det, at More Creative fremadrettet flyttes fra Aarhus 2017 og forankres under Region Midtjylland.

 

Regionsrådets resterende bidrag til Aarhus 2017, der ikke er en del af denne indstilling, vil således have fokus på større synlighedsskabende aktiviteter, der kan demonstrere Region Midtjyllands position som et internationalt kreativt kraftcenter. Eksempler herpå er Creativity World Forum 2017, European Regions of Gastronomy og arkitekturfestivalen Rising.

 

Det overordnede formål med More Creative 2016-2018 er at skabe rammer for yderligere udnyttelse af regionens kreative potentiale. De kreative erhverv har i perioden 2010-2013 haft en vækst på 10 % og bidrager med ca. 29.000 arbejdspladser, hvilket svarer til 7 % af arbejdsstyrken. Eksporten er på 23,5 mia. kr. svarende til 13 % af den samlede eksport i regionen. Oxford Research har for Region Midtjylland udarbejdet en analyse af de kreative erhverv. Analysen er vedhæftet i bilagene.

 

Der er med andre ord potentiale for at skabe vækst og arbejdspladser i de kreative erhverv. Samtidig kan kreative kompetencer og løsninger styrke innovation og konkurrencekraft i specielt regionens produktionsvirksomheder.

 

Den kommende operatør for More Creative 2016-2018 skal blandt andet have fokus på de kritiske rammebetingelser kapital, viden og internationalisering og hjælpe regionens kreative virksomheder og iværksættere med at udnytte deres vækstpotentiale gennem vejledning og henvisning til offentlige og private virksomhedsprogrammer, viden- og kapitaltilbud mv. Det forventes, at initiativets tilbud er åbne for alle interesserede virksomheder i regionen.

 

Indkomne ansøgninger

Der er indkommet én ansøgning fra et konsortium bestående af Væksthus Midtjylland (ansøger) samt de hidtidige operatører Seismonaut A/S og Manto A/S. Den indkomne ansøgning lever op til kriterierne i annonceringsmaterialet og til Vækstforums generelle kriterier. Ansøgeren deler sin ansøgning op i fire hovedindsatsområder:


Klyngeudvikling via partnerskaber: Udvælgelse og udvikling af fire partnerskaber inden for mode, design, arkitektur og digitale visuelle industrier.

 

Forretningsudvikling & vækst: Formidling og vejledning til kreative virksomheder om konkrete tilbud om forretningsudvikling, internationalisering og tiltrækning af kapital.

 

Innovation & værdiskabelse: Fokus på at få andre erhverv og offentlige sektorer til at se potentialet i de kreative erhverv i forhold til innovation og produktivitetsforbedring.

 

Dokumentation & kommunikation: Formidling og måling af More Creative resultater samt brobygning til Aarhus 2017s internationale kommunikations- og brandingindsats.

 

Organisering

Væksthus Midtjylland er som erhvervsdrivende fond tilsagnsmodtager og har ansvaret for projektets administration og økonomi. Væksthus Midtjylland vil samtidig have ansvaret for at styrke koblingen mellem More Creative og det etablerede erhvervsfremmesystem. Seismonaut har ansvaret for projektets samlede kommunikation og synlighed og det faglige ansvar i forhold til den digitale innovation og forretningsudvikling i partnerskaberne. Manto har ansvaret for den faglige projektledelse samt et særligt ansvar for at sikre den nationale forankring og spredning til andre regioner.

 

Styregruppe. Operatøren sammensætter i samarbejde med Region Midtjylland en styregruppe, der kan agere som sparringspartner for projektet. Styregruppen sammensættes af repræsentanter fra erhvervslivet, kommunerne og uddannelsesinstitutionerne.

 

Ekspertpanel. Til at hjælpe operatøren med at udvælge de fire partnerskaber inden for mode, design, arkitektur og digitale visuelle industrier nedsættes der et ekspertpanel. Panelet består af en branchespecialist udpeget af operatøren, underdirektør Niels Milling, Dansk Erhverv, en repræsentant fra Aarhus Universitet, en repræsentant fra kommunerne samt programdirektør Juliana Engberg, Aarhus 2017 (observatør).

  

Effektkæde

Ansøger har udarbejdet det i ansøgningen indsatte effektkædeskema for aktiviteterne i projektet med beskrivelse af hovedaktiviteterne, forventet output, effekter samt kritiske antagelser. Det forventes, at initiativet vil resultere i 100 nye ansatte, en samlet omsætningsfremgang på 200 mio. kr. samt en vækst i eksporten på 70 mio. kr. blandt virksomheder inden for de fire kreative styrkepositioner. Derudover forventes initiativet at styrke det øvrige erhvervslivs generelle innovationskraft og produktivitet, ligesom det vil styrke regionens image som internationalt kreativt kraftcenter. Når de fire partnerskaber er udpeget, vil der i samarbejde med dem blive udarbejdet en mere konkret og uddybende effektkæde. 

Økonomi
Region Midtjylland bevilger i 2016 18,3 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til gennemførelse af More Creative 2016-2018. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum godkendte på mødet den 21. oktober 2015, at der med udgangspunkt i Vækstplan 2016-2020 blev annonceret efter en ny operatør til en treårig videreførelse fra 2016-2018 af regionens kreative satsning More Creative.

 

Vækstforum godkendte på mødet den 15. december 2015, at det indstilles til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 18,3 mio. kr. i 2016 til Væksthus Midtjylland til gennemførelse af initiativet More Creative 2016-2018, og at der gennemføres en midtvejsevaluering af initiativet More Creative.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-13-14

6. Bevilling til initiativet Udvikling og test af model for værdikædesamarbejde om affald som ressource (Indstilling fra Vækstforum)

Resume

Initiativet "Udvikling og test af model for værdikædesamarbejde om affald som ressource" skal udvikle og teste en model for, hvordan aktørerne langs materialestrømme/værdikæder kan skabe forretningsmæssig og anden værdi af affald og restfraktioner. Temaet er plastemballage og hospitaler. Vækstforum indstiller, at der bevilges 6,75 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til Aarhus Universitetshospital til gennemførelse af initiativet i 2016-2018.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes, således

at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 6,75 mio. kr. i 2016 til Aarhus Universitetshospital til gennemførelse af initiativet Udvikling og test af model for værdikædesamarbejde om affald som ressource". Bevillingen udmøntes med 2,07 mio. kr. i 2016, 3,46 mio. kr. i 2017 og 2,22 mio. kr. i 2018.

Sagsfremstilling

”Udvikling og test af model for værdikædesamarbejde om affald som ressource” støtter op om vækst- og udviklingsstrategiens mål om at genanvende 70 % af det affald, der produceres i regionen i 2025. Initiativet gennemføres 2016-2018 med Aarhus Universitetshospital som operatør. Det bygger på den hidtidige indsats vedrørende cirkulær økonomi, hvor virksomhederne støttes i at udnytte ressourcerne effektivt, undgå spild og opnå forretningsmæssige gevinster.

 

Affald som miljøudfordring og behovet for at anvende affald som ressource bliver stadig mere påtrængende. EU Kommissionen anslår, at 500 mio. tons råmaterialer hvert år i Europa kunne genanvendes til fordel for miljøet og virksomhederne. En international analyse fra 2015, hvor Danmark er testland, peger på blandt andet emballageplast og hospitaler som områder med store potentialer.

 

Formålet med initiativet er at udvikle en model for værdikædesamarbejder om plastemballageaffald, der viser, hvordan aktørerne kan skabe forretningsmæssig og anden værdi af affald og restfraktioner. Det skal ske ved at recirkulere materialerne mere end i dag og ideelt set lukke materialekredsløbet, i princippet skabe cirkulær økonomi på et hospital inden for plastemballage.

 

Hospitaler kan ses som et ”minisamfund”, med mange af de samme udfordringer og muligheder inden for affald, genanvendelse, forretningsgørelse m.m. som resten af samfundet. På Aarhus Universitetshospital kan der opnås stor klarhed over affaldsressourcer og genanvendelse heraf, ligesom personale og samarbejdspartnere kan involveres aktivt. Aarhus Universitetshospital er allerede engageret i mange tiltag inden for miljø og bæredygtighed i samarbejde med erhvervslivet og videninstitutioner. Samlet letter dette initiativets gennemførelse og øger sandsynligheden for værdifulde resultater.

 

Effekter

De konkrete output forventes at være model for øget recirkulering og værdikædesamarbejde, nye samarbejder og forretningsmodeller samt metode til prissætning af miljømæssig værdiskabelse. Effekterne ventes at være bl.a. styrket design af produkter med renere materialer; Genvundet plast i nye produkter; Omkostningsreduktioner, nye markeder og øget indtjening for virksomhederne (producenter, leverandører og genvindingsvirksomheder), bl.a. via konkurrencefordele på genvundet plast; 50 % reduktion i plastemballageaffald og dermed 40 % reduktion i omkostninger på Aarhus Universitetshospital; Styrket indkøbsfunktion med "kan" og "skal" krav i udbud.

 

På overordnet niveau forventes mere viden om, hvordan der skabes et marked for affald og restfraktioner herunder forretningspotentialer for nye typer virksomheder inden for f.eks. logistik og genvinding, hvordan der skabes partnerskaber og nye forretningsmodeller samt muligheder og barrierer for at skabe værdi af plastaffald. Resultaterne skal udbredes, så der blandt andet opstår andre og nye samarbejder med forretningsmæssig værdi. Endvidere skal der leveres input til offentlige indkøbspolitikker og udbud, så der i højere grad tænkes i genanvendelse, renere materialer m.m.

 

Organisering

Initiativet er forankret omkring Aarhus Universitetshospital som operatør. En følgegruppe med virksomheder, organisationer og regionens indkøbsafdeling yder sparring på initiativet. Aarhus Universitetshospital har selv relevant viden og kompetencer, f.eks. kendskab til arbejdsgange, affaldsmaterialer og -mængder. Herudover skal Aarhus Universitetshospital supplere sig med aktører med kompetencer inden for blandt andet innovation, forretningsudvikling, cirkulær økonomi og facilitering af vidensamarbejder. Da fokus er på hele værdikæden, vil der blive inddraget mange aktører i initiativets gennemførelse: Producenter, leverandører, centre på Aarhus Universitetshospital, regionens indkøbsafdeling, affaldshåndterings- og genvindingsvirksomheder m.fl.

 

Økonomi 

Aarhus Universitetshospital forudsættes at lave aftaler med aktører med supplerende kompetencer. De nærmere detaljer omkring budget og gennemførelsen af initiativet fastlægges i resultatkontrakt med operatøren. Der søges om i alt 6,7 mio. kr. i 2016. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel.

 

 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum besluttede på mødet den 15. december 2015 at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 6,75 mio. kr. i 2016 til Aarhus Universitetshospital til gennemførelse af initiativet Udvikling og test af model for værdikædesamarbejde om affald som ressource". 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-12-14

7. Bevilling til initiativet Big Data om materialestrømme (Indstilling fra Vækstforum)

Resume

Kommunerne står overfor en række udfordringer i forhold til at håndtere deres materialestrømme mere effektivt. Intelligent brug af Big Data vil kunne hjælpe kommunerne med at overvinde disse udfordringer.

 

"Big Data om Materialestrømme" har et budget på 4,8 mio. kr. Der er afsat en ramme på i alt 2,4 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til gennemførelse af initiativet i 2016, 2017 og 2018.

 

Der er indkommet tre ansøgninger fra henholdsvis Randers Kommune, Skive Kommune og Samsø Kommune. 

Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes således,

at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 800.000 kr. i 2016 til Skive Kommune til gennemførelse af initiativet,

 

at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 760.000 kr. i 2016 til Randers Kommune til gennemførelse af initiativet, og

 

at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 805.000 kr. i 2016 til Samsø Kommune til gennemførelse af initiativet. Bevillingen udmøntes med 400.000 kr. i 2016 og 405.000 kr. i 2017. 

Sagsfremstilling

Kommunerne står overfor en række udfordringer i forhold til at håndtere deres materialestrømme mere effektivt. Intelligent brug af Big Data vil kunne hjælpe kommunerne med at overvinde disse udfordringer. Formålet med initiativet er at levere eksempler på, hvordan der kan indsamles og nyttiggøres data fra forskellige materialestrømme i byerne.


Ansøgning fra Skive Kommune

Skive Kommune har indleveret ansøgningen ’Vækst via datadrevet genanvendelse’, der har fokus på kortlægning af materialestrømme omkring byggeri og nedrivning. Kortlægningen sker via sammenkobling af relevante data fra eksempelvis BBR registre, elektroniske anmeldelsesskemaer samt relevante data fra affaldsselskaber og andre private aktører.

Skive Kommune ser, at der er et stort potentiale i bedre at kunne styre og spore materialernes vej gennem samfundet med henblik på genanvendelse og minimering af affald, og at denne kortlægning via data vil kunne skabe nye virksomheder og arbejdspladser.

 

Primære aktiviteter

  • Indledende workshops med interessenter
  • Kortlægning af data i kommunen, muligheder og udfordringer
  • Workshops med interessenter, producenter og potentielle aftagere
  • Prototyping: Fire nye konkrete initiativer med tilhørende forretningsmodeller
  • Formidling via konference og artikler.

 

Forventet effekt

  • Ressource effektive opgaveløsninger omkring byggeriets materialestrømme
  • Fundament for udvikling af strategi for brug af Big Data i Skive Kommune
  • 1-2 nye virksomheder og fem nye jobs.

 
Ansøgning fra Randers Kommune

Randers Kommune har indleveret ansøgningen ’Big Data om Materialestrømme’, der har fokus på at lave grundmodellen til en Materiale Data Bank, der kan synliggøre væsentlige materialestrømme, der løber gennem Randers Kommune med henblik på at øge den kommunale genanvendelse og skabe lokale og regionale erhvervsudvikling og arbejdspladser.

Ved udformningen af modellen tages der udgangspunkt i tre til fire specifikke materialestrømme og hele deres livscyklus. Det sikres, at materialestrømmene løber gennem en produktionsvirksomhed, en offentlig virksomhed, et detailled og et affalds-/genanvendelsesled, således at modellen baseres på et bredt partnerskab.

 

Primære aktiviteter

  • Kortlægning af kategorierne til materialestrømme i Randers Kommune samt udvælgelse af 3-4 repræsentative materialestrømme
  • Kortlægning af datastrukturer for de 3-4 repræsentative materialestrømme
  • Fastlæggelse af omfang af deklaration på materialestrømme
  • Koncept og pilottest for Materiale Data Bank input og output
  • Formidling.

 

Forventet effekt

  • Øget genanvendelse på flere materialestrømme
  • Kobling til parallelle projekter om symbioser og lokal materialegenanvendelse
  • Øge det lokale erhvervslivs konkurrenceevne og sikre flere arbejdspladser
  • Tiltrækning af nye virksomheder og dermed flere arbejdspladser.

 

Ansøgning fra Samsø Kommune

Samsø Kommune har indleveret ansøgningen ’BioBIGData –Smart Biosamfund Samsø’. Samsø ønsker at blive et Smart Biosamfund, hvor intelligent brug af data om bioressourcekredsløb er krumtappen i en fremtidig cirkulær bioøkonomi på øen. Sammenkøringen af data kan danne grundlag for at udvikle en model, som beskriver, hvordan kredsløbene omkring de organiske ressourcer på et klart geografik afgrænset område som en ø kan monitoreres og styres intelligent for at optimere værdiskabelsen og samtidigt minimere miljøbelastningen og ressourceforbruget i Samsøs vitale erhverv.

 

Primære aktiviteter:

  • Kortlægning af data om bioressourcekredsløb på Samsø
  • Udvikling af model for monitorering, styring og modellering af bioressourcekredsløb på Samsø (fokus på organisering og interaktion)
  • Udvikling af koncept for en digital platform for Bio BIG Data (fokus på teknologi)
  • Udvikling af strategi for realisering af potentiale i Bio BIG Data herunder udpegning af og fokus på de nye forretningsmuligheder i en cirkulær bioøkonomi.

 

Forventet effekt

  • Komplet datasæt på henholdsvis Kulstof-kvælstof og fosforkredsløbene, med henblik på at se de mulige erhvervsmæssige optimeringspotentialer i at tænke dem cirkulært
  • Koncept for digital infrastruktur og prototype på anvendelse af Bio Big Data
  • Samsø anvender Bio Big Data til at omstille øen til en cirkulær bioøkonomi, der kan skabe vækst og arbejdspladser og integreres i Samsøs overordnede erhvervsudviklingsstrategi.

 

Administrationen vurderer, at ansøgningerne fra Randers Kommune, Samsø Kommune og Skive Kommune opfylder initiativets formål og er innovative i forhold til at tænke nye virksomheder og arbejdspladser omkring kortlægning og anvendelse af Big Data om materialestrømme i kommunerne.

 

Økonomi

Der søges om i alt 2,365 mio. kr. i 2016 af de regionale erhvervsudviklingsmidler til gennemførelse af initiativet. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel.

 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum besluttede på mødet den 15. december 2015 at indstille til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 800.000 kr. i 2016 til Skive Kommune til gennemførelse af initiativet, at der bevilges i alt 760.000 kr. i 2016 til Randers Kommune til gennemførelse af initiativet, og at der bevilges i alt 805.000 kr. i 2016 til Samsø Kommune til gennemførelse af initiativet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-26-22-15

8. Videreførelse af flerårige kulturprojekter

Resume

I 2015 godkendte regionsrådet fem flerårige kulturprojekter: Scenekunsten ind i Skolen, Herregården, Porten til Europa, Europæiske Kulturbørn, Strygere i Midten og Scenekunst på Tværs (Performing Arts Across).

 

Administrationen har gjort status for de fem projekter pr. 31. december 2015. På den baggrund indstilles det, at raterne for bevillingerne for de resterende projektperioder godkendes, således at sagerne hermed er afsluttet. Godkendelserne sker i henhold til de eksisterende retningslinjer, der har været gældende indtil 31. december 2015. Alle kultursager vil fremover blive behandlet i henhold til de retningslinjer for kulturpolitik, som regionsrådet har vedtaget i december 2015.

Direktionen indstiller,

at der af kulturudviklingsmidlerne bevilges i alt 0,795 mio. kr. i 2016 til projektet Scenekunsten ind i skolen,

 

at der af kulturudviklingsmidlerne bevilges i alt 0,705 mio. kr. i 2016 til projektet Herregården, Porten til Europa,

 

at der af kulturudviklingsmidlerne bevilges i alt 1,8 mio. kr. i 2016 til projektet Strygere i Midten,

 

at der af kulturudviklingsmidlerne bevilges i alt 0,8 mio. kr. i 2016 til projektet Europæiske Kulturbørn, og

 

at der af kulturudviklingsmidlerne bevilges i alt 0,905 mio. kr. i 2016 til projektet Scenekunst på Tværs (Performing Arts Across).

Sagsfremstilling

I 2015 godkendte regionsrådet følgende flerårige projekter: Scenekunsten ind i Skolen, Herregården, Porten til Europa, Strygere i Midten, Europæiske Kulturbørn og Scenekunst på Tværs (Performing Arts Across). Af hensyn til budgetlovens bestemmelser om straksbogføring blev bevillingerne til projekter kun godkendt for 2015. Regionsrådet godkendelse af en videreførelse af projekterne vil ske på baggrund af en statusopfølgning for hvert enkelt projekt.

 

Ansøgerne har ultimo november 2015 fremsendt statusrapporter samt planer for gennemførelse af de i ansøgningerne beskrevne aktiviteter i 2016. Rapporterne er vedhæftet som bilag til dagsordenen. For de tre førstnævnte projekter gælder det, at de i det væsentlige forløber som planlagt. For de to sidstnævnte er der ændringer med hensyn til deltagere og finansiering. På trods heraf er det administrationens vurdering, at de to projekter er særdeles relevante og derfor fortsat bør støttes af regionen. Opfølgninger på resultatkontrakterne er vedlagt.  

 

Scenekunsten ind i Skolen

Projektet løber fra juli 2015 til juli 2017. Der er for hele perioden budgetteret med udgifter på 2,584 mio. kr. og et samlet tilskud fra Region Midtjylland på 1,59 mio. kr. Af statusrapporten fremgår det, at projektets aktiviteter indtil nu er gennemført som planlagt. Det samme forventes at gælde for den resterende projektperiode. Det er administrationens vurdering, at projektet yder et vigtigt bidrag til udviklingen af samarbejdet mellem teatret og folkeskolen, og at projektet via en forskningsbaseret evaluering bidrager til læring på tværs af geografi og faggrænser.

 

Herregården, Porten til Europa

Projektet løber fra maj 2015 til september 2017. Der er for hele perioden budgetteret med udgifter på 3,246 mio. kr. og et samlet tilskud fra Region Midtjylland på 1,605 mio. kr. Af statusrapporten fremgår det, at projektets aktiviteter indtil nu er gennemført som planlagt, og at det samme forventes at gælde for aktiviteterne i den resterende projektperiode. Det er administrationens vurdering, at projektet bidrager til, på en nyskabende måde, at synliggøre en betydningsfuld del af regionens kulturhistorie for danske og udenlandske gæster. Endvidere bidrager projektet med skabelsen at et internationalt forskernetværk, som allerede i løbet af projektets første år er kommet langt.

 

Strygere i Midten

Projektet løber fra den 1. januar 2015 til den 31. december 2017. Der er for hele perioden budgetteret med udgifter på 5,6 mio. kr. og et samlet tilskud fra Region Midtjylland på 2,7 mio. kr. Af statusrapporten fremgår det, at projektets aktiviteter indtil nu er gennemført som planlagt. Det er administrationens vurdering, at projektet bidrager til at højne det faglige niveau for unge strygere i hele regionen og at skabe faglig sammenhæng mellem regionens musikskoler. Projektets udvikling i år 1 har vist, at det er hensigtsmæssigt at fravige fra den oprindelige projektbeskrivelse, hvor klyngesamarbejdet mellem regionens musikskoler er inddelt i tre niveauer opdelt efter de tre projektår. Mange aktiviteter har tråde, som rækker ind i flere niveauer, hvilket blandt andet betyder, at 25 udvalgte strygerelever fra regionen allerede har deltaget i et orkesterstævne i Milano, som en del af det internationale arbejde, der ellers først skulle starte i niveau 2.

 

Europæiske kulturbørn

Projektet løber fra den 1. april 2015 til den 31. juli 2018. Der er for hele perioden budgetteret med udgifter på 7,63 mio. kr. og et samlet tilskud fra Region Midtjylland på 1,49 mio. kr. Af statusrapporten fremgår det, at der er sket ændringer i projektets sammensætning, idet en kommune har forladt projektet, mens to andre forventes at tilslutte sig projektet først i 2016. På den baggrund vil en del af de aktiviteter, som var berammet til 2015, først blive gennemført i foråret 2016. Det er administrationens vurdering, at projektet i høj grad medvirker til at skabe viden om og erfaringer med udviklingen af kreativitet for de yngste aldersgrupper, og at projektet via aktionsforskning er med til at sikre en bred forankring af denne viden og disse erfaringer. Det internationale samarbejde omkring projektet er nyt i sin art og bidrager til at perspektivere arbejdet med kunst for kultur for de yngste yderligere.  

 

Scenekunst på Tværs (Performing Arts Across)

Projektet løber fra den 1. april 2015 til den 31. december 2017. Der er for hele perioden budgetteret med udgifter på 4,73 mio. kr. og et samlet tilskud fra Region Midtjylland på 1,985 mio. kr. Af statusrapporten fremgår det, at det ikke er lykkedes at få udarbejdet en ansøgning til Creative Europe grundet frafald af europæiske partnere. Aktiviteterne på hjemlig grund er dog blevet afviklet eller er på vej til at blive afviklet, og projektet har fået et antal væsentlige europæiske partnere med på projektet heriblandt det meget ansete engelske Live Theatre fra Newcastle. Uanset den manglende EU-finansiering er der altså stadig en væsentlig international dimension i projektet, og det er administrationens vurdering, at der i forhold til det regionale er tale om et nyskabende kunstnerisk udviklingsprojektet, som i sig selv har regional og national betydning.

 

Oversigt over Region Midtjyllands samlede bevillingerne til projekterne fremgår af nedenstående tabel 1. Oversigt over kulturudviklingsmidlerne er vedlagt til bilag.

 

 

 

Baggrund

Af hensyn til budgetlovens regel om straksbogføring blev der i 2015 indført en ny praksis i forbindelse med godkendelse af flerårige kulturprojekter. Den nye praksis blev beskrevet i følgende fire punkter:

 

  • I forbindelse med behandling af ansøgninger om flerårige tilskud til kulturaktiviteter skal det samlede projekt, herunder det samlede tidsforbrug, det samlede budget samt det samlede forventede tilskud fra Region Midtjylland fremgå af sagsfremstillingen, således at regionsrådet vil kunne give sin principielle godkendelse til det samlede projekt.
  • Af hensyn til reglen om straksbogføring vil regionsrådet dog kun godkende en bevilling for projektets første år.
  • I det/de efterfølgende år vil bevillingerne blive forelagt regionsrådet til godkendelse med henvisning til rådets principielle første godkendelse. Der vil altså ikke blive lagt op til nogen ny drøftelse af projektet, med mindre at der foreligger væsentlige ændringer i forhold til den oprindelige ansøgning.
  • Når der er tale om godkendelse af flere flerårige projekter vil de blive samlet i ét dagsordenspunkt, f.eks. på regionsrådets møde i januar, hvert år.

 

Administrationen har gjort status for de fem projekter pr. 31. december 2015. På den baggrund indstilles det, at raterne for bevillingerne for de resterende projektperioder godkendes, således at sagerne hermed er afsluttet. Godkendelserne sker i henhold til de eksisterende retningslinjer om tilskud til kulturprojekter, der har været gældende indtil 31. december 2015. Alle kultursager vil fremover blive behandlet i henhold til de retningslinjer for kulturpolitik, som regionsrådet har vedtaget i december 2015.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tidligere Politisk Behandling

Regionsrådet bevilgede på mødet den 25. marts 2015 i alt 900.000 kr. i 2015 til Holstebro Musikskole til gennemførelse af første fase i projektet Strygere i midten, i alt 1.080.000 kr. i 2015 til Teater Refleksion til Scenekunst på Tværs, i alt 795.000 kr. i 2015 til Teaterhuset Filuren til Scenekunst ind i den åbne skole og i alt 900.000 kr. i 2015 til Center for Herregårdsforskning til gennemførelse af Herregårdene - Porten til Europa.

 

Regionsrådet bevilgede på mødet den 29. april 2015 i alt 690.000 kr. i 2015 til Kulturprinsen til gennemførelse af projektet Europæiske Kulturbørn.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-10-76-7-15

9. Indberetning af kapacitet for STX-HF-HHX-HTX for skoleåret 2016-2017

Resume

Direktionen indstiller,

at den indmeldte kapacitet godkendes, og

 

at Undervisningsministeriet orienteres om kapaciteten.

Sagsfremstilling

Ungdomsuddannelsesinstitutioner, som udbyder STX og HF, er organiseret i fire forpligtende samarbejder, som blandt andet har til opgave at koordinere institutionernes kapacitet, udbud af studieretninger og valgfag. De fire forpligtende samarbejder har ingen bemærkninger til den kapacitet, som de enkelte institutioner har indmeldt for skoleåret 2016-2017. Administrationen har heller ingen bemærkninger til den indmeldte kapacitet.

 

Indmeldt kapacitet 2016-2017

For det forpligtende samarbejde Vest opskrives kapaciteten samlet med en HF-klasse, mens kapaciteten for både STX og IB (International Baccalaureate - international studentereksamen) forbliver uændret.  

 

I det forpligtende samarbejde Syd er der ikke ændringer til kapaciteten på hverken STX eller HF.

 

Det forpligtende samarbejde Øst har indmeldt en opskrivning af kapaciteten på STX med to klasser samt en nedskrivning af kapaciteten på HF med tre klasser, mens der ikke er ændringer i kapaciteten for IB.

 

I det forpligtende samarbejde Nord udbydes der fra skoleåret 2016-2017 IB med en samlet kapacitet på to klasser.

 

En specifikation af kapaciteten på de enkelte uddannelsesinstitutioner fremgår af bilag 1. 

 

Indmeldt kapacitet for HHX og HTX - Udbyderne af HHX og HTX har indmeldt kapacitet jævnfør bilag 2.

 

Procedurer for fastsættelse af kapacitet på STX og HF

Optagelseskapaciteten for almen studentereksamen (STX) og 2-årigt HF fastsættes hvert år under medvirken af de enkelte uddannelsesinstitutioner, de forpligtende samarbejder og regionsrådet. Proceduren for kapacitetsfastsættelsen er beskrevet i undervisningsministeriets bekendtgørelse om optagelse i de gymnasiale uddannelser.

 

Skulle der opstå en situation, hvor en eller flere institutioner vurderes at have fastsat en kapacitet, som vurderes at være urealistisk i forhold til behovet i det geografiske område, det forpligtende samarbejde dækker, kan regionsrådet indstille til Undervisningsministeriet, at der fastlægges et midlertidigt kapacitetsloft for en eller flere institutioners optag.

 

Forpligtende samarbejder for STX og HF

Et forpligtende samarbejde består af de gymnasier og HF-kurser, der er godkendt til at udbyde uddannelsen til studentereksamen og 2-årigt HF inden for et geografisk område. Det forpligtende samarbejde skal koordinere institutionernes kapacitet, udbud af studieretninger og valgfag. I Region Midtjylland er der etableret fire forpligtende samarbejder, der geografisk er opdelt som de tidligere amter.

 

Alle uddannelsesinstitutioner i et forpligtende samarbejde skal senest den 1. september hvert år fremsende oplæg om institutionens optagelseskapacitet til det forpligtende samarbejde, som senest 15. september skal drøfte institutionernes oplæg. Det forpligtende samarbejde skal sikre, at det samlede behov for kapacitet tilgodeses bedst muligt inden for samarbejdets geografiske område. Den enkelte institutions bestyrelse skal herefter senest 10. december fastsætte institutionens optagelseskapacitet for det kommende skoleår.

 

Indberetning til ministeriet

De forpligtende samarbejder skal senest 15. december orientere regionsrådet om den samlede kapacitet i samarbejdets geografiske område, herunder fordelingen på de enkelte institutioner. Regionsrådet skal herefter senest 1. februar informere Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling om den samlede kapacitetsfastsættelse for studentereksamen og 2-årigt HF i regionen. 

Regionsrådet kan i forbindelse med indberetningen indstille til undervisningsministeren, at ministeren fastlægger et midlertidigt kapacitetsloft for en eller flere institutioner med henblik på at sikre en mere hensigtsmæssig udnyttelse af den eksisterende samlede kapacitet. 

 

Kapacitet på HHX og HTX

Regionsrådet skal ligeledes informere ministeriet om kapaciteten for HHX og HTX. De to uddannelser indgår ikke i de forpligtende samarbejder og fastsætter selv deres kapacitet. Der er derfor kun tale om, at regionen skal informere ministeriet om kapaciteten.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-9-15

10. Godkendelse af referat fra mødet den 2. december 2015 #

Resume

Godkendelse af referat fra møde den 2. december 2015

Direktionen indstiller,

at referatet fra mødet den 2. december 2015 i det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendes.

Sagsfremstilling

Efter udvalgets forretningsorden skal referatet fra det foregående møde forelægges til godkendelse.

 

Referat fra udvalgets møde den 2. december 2015, der tidligere er udsendt til udvalgets medlemmer, er vedlagt til godkendelse.

 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendte referatet fra mødet den 2. december 2015.

 

Claus Kjeldsen var forhindret i at deltage i sagens behandling.  

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-9-15

11. Gensidig orientering #

Sagsfremstilling

Gensidig orientering.

Beslutning

Intet til punktet. 

Tilbage til toppen