Abonnér

Referat
til
mødet i Udvalg vedr. regional udvikling
den 11. januar 2017 kl. 14:00
i Regionshuset Viborg, mødelokale C1, kælderen, Skottenborg 26, 8800 Viborg

Alle medlemmer var mødt.

 

Mødet blev hævet kl. 16.05.


Sagnr.: 1-00-16-16

1. Temadrøftelse om digital infrastruktur # (kl. 14.00-15.00)

Sagsfremstilling

Fælles strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur

Kommunekontaktudvalget i Region Midtjylland vedtog den 26. september 2016 forslag til en fælles strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur. Forslaget blev drøftet på møde i det rådgivende udvalg for regional udvikling den 9. november 2016 og blev efterfølgende godkendt på regionsrådsmødet den 23. november 2016.

 

Strategi- og handlingsplanen er lavet på baggrund af en omfattende kortlægning af eksisterende mobil- og bredbåndsdækning, som har udpeget de områder, hvor der bør gøres en ekstra indsats.

 

Strategi- og handlingsplanen indeholder en række anbefalinger til staten om, at

  • afsætte yderligere midler til bredbåndspuljen med henblik på at sikre, at der kommer bredbånd ud i alle de områder, hvor der ikke vil komme bredbånd på almindelige vilkår.
  • forpligte mobilselskaberne til ved salg af mobiltelefoni at oplyse borgerne om dækningsgraden for det anvendte mobilnet.
  • optage forhandlinger med mobilselskaberne om at tilbyde mobilabonnement, som giver mulighed for, at borgerne mod betaling kan bruge forskellige mobilnet, så man altid kan blive koblet op på det nærmeste og det stærkeste signal.

 

Desuden opfordres staten og KL til ved de kommende økonomiforhandlinger at åbne for mulighed for, at kommunerne kan optage lån til finansiering af digital infrastruktur uden for den kommunale låneramme.

 

Strategien er illustreret med en række cases, som viser, hvad nogle kommuner allerede har gjort for at forbedre mobil- og/eller bredbåndsdækningen. Casene er tænkt som inspiration for kommunerne og regionen til initiativer, som kan sættes i gang, hvis der er ønske herom. Casene danner grundlag for et idékatalog.

 

Samtidig er Region Midtjylland og de 19 kommuner enige om, at der skal udarbejdes fælles retningslinjer for maste- og gravetilladelser, så det er de samme procedurer, der gælder i hele regionen. Det er hensigten på denne måde at smidiggøre ansøgningsprocessen og sikre en ensartet behandling af ansøgninger i alle kommuner. Udarbejdelsen af fælles retningslinjer er p.t. i gang i kommunalt regi. Det lykkedes derimod ikke at nå frem til fælles retningslinjer for udlejning af arealer til mobilmaster.

 

På forretningsudvalgsmødet den 17. januar vil en henvendelse fra regionsrådsmedlem Anne V. Kristensen om fremtidssikring af den digitale infrastruktur blive drøftet. Henvendelsen går bl.a. på, om vi har fælles retningslinjer med kommunerne for masteleje. Anne V. Kristensen foreslår alternativt, at Region Midtjylland laver sine egne retningslinjer.

 

Bredbåndspuljen – status

I april 2016 indgik et flertal af Folketingets partier en aftale om en bredbåndspulje på i alt 200 mio. kr. over årene 2016-2019 som en del af udmøntningen af den tidligere Venstreregerings aftale med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om vækst og udvikling i hele Danmark.

 

Første uddeling på 80 mio. kr. fandt sted i december 2016. I årene 2017-2019 er der afsat 40 mio. kr. hvert år.

 

Der er i 2016 bevilget midler fra bredbåndspuljen til fire kommunale projekter i Region Midtjylland:

 

Hedensted Kommune

  • Daugård Strand og Mark Bredbånd, som har fået bevilget 3.424.920 kr.
  • NebsagerNet, som har fået bevilget 3.608.034 kr.

 

Ikast-Brande Kommune

  • Bredbånd til Bermudatrekanten, som har fået bevilget 1.732.736 kr.
  • Grarup net, som har fået bevilget 276.000 kr.

 

Der var indsendt i alt 46 projektansøgninger fra 12 kommuner i Region Midtjylland.

 

De bevilgede midler sikrer bredbånd til i alt 408 adresser i Region Midtjylland. I regionen er der ifølge Energistyrelsens opdaterede database 71.000 adresser i Region Midtjylland, som opfylder kriterierne for at søge om midler fra bredbåndspuljen.

 

Oplæg ved udviklingsdirektør Kim Kofod Hansen, Regional Udvikling.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling fik oplæg fra administrationen om den digitale infrastruktur i Region Midtjylland. Udvalget blev orienteret om kortlægning af mobilhuller i regionen, idekatalog for øget bredbåndsdækning, masteleje samt kriterier og ansøgninger til bredbåndspuljen m.v. Udvalget spurgte, om der har været sager, hvor manglende mobil- og bredbåndsdækning har haft betydning for kommunikationen mellem ambulancer og hospitalerne. Det blev besluttet, at udvalget orienteres herom.

 

Udvalget drøftede dilemmaet mellem ønsket om øget digitalisering af kommunikationen mellem det offentlige og borgerne og manglende bredbånd- og mobildækning i dele af landet.

 

Udvalget anmodede administrationen om at sætte emnet på dagsordenen til et kommende møde i kontaktudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-51-71-352-16

2. Godkendelse af plan for indsatsen på jordforureningsområdet 2017

Resume

Regionsrådet udarbejder årligt en plan for indsatsen på jordforureningsområdet.

 

De særlige strategiske fokuspunkter på jordforureningsområdet i 2017 er en særlig indsats for at beskytte grundvandsressourcen med fokus på pesticidpunktkildeforureninger og fortsætte indsatsen for at skabe tryghed for borgere, der bor på forurenede boliggrunde.

Direktionen indstiller,

at forslag til plan for indsats på jordforureningsområdet i 2017 godkendes.

Sagsfremstilling

Regionsrådet udarbejder årligt en plan for indsatsen på jordforureningsområdet. Udkast til Jordforureningsplan for 2017 er vedlagt som bilag.

 

Region Midtjylland varetager en række vigtige opgaver inden for jordforureningsområdet. Forurening af jord og grundvand kan være til skade for både menneskers sundhed og miljøet. Derfor er kortlægning, undersøgelse og oprensning af jordforurening et vigtigt regionalt fokusområde. I Region Midtjylland er der ca. 3.000 forurenede grunde, mens 5.000 grunde er vurderet som muligt forurenede.

 

I 2017 vil regionen have et særligt fokus på indsatsen for,

 

  • beskyttelse af grundvandet og arbejdet med at skabe overblik over risikoen fra pesticidpunktkildeforureninger
  • at skabe tryghed for borgere, der bor på forurenede boliggrunde.

 

Sideløbende med fokusområderne fortsættes miljø- og sundhedsprioriterede oprydningsindsats ud fra princippet "de værste først". Regionen forventer at udføre ca. 160 indledende forureningsundersøgelser samt at arbejde på 62 videregående forureningsundersøgelser. Endeligt planlægges i 2017 at gennemføre afværgeprojekter på ca. 25 grunde.

 

For at understøtte disse prioriteres arbejdet med effektivisering af forretningsgange og en dialogbaseret kommunikation, som sikrer en effektiv og ensrettet håndtering af de mange forureningsundersøgelser og henvendelser fra berørte borgere, kommuner og virksomheder.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-75-2-12

3. Garanti for lån til Aarhus Letbane

Resume

Ejerne bag Aarhus Letbane I/S, Region Midtjylland og Aarhus Kommune finansierer letbanetog, kontrolcenter, depot og værksted, forberedelsesomkostninger i anlægsfasen mv. Disse såkaldte driftsrelaterede anlæg knytter sig til den fremtidige drift af Aarhus Letbane og kan i henhold til Lov om Aarhus Letbane lånefinansieres efter dispensation.

 

Aarhus Kommune og Region Midtjylland har fra Social- og Indenrigsministeriet modtaget tilsagn om forhøjelse af lånedispensation til driftsrelaterede letbaneanlæg på op til 1,95 mia. kr.

 

Det foreslås, at regionsrådet godkender, at Region Midtjylland sammen med Aarhus Kommune stiller garanti for låneoptagelse op til den forhøjede lånegrænse.

Direktionen indstiller,

at Region Midtjylland stiller 50 % garanti for lån op til 500 mio. kr. hos KommuneKredit til driftsrelaterede investeringer,

 

at regionsrådsformanden bemyndiges til for regionen at stille garanti for lånet, forudsat at Aarhus Kommune stiller tilsvarende garanti, og

 

at regionens udgifter til finansiering og drift af letbanen afholdes indenfor den nuværende ramme til kollektiv trafik.

Sagsfremstilling

Region Midtjylland og Aarhus Kommune har af tre omgange af staten fået bevilliget dispensation til optagelse af lån på i alt op til 1,95 mia. kr. til færdiggørelse af Aarhus Letbane. Indtil videre har parterne optaget lån på i alt 1,45 mia. kr. Der resterer således op til 500 mio. kr. i lånoptagning til driftsrelaterede investeringer, som regionsrådet anmodes om at stille 50 % garanti for. Region Midtjylland og Aarhus Kommune hæfter ligeligt for lånene.

 

Aarhus Byråd har den 26. oktober 2016 vedtaget at stille garanti for driftsrelaterede anlægslån på op til 1,95 mia. kr., hvis Region Midtjylland gør tilsvarende.

 

Investeringerne i Aarhus Letbane er opdelt i anlæg og driftsrelaterede anlæg.

 

Investeringerne i anlæg omfatter skinner, broer, signalsystem, elektrificering på den indre strækning mv. og finansieres af Aarhus Kommune, staten og Region Midtjylland.

 

Driftsrelaterede anlæg til Letbanen omfatter letbanetog, kontrolcenter, depot og værksted, forberedelsesomkostninger i anlægsfasen, mv., og finansieres af ejerne bag Aarhus Letbane I/S, Aarhus Kommune og Region Midtjylland. Driftsrelaterede anlæg kan i henhold til lov om Aarhus letbane lånefinansieres. Der skal dog gives dispensation fra Social- og Indenrigsministeriet.

 

I 2013-14 udbød Aarhus Letbane I/S en samlet transportpakke med leverancer til såvel letbaneanlæg i form af skinner, trafikstyringssystemer og andre tekniske anlæg samt til driftsrelaterede anlæg i form af tog, depot, værksted mv.

 

Ved regionsrådets behandling af sag om anlæg og driftsanlæg for Aarhus Letbane i juni 2014 var det forventningen, at investeringer i driftsrelaterede anlæg ville beløbe sig til ca. 1,4-1,6 mia. kr. Der blev i foråret 2015 givet dispensation til lånoptag på 1,5 mia. kr. fra det daværende Økonomi- og Indenrigsministerium.

 

På baggrund af den tidligere lånedispensation på 1,5 mia. kr. har Aarhus Letbane I/S i samarbejde med Region Midtjylland og Aarhus Kommune optaget lån for i alt 1,45 mia. kr., fordelt på tre lån på henholdsvis 550 mio. kr., 350 mio. kr. og 550 mio. kr.

 

I 2015 afholdt det daværende driftsselskab, Aarhus Letbane Drift I/S operatørudbud af letbanedriften. Resultatet af udbuddet blev af Aarhus Letbane Drift I/S indarbejdet i driftsbudgettet. Aarhus Letbane Drift fremsendte den 6. oktober 2015 et revideret driftsbudget til interessenterne, hvori der er indregnet renter og afdrag på eventuelt yderligere lån. Driftsselskabet fandt det fordelagtigt at søge lånefinansiering til yderligere tilkøb af driftsrelaterede anlæg af hensyn til den fremadrettede afvikling af letbanens drift og økonomi. Det drejer sig blandt andet om to ekstra togsæt, indkøb af reservedelslager mv., se nedenstående liste.

 

Anlægs- og driftsselskabet blev pr. november 2015 sammenlagt til Aarhus Letbane I/S, og der blev gennemført et eksternt review af driftsbudgettet, som blandt andet pegede på, at reserverne til driftsanlæg kunne blive udfordret. Efterfølgende har Aarhus Letbane I/S påpeget behov for yderligere tilkøb og foreslået en yderligere forhøjelse af lånerammen til tilkøb og reserver.

 

Efter ansøgning til Social- og Indenrigsministeriet om forhøjelse af lånedispensation til driftsanlæg viste det sig muligt også at lånefinansiere forberedelses-, herunder kapitalomkostninger frem til forventet driftsstart pr. oktober 2017 samt reserver.

 

Forberedelsesomkostninger i anlægsfasen omfatter primært udgifter til letbaneoperatørens forberedelse af den fremtidige drift, herunder løn-, og uddannelsesomkostninger til fremtidige letbaneførere og andet personale. I anlægsfasen skal der endvidere betales renter og afdrag på fast forrentede lån, der er optaget.  

 

De konkrete tilkøb og forberedelsesomkostninger mv. på i alt 450 mio. kr. fremgår af nedenstående oversigt.

 

  • Overdækning af depot og opstillingsspor, 18 mio. kr.
  • Udvidelse af kørestrømsanlæg, 22 mio. kr.
  • Yderligere to letbanetog og opgradering af stolesæder, 53 mio. kr.
  • Depot og parkering (for tog) på depoter i Grenaa, 34 mio. kr.
  • Reservedelspakke med reserve- og sliddele, 22 mio. kr.
  • Forberedelsesomkostninger i anlægsfasen, 102 mio. kr.
  • Kapitalomkostninger i anlægsfasen, 79 mio. kr.
  • Prisfremskrivning af visse driftsanlæg, 35 mio. kr.
  • Reserve til driftsanlæg, 85 mio. kr.

 

Finansiering af driftsrelaterede anlæg

Det er oprindelig forudsat, at drift af letbanen skal holdes indenfor den nuværende økonomi til kollektiv trafik i området. Det vil sige Region Midtjyllands tilskud til Odderbanen, kompensation fra staten for drift af Grenaabanen samt passagerindtægter og besparelser fra regional- og bybuskørsel, der overflødiggøres, når letbanen sættes i drift.

 

Udgifterne til renter og afdrag afholdes over letbanens driftsbudget inden for Regional Udviklings ramme til kollektiv trafik. Et eventuelt driftsunderskud på letbanedriften vil i henhold til interessentskabsaftalen skulle deles 50/50 mellem Aarhus Kommune og Region Midtjylland.

 

Den konkrete optagelse af lån til letbanens driftsrelaterede anlæg varetages af Aarhus Letbane I/S i samarbejde mellem Region Midtjylland og Aarhus Kommune. 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Regionsrådet behandlede sag om anlæg og driftsanlæg for Aarhus Letbane den 25. juni 2014 (Punkt 1 på den lukkede dagsorden).

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-10-76-6-16

4. Indmeldt kapacitet for skoleåret 2017/2018 for STX-HF-HHX-HTX

Resume

Regionsrådet skal informere Undervisningsministeriet om den samlede kapacitetsfastsættelse for almen studentereksamen og 2-årigt HF i regionen, ligesom regionsrådet kan indstille til undervisningsministeren, at der fastlægges et midlertidigt kapacitetsloft for en eller flere institutioners optag.

 

Den kapacitet, det forpligtende samarbejde i Syd har indmeldt, giver anledning til, at Horsens Statsskole pålægges et midlertidigt kapacitetsloft, således at den nuværende kapacitet fastholdes.

Endelig har udbyderne af HHX og HTX orienteret Region Midtjylland om deres kapacitet. Regionen skal herefter indmelde kapaciteten til Undervisningsministeriet.

Direktionen indstiller,

at Horsens Statsskole pålægges et midlertidigt kapacitetsloft, således at den nuværende kapacitet fastholdes, og

 

at den øvrige indmeldte kapacitet godkendes, og at Undervisningsministeriet orienteres om kapaciteten.

Sagsfremstilling

Indmeldt kapacitet for skoleåret 2017-2018 på STX og HF

Region Midtjylland har modtaget kapacitetsoplysninger fra regionens fire forpligtende samarbejder. Kapacitetsoplysningerne er angivet i vedlagte bilag, hvor klasse- og elevtallet for 2017 er beskrevet for hver skole. Disse tal sammenholdes med det antal klasser, der startede i 2016, hvorved eventuelle ændringer fremkommer.

 

Forpligtende samarbejde Nord - Viborg Gymnasium og HF ønsker at øge kapaciteten med en HF klasse. Der er enighed i det forpligtende samarbejde om denne udvidelse, og Region Midtjyllands administration har ingen bemærkninger hertil.

 

Forpligtende samarbejde Syd - Der er uenighed i det forpligtende samarbejde. Horsens Statsskole ønsker at hæve kapaciteten med to klasser, mens Horsens Gymnasium og Tørring Gymnasium er imod, da de har tilstrækkelig med ledig kapacitet. Region Midtjyllands administration anbefaler, at Horsens Statsskole pålægges et midlertidigt kapacitetsloft, hvilket betyder, at der ikke vil være nogle ændringer i kapaciteten for 2017 set i forhold til 2016.

 

Forpligtende samarbejde Øst - Der er enighed i det forpligtende samarbejde, hvor Randers Statsskole ønsker at hæve kapaciteten med 1 klasse. Region Midtjyllands administration har, på baggrund af sidste års optag, ingen bemærkninger hertil.

 

Forpligtende samarbejde Vest - Ingen ændringer.

 

Administrationens generelle bemærkninger til kapacitetsindberetningen

Regionen skal medvirke til at lave en samlet koordinering af det samlede udbud. Der er i øjeblikket mange nye tiltag på ungdomsuddannelsesområdet med erhvervsskole- og gymnasiereform samt et politisk ønske om, at færre skal tage en gymnasial uddannelse og flere skal tage en erhvervsuddannelse. Derfor anbefales det kun at ændre kapaciteten i de fordelingsudvalgsområder, hvor der er enighed i fordelingsudvalget. Hvor der er uenighed vurderes det, at områdernes nuværende samlede kapacitet er tilstrækkelig. De nuværende regler giver mulighed for oprette ekstra klasser uden at opskrive den permanente kapacitet, hvis behovet skulle opstå i forbindelse med, at søgningen til skolerne kendes.

 

Der vil i første halvår af 2017 blive behandlet flere ansøgninger om nye udbud af HF fra Bjerringbro Gymnasium og Erhvervsskolerne Herningsholm og Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern. Der er endvidere tilkendegivelser fra flere østjyske erhvervsskoler om at de vil søge HF udbud. Dette vil bevirke, at der fra skoleåret 2018-2019 vil ske en større revurdering af den samlede kapacitet i de implicerede fordelingsudvalg.

 

Procedurer for fastsættelse af kapacitet på STX og HF

Optagelseskapaciteten for almen studentereksamen (STX) og 2-årigt HF fastsættes hvert år under medvirken af de enkelte uddannelsesinstitutioner, de forpligtende samarbejder og regionsrådet. Proceduren for kapacitetsfastsættelsen er beskrevet i Undervisningsministeriets bekendtgørelse om optagelse i de gymnasiale uddannelser. Fra skoleåret 2017-2018 ændres rejsetidskriteriet til at være et afstandskriterium, hvilket i et vist omfang forventes at påvirke fordelingen. Ligeledes skal det bemærkes, at der er givet dispensation til fordelingsudvalg ØST, således at der vil gælde særlige regler for optaget med skolestart i 2017.

 

Forpligtende samarbejder for STX og HF

Et forpligtende samarbejde består af de gymnasier og HF-kurser, der er godkendt til at udbyde uddannelsen til studentereksamen og 2-årigt HF inden for et geografisk område. Det forpligtende samarbejde skal koordinere institutionernes kapacitet, udbud af studieretninger og valgfag. I Region Midtjylland er der etableret fire forpligtende samarbejder, der geografisk er opdelt som de tidligere amter.

 

Alle uddannelsesinstitutioner i et forpligtende samarbejde skal senest den 1. september hvert år fremsende oplæg om institutionens optagelseskapacitet til det forpligtende samarbejde, som senest 15. september skal drøfte institutionernes oplæg. Det forpligtende samarbejde skal sikre, at det samlede behov for kapacitet tilgodeses bedst muligt inden for samarbejdets geografiske område. Den enkelte institutions bestyrelse skal herefter senest 10. december fastsætte institutionens optagelseskapacitet for det kommende skoleår.

 

Indmeldt kapacitet for skoleåret 2017-2018 for HHX og HTX

Regionsrådet skal ligeledes informere ministeriet om kapaciteten for HHX og HTX. De to uddannelser indgår ikke i de forpligtende samarbejder og fastsætter selv deres kapacitet. Der er derfor kun tale om, at regionen skal informere ministeriet om kapaciteten.

 

Udbyderne af HHX og HTX har indmeldt kapacitet jævnfør bilag 2.

 

Indberetning til ministeriet

De forpligtende samarbejder skal senest 15. december orientere regionsrådet om den samlede kapacitet i samarbejdets geografiske område, herunder fordelingen på de enkelte institutioner. Regionsrådet skal herefter senest 1. februar informere Undervisningsministeriet om den samlede kapacitetsfastsættelse for studentereksamen og 2-årigt HF i regionen.

Regionsrådet kan i forbindelse med indberetningen indstille til undervisningsministeren, at ministeren fastlægger et midlertidigt kapacitetsloft for en eller flere institutioner med henblik på at sikre en mere hensigtsmæssig udnyttelse af den eksisterende samlede kapacitet.  

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-1-15

5. Bevilling til turismeudviklingsselskaberne Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk Møde- og Erhvervsturisme (Indstilling fra vækstforum)

Resume

Danske Regioner har i 2014 indgået en aftale med Erhvervs- og Vækstministeriet om etablering af de tre landsdækkende turismeudviklingsselskaber Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Storbyturisme. Etableringen er fastlagt i Lov om dansk turisme. Erhvervs- og Vækstministeriet og de danske regioner har efter aftale medfinansieret Dansk Kyst- og Naturturisme i 2015 og 2016. 

 

Regeringen har i finanslovsforslaget for 2017 afsat midler til den videre finansiering af selskaberne i 2017 og 2018. Danske Regioners bestyrelse anbefaler, at regionerne i 2017 og 2018 via indstilling til vækstfora fortsætter medfinansiering af selskaberne på samme niveau som hidtil.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra vækstforum tiltrædes således,

at der af erhvervsudviklingsmidlerne bevilges i alt 5,0 mio. kr. i 2017 til Dansk Kyst- og Naturturisme som medfinansiering af selskabet Dansk Kyst- og Naturturisme. Bevillingen udmøntes med 2,5 mio. kr. i 2017 og 2,5 mio. kr. i 2018.

Sagsfremstilling

De regionale udviklingsselskaber for turisme er etableret i medfør af lov om dansk turisme fra 2014. Af lovens § 7 fremgår det, at regionerne opretter udviklingsselskaberne Dansk Kyst- og Naturturisme (DKNT) og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme (MeetDenmark) mens udviklingsselskabet, Dansk Storbyturisme, forankres i fonden Wonderful Copenhagen.

 

I aftale mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Danske Regioner fra 2014 om de tre regionale udviklingsselskaber for turisme blev finansieringen af Dansk Kyst- og Naturturisme og MeetDenmark fastlagt for 2015 og 2016. Regeringen har i finanslovsforslaget for 2017 afsat midler til den videre finansiering af selskaberne i 2017 og 2018. Danske Regioners bestyrelse besluttede den 29. september 2016 at anbefale, at regionerne i 2017 og 2018 via indstilling til vækstfora fortsætter medfinansiering af selskaberne på samme niveau som hidtil.

 

I deres fremtidige arbejde skal udviklingsselskaberne tage afsæt i "Den nationale strategi for dansk turisme" samt de regionale vækst- og udviklingsplaner, ligesom de vil have en væsentlig rolle i gennemførelsen af den nationale turismestrategis initiativer. De nationale mål for dansk turisme for 2025 er vækst i overnatninger med 1/3 (fra 49 mio. overnatninger i 2015 til 66 mio. overnatninger), stigning i turismeomsætning fra 95 mia. kr. til 140 mia. kr., og at turisternes tilfredshed er mindst på samme niveau som gennemsnittet i Nordeuropa. Der bliver indgået aftale mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og de tre udviklingsselskaber om deres bidrag til at nå målene i 2025.

 

Regionerne vil i samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme og MeetDenmark udarbejde resultatkontrakter for regionernes medfinansiering med klare målsætninger og indikatorer, der måler effekten af initiativerne.

 

Dansk Kyst- og Naturturisme

Dansk Kyst- og Naturturisme er etableret som en fond, der har til formål at fremme og styrke udviklingen af kyst- og naturturismen i Danmark og skal medvirke til at vende tilbagegang til vækst og nye markedsandele. Fonden ledes af en bestyrelse med udpegede regionale repræsentanter. Dansk Kyst- og Naturturisme har i august 2015 vedtaget en strategi for deres arbejde og har i marts 2016 fremlagt deres handlingsplan for kyst- og naturturismen for perioden 2016-2018. De overordnede mål for Dansk Kyst- og Naturturisme fremgår af bilag.

 

Dansk Kyst- og Naturturismes handlingsplan indeholder følgende indsatsområder: Masterplan for destinationsudvikling, program for kompetenceudvikling, program for markedsføring, partnerskab for Vestkystturisme (vækstprogram for Vestkystturisme) samt partnerskab for Østersøturisme (Vækstprogram for Østersøturisme).

 

Dansk Møde- og Erhvervsturisme (MeetDenmark)

MeetDenmark er etableret som en forening med sekretariat hos Wonderful Copenhagen. Foreningens medlemmer er de fem regioner og Erhvervs- og Vækstministeriet. MeetDenmark har til formål at fremme dansk erhvervs- og mødeturisme, herunder at styrke den private og offentlige indsats for at tiltrække flere internationale møder og kongresser til Danmark for dermed at skabe vækst og udvikling i turisterhvervet.

 

Økonomi

Det er aftalt mellem regionerne, at Region Midtjyllands andel af medfinansieringen af Dansk Kyst- og Naturturisme udgør 2,5 mio. kr. pr. år. Erhvervs- og Vækstministeriets medfinansiering udgør 6,5 mio. kr. om året i perioden 2017-2018. Budget og finansiering fremgår af tabel 1.

 

Det er aftalt mellem regionerne, at Region Midtjyllands bidrag til MeetDenmark udgør 350.000 kr. pr. år. Bidraget ydes som et kontingent, da MeetDenmark er en forening, og bidraget finansieres administrativt. Det samlede årlige budget for MeetDenmark er 3,75 mio. kr.

 

 

Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.  

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum behandlede sagen på mødet den 20. december 2016.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-23-2-16

6. Bevilling til Fonden Aarhus 2017 (Indstilling fra vækstforum)

Resume

Kulturhovedstad 2017 starter fredag den 20. januar 2017. Allerede i 2011 gav vækstforum og regionsrådet en 'sindet erklæring' om at bevilge 20 mio. kr. af kulturmidlerne og 35 mio. kr. af erhvervsudviklingsmidlerne til Kulturhovedstad Aarhus 2017.

 

Der er allerede bevilget 28 mio. kr. af erhvervsudviklingsmidlerne, og der resterer således 7,0 mio. kr., som nu indstilles til bevilling. Fra kulturmidlerne indstilles det, at der bevilges 2,9 mio. kr.

Direktionen indstiller,

at der af erhvervsudviklingsmidlerne bevilges i alt 7,0 mio. kr. i 2017 til Fonden Aarhus 2017 til gennemførelse af projekter i Kulturhovedstaden, og

 

at der af kulturudviklingsmidlerne bevilges i alt 2,9 mio. kr. i 2017 til Fonden Aarhus 2017 til gennemførelse af projekter i Kulturhovedstaden.

Sagsfremstilling

Regionsrådet har på sit møde den 30. maj 2012 vedtaget en samlet bevillingsplan for Region Midtjyllands tilskud til Fonden Aarhus 2017 til gennemførelse af projekter, der fremmer Region Midtjyllands kulturpolitik og vækstforums handlingsplaner for vækst og udvikling.

 

Aktiviteter for erhvervsudviklingsmidlerne

De regionale erhvervsudviklingsmidler, som bevilges til Aarhus 2017, understøtter vækstforums indsats inden for de kreative erhverv.

 

Aarhus 2017 indgår et samarbejde med eksterne operatører inden for de kreative erhverv om at udvikle og afvikle en række internationale og nyskabende begivenheder og arrangementer (events) under programmet for Aarhus 2017, hvor der skabes samspil mellem erhverv, kreativitet og kultur.

 

Der er tale om events, der synliggør regionens kreative styrkepositioner inden for arkitektur, design, mode og visuelle digitale medier i More Creative. Det er fx arkitektfestivalen "Rising", Design-ugen "New Danish Modern", modeevent og -projekt "Aarhus Walk on Water" og det internationale filmsamarbejde og -event "New Nordic Noir".

 

En del af midlerne bliver også brugt til at afholde den internationale konference "Creativity World Forum" for netværket "Districts of Creativity", som Region Midtjylland er medlem af. Endelig vil der blive udviklet og afholdt events, der understøtter 'European Region of Gastronomi 2017', som Region Midtjylland også tager aktiv del i sammen med en lang række af de vigtigste aktører under Fødevareindsatsen.

 

Aarhus 2017 vil opsamle erfaringerne fra gennemførelsen af de mange events og afrapportere ved udgangen af 2018. Opsamlingen vil blive forankret i regionens strategiske udvikling af nye events, der skaber erhvervsmæssig, kreativ og kulturel værdi i fremtiden.

 

Økonomi

Den samlede forventede bevilling til Kulturhovedstad Aarhus 2017 er på 55,5 mio. kr. fordelt på 20,5 mio. kr. fra kulturmidlerne og 35 mio. kr. fra erhvervsudviklingsmidlerne. Der er allerede bevilget 28 mio. kr. af erhvervsudviklingsmidlerne, og der resterer således 7,0 mio. kr. I forhold til kulturmidlerne indstilles nu 2,9 mio. kr., således at den samlede ramme på 20,5 mio. kr. er udmøntet. Til sekretariatsfunktionen er der derudover bevilget 0,5 mio. kr. i 2012. Dermed er det samlede regionale bidrag til Kulturby 2017 55,5 mio. kr.

 

  

Oversigter over erhvervs- og kulturudviklingsmidler er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum behandlede sagen på mødet den 20. december 2016.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-21-6-16

7. Bevilling til program for Smart Industri 2017-2019 (Indstilling fra vækstforum)

Resume

Formålet med "Program for Smart Industri 2017-2019" er at sprede viden om og fremme anvendelsen af Industri 4.0 i flest mulige små og mellemstore virksomheder. Programmet skal via innovationssamarbejde mellem virksomheder og videninstitutioner medvirke til at øge antallet af innovative små og mellemstore virksomheder i alle led af værdikæden for derigennem at øge produktivitet, vækst og jobskabelse.

 

Det samlede budget er på 25 mio. kr., heraf 6,1 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler, 10,9 mio. kr. fra EU's Regionalfond og 8 mio. kr. i privat medfinansiering.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra vækstforum tiltrædes således,

at der af erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 6,1 mio. kr. i 2017 til Aarhus Universitet, Institut for Ingeniørvidenskab, til "Program for Smart Industri 2017-2019". Bevillingen udmøntes med 1,3 mio. kr. i 2017, 2,4 mio. kr. i 2018 og 2,4 mio. kr. i 2019.

Sagsfremstilling

Formålet med "Program for Smart Industri 2017-2019" er at sprede viden om og fremme anvendelsen af Industri 4.0 i flest mulige små og mellemstore virksomheder i alle led af værdikæden fra produktudvikling til tæt på marked. Initiativet er en central del af fokusområdet Smart Industri og skal via innovationssamarbejder mellem virksomheder og videninstitutioner medvirke til at øge antallet af innovative små og mellemstore virksomheder. Smart Industri eller Industri 4.0 er begreber, der sammenfatter den igangværende digitale omstilling af industrien, hvor den digitale verden og den fysiske produktion integreres.

 

På baggrund af to indkomne ansøgninger har vækstforum valgt Aarhus Universitet, Institut for Ingeniørvidenskab, i tæt partnerskab med otte andre partnere, som operatør for "Program for Smart Industri 2017-2019". De otte partnere er DAMRC; Væksthus Midtjylland; fire innovationsnetværk: Infinit (it), RoboCluster, Dansk Materiale Netværk, Inbiom (biomasse) samt de to midtjyske Business Regions: Business Region Aarhus og Business Region MidtVest.

 

Aktiviteter

Der vil blive gennemført følgende aktiviteter:

  • Rekruttering af virksomheder, herunder 10 konferencer med deltagelse af mindst 200 virksomheder og 150 vækstkortlægninger af små og mellemstore virksomheder.
  • 75 henvisninger af virksomheder til øvrige initiativer.
  • 15 ansøgninger til innovationssamarbejder med deltagelse af mindst 45 virksomheder.
  • 10 innovationssamarbejder med deltagelse af mindst 30 virksomheder.
  • Opfølgning og henvisning af de 30 deltagende virksomheder.

 

Der fokuseres på områderne: Industri, energi og fødevarer (farming), som er relevante i forhold til styrkepositionerne i Region Midtjylland.

 

Effekt

45 virksomheder modtager støtte til ansøgningsudarbejdelse, 30 virksomheder samarbejder med videninstitutioner, ni virksomheder introducerer produkter, som er nye for markedet, ni virksomheder introducerer produkter, som er nye for virksomheden, 12 virksomheder udvikler koncepter til nye produkter og løsninger samt 30 nye innovative virksomheder. Aarhus Universitet redegør fyldestgørende for, hvordan effekterne forventes opnået.

 

Økonomi

Initiativet forventes gennemført med Aarhus Universitet som operatør og med et samlet budget på 25 mio. kr., heraf 6,1 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler, 10,9 mio. kr. fra EU's Regionalfond og 8 mio. kr. i privat medfinansiering fra virksomheder. Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.

 

 

Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum behandlede sagen på mødet den 20. december 2016.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-14-16

8. Bevilling til program for Eksport og internationalisering 2017-2019 (Indstilling fra vækstforum)

Resume

Program for eksport og internationalisering skal give små og mellemstore virksomheder mulighed for at udnytte deres internationaliseringspotentialer. Dette gøres ved at understøtte virksomhedernes brug af blandt andet rådgivning om eksportstrategier og -markeder samt kompetenceudvikling af ledere og nøglemedarbejdere via både kollektive og individuelle forløb. Desuden er der i programmet en fokuseret indsats i Tyskland. Denne indsats vil blive udmøntet i samarbejde med en følgegruppe.

 

Der vil være aktiviteter for virksomheder både med og uden eksporterfaring. Der søges om i alt 14,4 mio. kr. til programmet.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstforum tiltrædes, således

at der af erhvervsudviklingsmidlerne bevilges i alt 14,4 mio. kr. i 2017 til Væksthus Midtjylland til gennemførelse af Program for eksport og internationalisering. Bevillingen udmøntes med 4,3 mio. kr. i 2017, 6,0 mio. kr. i 2018 og 4,1 mio. kr. i 2019.

Sagsfremstilling

Formål

Det overordnede formål med programmet er at skabe vækst, styrke konkurrenceevnen og øge antallet af internationalt konkurrerende virksomheder. Denne indsats har i sidste ende til formål at skabe arbejdspladser og økonomisk udvikling i Region Midtjylland.

 

De direkte mål er at udløse eksportpotentialet hos små- og mellemstore virksomheder, at øge virksomhedernes opmærksomhed på internationale innovations- og forskningsaktiviteter samt at identificere og øge anvendelsen af professionelle internationale samarbejdspartnere, rådgivere og netværk.

 

Aktiviteter

I dette nye 3-årige program for eksport og internationalisering skal der gennemføres aktiviteter både i kollektive og individuelle forløb. Dette skal ske med henblik på, at virksomhederne kan udløse deres internationale vækstpotentiale via støtte til blandt andet rådgivning om eksportstrategier og -markeder samt kompetenceudvikling af ledere og nøglemedarbejdere.

 

Programmet indeholder seks konkrete aktiviteter i perioden fra 2017-2019 med følgende aktivitetsmål: seks kollektive basecamps med deltagelse af 150 virksomheder, ni kollektive workshops med deltagelse af 135 virksomheder, tre kompetenceudviklingsforløb med deltagelse af 33 virksomheder med særligt internationalt potentiale, 125 individuelle vækstforløb med privat rådgivning omkring internationalisering, 30 individuelle eksportmentorforløb samt ni kollektive markedsbesøg med deltagelse af 72 virksomheder. Der vil desuden være en fokuseret indsats i Tyskland. Denne indsats er endnu ikke beskrevet detaljeret, men de konkrete initiativer vil blive udmøntet af en følgegruppe med Væksthus Midtjylland som facilitator.

 

Aktiviteterne vil blive gennemført i et partnerskab med Agro Business Park og Central Denmark EU Office. Fordelingen af opgaver mellem partnerne vil blive aftalt nærmere.

 

Effekt

Det forventes, at den samlede beskrevne indsats vil skabe ca. 50 nye vækstvirksomheder, generere 814 nye fuldtidsjobs og skabe en omsætning på 428 mio. kr.

 

Evalueringer og effektmålinger af tidligere indsatser indenfor eksport og internationalisering har vist, at indsatserne virker og har en effekt i forhold til virksomhedernes vækstskabelse, så det er også forventningen i dette nye program.

 

Økonomi

Der ansøges om 9,9 mio. kr. fra EU's Strukturfonde 2014-2020, Regionalfonden, prioritetsakse 2, og 14,4 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler. Dertil kommer privat medfinansiering på 13,1 mio. kr. Budget og finansiering fremgår af nedenstående tabel.

 

 

Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag. 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum behandlede sagen på mødet den 20. december 2016.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-17-16

9. Indsats for kriseramte virksomheder - Early Warning (Indstilling fra vækstforum)

Resume

Den Erhvervsdrivende Fond Væksthus Midtjylland søger om i alt 3 mio. kr. til medfinansiering af en indsats for kriseramte virksomheder - såkaldt "Early Warning". Her ydes gratis, fortrolig og uvildig rådgivning til ejerledede virksomheder i økonomisk krise. Der søges 1,64 mio. kr. til den danske indsats, der har kørt siden 2007, og der søges 1,36 mio. kr. til udbygning af initiativet med en ny international indsats.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra vækstforum tiltrædes således,

at der af erhvervsudviklingsmidlerne bevilges i alt 1,64 mio. kr. i 2017 til Væksthus Midtjylland til gennemførelse af en fortsættelse af en national indsats for kriseramte virksomheder - Early Warning.dk. Bevillingen udmøntes med 0,55 mio. kr. i 2017, 0,55 mio. kr. i 2018 og 0,55 mio. kr. i 2019, og

 

at der af erhvervsudviklingsmidlerne bevilges 1,36 mio. kr. i 2017 til Væksthus Midtjylland til en international indsats for kriseramte virksomheder - Early Warning.eu. Bevillingen udmøntes med 0,45 mio. kr. i 2017, 0,45 mio. kr. i 2018 og 0,45 mio. kr. i 2019. 

Sagsfremstilling

Vækstforum har modtaget en ansøgning fra Den Erhvervsdrivende Fond Væksthus Midtjylland om medfinansiering af en indsats for kriseramte virksomheder, såkaldt "Early Warning". Ansøgningen er opdelt i et nationalt og et internationalt projekt.

 

Erfaringen med Early Warning.dk er, at der er et sundt forretningsgrundlag i cirka halvdelen af de truede virksomheder, og at de kan hjælpes til overlevelse og videre potentiale for vækst, hvorved mere end halvdelen af arbejdspladserne og næsten hele eksporten i disse virksomheder kan bevares. Fortsættelse af det danske projekt vil kunne hjælpe 250 danske virksomheder til overlevelse og give mulighed for videre vækst.

 

Et nyt internationalt projekt vil opbygge en lignende organisation/model i fire lande og vil, sammen med en fortsat dansk indsats, samlet kunne tiltrække et sekretariat til Holstebro med i alt 4,5 årsværk. Dette vil styrke det samlede udviklingsmiljø i Nordvestjylland og bidrage til at skabe forbedrede forudsætninger for kritisk masse i innovationsmiljøet i Holstebro. Bl.a. vil der være grundlag for synergi i forhold til Midtjysk Iværksætterfond, Next Step Challenge og Scale Up Denmark i Innovationsmiljøet Nupark. Foruden Erhvervsstyrelsen og Region Midtjylland bidrager Holstebro Kommune og Færchfonden økonomisk til en samlet Early Warning indsats.

 

En samlet national og international indsats vil samlet kunne tiltrække et sekretariat til Holstebro med i alt 4,5 årsværk. Dette vil styrke det samlede udviklingsmiljø i Nordvestjylland og bidrage til at skabe forbedrede forudsætninger for kritisk masse i innovationsmiljøet i Holstebro. Blandt andet vil der være grundlag for synergi i forhold til Midtjysk Iværksætterfond, Next Step Challenge og Scale Up Denmark i Innovationsmiljøet Nupark.

 

Baggrund og formål

Det nationale projekt "Early Warning" yder gratis, fortrolig og uvildig rådgivning til ejerledede virksomheder i økonomisk krise. Formålet er enten en rekonstruktion eller hurtig nedlukning af virksomhederne.

 

Målgruppen for indsatsen kan opdeles i to grupper.

 

  • Kriseramte virksomheder uden overlevelsesmuligheder (søges afviklet med mindre gæld end ellers).
  • Kriseramte virksomheder, der er ramt af likviditetsmæssige udfordringer, men hvor der er et sundt forretningsgrundlag og i mange tilfælde betydelige vækstmuligheder, som kan videreføres.

 

Siden 2007 har mere end 5.000 kriseramte virksomheder, årligt omkring 500, fået hjælp fra Early Warning.dk. Erfaringen er, at ca. halvdelen af virksomhederne kan videreføres med et sundt forretningsgrundlag og potentiale for videre vækst. Den nationale indsats har nu dannet inspiration til et fælles europæisk pilotprojekt.

 

Aktiviteter

Aktiviteterne foregår i hele Danmark med udgangspunkt i de fem væksthuse og under ledelse af Væksthus Midtjylland. Der er to hovedtyper af aktiviteter:

 

  • Vejledning og sparring (indledende screening og kontakt til frivillige rådgivere) fra otte ansatte Early Warning konsulenter i de fem væksthuse. Konsulenterne er vækstkonsulenter, der er specialiseret i håndtering af/-assistance til kriseramte virksomheder og deres ejere/ledere.
  • Rådgivning fra ca. 100 frivillige rådgivere over hele landet. De frivillige rådgivere er både tidligere og nuværende erhvervsaktive ressourcepersoner, som rykker ud til de screenede virksomheder med kort varsel.

 

Early Warning har dannet inspiration til et fælles europæisk hvor EU COSME finansierer 75 % af omkostningerne i perioden frem til 31. december 2019. Aktiviteterne foregår i en række europæiske lande og omfatter:

 

  • Opbygning af en lignende organisation/model ved hjælp af uddannelse/-træning i fire lande: Grækenland, Italien, Spanien og Polen.
  • Etablering af en international Early Warning-platform (videncenter i Danmark), der systematisk skal opsamle, formalisere og formidle viden.

 

Væksthus Midtjylland er konsortieleder/bevillingshaver, og Erhvervsstyrelsen er partner i det europæiske projekt.

 

Effekt

Effekten af Early Warning er blevet dokumenteret flere gange, senest af konsulentfirmaet E-statistik, som sommeren 2015 har afsluttet en større effektmåling og evaluering, der konkluderer, at

 

  • Blandt de virksomheder, hvor man beslutter at gøre et forsøg på at redde virksomheden, overlever en større andel end hidtil. Blandt de virksomheder, der har deltaget i perioden 2012-2014, fastholdes 55 procent af beskæftigelsen, 60 procent af omsætningen og 86 procent af eksporten i de virksomheder, som kan videreføres.
  • Den samlede gæld (skat og moms) til det offentlige blandt lukkede virksomheder, der har gjort brug af Early Warning, var alene i 2013 18 mio. kr. mindre end en sammenlignelig kontrolgruppes.

 

Såfremt det samlede kapitalbehov til begge projekter tilvejebringes, indeholder Early Warning følgende mulighed:

 

  • En fortsat slagkraftig indsats i Danmark, der hjælper 500 kriseramte virksomheder årligt.
  • En international/europæisk indsats, hvor der efter dansk model opbygges lignende organisationer/tilbud i fire EU-lande.
  • En international Early Warning-platform (videncenter).
  • Placering af sekretariatet i Nordvestjylland/Holstebro med forventeligt 4,5 årsværk.

 

I forhold til innovationsmiljøet i Nordvestjylland (Nupark) kan indsatsen have synergi med øvrige indsatser, som er forankret i dette miljø. Her tænkes blandt andet på Den midtjyske Iværksætterfond, Next Step Challenge og aktiviteter i Scale Up Denmark.

 

Økonomi

Region Midtjylland søges om medfinansiering af det nationale initiativ over tre år på 1,64 mio. kr. eller 0,55 mio. kr. årligt. Erhvervsstyrelsen har i de senere år haft udfordringer med at forestå finansieringen på indtil nu 7,5 mio. kr. årligt og er fremover indstillet på at yde 4,0 mio. kr. årligt, hvorfor blandt andet væksthusene i 2016 også har medfinansieret. Ud over den viste finansiering er der behov for at rejse yderligere 1,4 mio. kr. for at kunne fortsætte indsatsen i uændret omfang. Hvis der ikke kan opnås yderligere medfinansiering, kan indsatsen skaleres ned. En finansieringsmulighed, som er ved at blive afsøgt, er involvering af landbrugserhvervet i Early Warning, hvor behovet er til stede. Dette er et højt prioriteret ønske i Erhvervs- og Vækstministeriet, og en dialog herom med landbrugsorganisationerne er i proces. En anden mulighed kan være, at Væksthusene medfinansierer.

 

Region Midtjylland søges også om medfinansiering af det internationale initiativ over tre år på 1,36 mio. kr. eller 0,45 mio. kr. årligt. Der er medfinansiering fra øvrige lande på 2,36 mio. kr. årligt og fra Erhvervsstyrelsen på 0,37 mio. kr. årligt. En samlet dansk medfinansiering på 0,82 mio. kr. årligt vil kunne udløse 9,5 mio. kr. årligt svarende til 75 procent af de samlede udgifter fra EU programmet COSME.

 

Early Warning - nationalt projekt

 

Early Warning - EU projekt 

 

Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget efterspurgte en orientering om projektet på et senere udvalgsmøde. Udvalget ønsker en orientering om, hvordan virksomhederne inviteres til projektet m.v.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget, idet udvalget efterspurgte en orientering om projektet på et senere udvalgsmøde. Udvalget ønsker en orientering om, hvordan virksomhederne inviteres til projektet m.v.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum behandlede sagen på mødet den 20. december 2016.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-15-1-76-16-12

10. Bevilling til udvikling af en national satsning for den digitale visuelle industri, Media Society Denmark. (Indstilling fra vækstforum)

Resume

The Animation Workshop, VIA University College, søger om 1,0 mio. kr. til medfinansiering af Media Society Denmark (MSDK), som er et initiativ udviklet af et konsortium med deltagelse af Filmby Aarhus, Copenhagen Filmfund, FilmFyn og Interactive Denmark, Den Vestdanske Filmpulje og Producentforeningen.

 

Initiativet har til formål at styrke og udbygge den digitale, visuelle industri i Danmark og skal ses i sammenhæng med øvrige erhvervsinitiativer som More.Creative og Smart Industri, hvor fokus er på potentialet i de kreative erhverv og udnyttelsen af bl.a. digitale løsninger.

Direktionen indstiller, at indstillingen fra vækstforum godkendes således,

at der af erhvervsudviklingsmidlerne bevilges i alt 1,0 mio. kr. i 2017 til The Animation Workshop, VIA University College, til den fortsatte udvikling af en national satsning for den digitale visuelle industri, Media Society Denmark.

Sagsfremstilling

The Animation Workshop og VIA University College har taget initiativ til konsortiet bag Media Society Denmark (MSDK) med Filmby Aarhus, Copenhagen Filmfund, FilmFyn og Interactive Denmark, Den Vestdanske Filmpulje og Producentforeningen.

 

Konsortiet har indsendt et fælles forslag til Erhvervsministeriet om midler til styrkelse og udbygning af den digitale, visuelle industri i Danmark. Konsortiet søger Region Midtjylland om 1,0 mio. kr. i 2017 til den fortsatte udvikling af en national satsning for den digitale visuelle industri, Media Society Denmark.

 

Af ansøgningsmaterialet fremgår det, 'at fremtidens digitale verden kræver nye løsninger i alle erhvervssektorer, uanset om det handler om en ny forretningsmodel, effektive undervisningsmidler eller opretholdelse af et højt serviceniveau i sundhedssektoren. Digitaliseringen er i stigende grad en forudsætning for at overleve, og koblingen mellem teknologiske platforme, kunde- og markedsforståelse stiller nye krav til danske private og offentlige virksomheder.'

 

Effekter

Konsortiet angiver i ansøgningen følgende målsætninger for MSDK, som forventes at

 

  • Gøre Danmark til et kraftcenter for den globale digitale udvikling og industri.
  • Udnytte potentialet i den digitale visuelle industri, som en vigtig motor for  produktivitetsforbedringer og innovation på tværs af erhvervssektorer, hvor der skal skabes bedre rammer  for, at langt flere private og offentlige virksomheder udnytter det digitale potentiale i den digitale visuelle industri. 
  • Etablere fundamentet for eksponentiel vækst gennem udvikling af stærke danske digitale visuelle produktioner og bringe Danmark i samme liga som Finland og Sverige. 
  • Skabe 2.500 nye jobs og ny omsætning på 3,8 mia. kr. frem til og med 2021, hvoraf 1/3 vil komme fra eksport.

 

Set i lyset af de øvrige initiativer inden for vækstforums fokuserede indsatsområde Kreative erhverv, ikt og turisme vurderes initiativet at være relevant i forhold til More.Creative, ligesom initiativet vil kunne knyttes til en regional indsats i forhold til Smart Industri, hvor anvendelse af digitale løsninger indgår.

 

Økonomi

Der ansøges om 1,0 mio. kr. i 2017 til den fortsatte udvikling af en national satsning for den digitale visuelle industri, Media Society Denmark.

Indsatsen udvikles i samarbejde med VIA University College og Viborg Kommune. Budget og finansiering fremgår af tabel 1.

 

 

Oversigt over erhvervsudviklingsmidlerne er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum behandlede sagen på mødet den 20. december 2016. 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-33-76-3-17

11. Bevillinger fra og justering af kriterier for eventpuljen (Indstilling fra vækstforum)

Resume

Herning Kommune har ansøgt om midler til gennemførelse af EM i Cykling i 2017, og ARoS har søgt om midler til gennemførelse af The Garden i 2017 og 2018. I begge tilfælde er der tale om ansøgninger til den regionale eventpulje.

 

Derudover har Herning Kommune søgt om en forhåndsgodkendelse af en bevilling til gennemførelse af VM i Håndbold for herrer i 2019. 

Direktionen indstiller, at indstillingen fra vækstforum tiltrædes således,

at der af erhvervsudviklingsmidlerne bevilges i alt 2,0 mio. kr. i 2017 til Herning Kommune til gennemførelse af EM i Cykling 2017,

 

at der af erhvervsudviklingsmidlerne bevilges i alt 2,0 mio. kr. i 2017 til ARoS til gennemførelse af The Garden i 2017 og 2018, og

 

at der af erhvervsudviklingsmidlerne gives en forhåndsgodkendelse af en bevilling fra erhvervsudviklingsmidlerne på i alt 4,0 mio. kr. i 2019 til gennemførelse af VM i Håndbold for herrer i 2019.

Sagsfremstilling

EM i Landevejscykling i 2017

Herning Kommune har søgt om 2 mio. kr. til gennemførelse af EM i Cykling i 2017.

 

EM i landevejscykling profilerer hele regionen internationalt og skaber turismemæssig omsætning og beskæftigelse samtidig med, at der etableres et samarbejde om, at eventen skal give erhvervs-spinoff for regionens erhvervsliv. EM i landevejscykling holdes over fem dage i august og forventes at give en turismeomsætning på ca. 45 mio. kr. og generere en beskæftigelse på ca. 60 årsværk.

 

The Garden 

ARoS har søgt om 2 mio. kr. til gennemførelse af The Garden i 2017 og 2018.

 

The Garden spænder over en tidsperiode på 400 år og forholder sig både til fortiden, nutiden og fremtiden.

 

Udstillingen er opdelt i tre dele:
The Past, vil finde sted på ARoS fordelt over to udstillingsgallerier samt det åbne rum og vil være en af de største udstillinger i museets historie, med kunstværker fra barokken til eksperimenterende samtidskunst. Udstillingen vil blive bygget op med en spektakulær iscenesættelse, hvor de historiske haveanlæg vil blive genskabt i udstillingens arkitektur.

 

The Present finder sted på gader og stræder i det centrale Aarhus, hvor der vil blive vist kunst, der reflekterer over byernes magnetiske kraft og de udfordringer, der hænger sammen med byrummenes ændrede karakter i den postindustrielle tid.

 

The Future vil strække sig fra Tangkrogen over Mindeparken til Ballehage. Her vil kunsten tage udgangspunkt i de udfordringer, som mennesket står over for ved indgangen til en tid, hvor den menneskelige indflydelse på naturen er stærkt accelererende.

 

VM i Håndbold for herrer i 2019

Herning Kommune har søgt om en forhåndsgodkendelse om bevilling af 4 mio. kr. til gennemførelse af VM i Håndbold for herrer i 2019.

 

VM i herrehåndbold i 2019 holdes i Danmark og Tyskland med to danske værtsbyer, hvor Herning søger om at blive den ene danske værtsby. Der forventes ni kampdage fordelt over 14 dage i Herning. I Danmark bliver der spillet puljespil i hver af de to værtsbyer og finale samt placeringskampe (4. plads og efterfølgende pladser), mens semifinaler spilles i Tyskland. VM i håndbold forventes at give en turismeomsætning på ca. 120 mio. kr. og generere en beskæftigelse på ca. 70 årsværk.

 

I alle tre tilfælde skal det i forbindelse med resultatkontrakten sikres, at ansøger kan redegøre for de turismeøkonomiske effekter i form af samlet antal dagsbesøg/nætter, omkostningsdækning via turismeomsætning og antal genererede jobs i Region Midtjylland pr. omkostningsmillion samt sammenhængen til en eller flere af de regionale styrkepositioner.

 

Økonomi

Der er afsat 40 mio. kr. til eventpuljen, fordelt med 10 mio. kr. i hvert af årene 2014, 2015, 2016 og 2017. Puljen udgøres af de midler, som ikke er en del af udmøntningen af Vækstplan 2016-2020.

 

 

Der er indtil nu bevilget midler til følgende events:

 

 

Med de ovenstående indstillinger vil der være tale om yderligere støtte på 8,0 mio. kr. til Events og hermed i alt 22,5 mio. kr.

 

Oversigt over erhvervsudviklingsmidler er vedlagt som bilag.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tidligere Politisk Behandling

Vækstforum behandlede sagen på mødet den 20. december 2016.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-76-15-14

12. Resultatkontraktopfølgning september 2016

Resume

Resultatkontraktopfølgningens mål er at give et overblik over de initiativer, vækstforum og regionsrådet har igangsat på baggrund af handlingsplaner for perioden 2007-2014, Handlingsplan 2015 samt Vækstplan 2016-2020.

 

Opfølgningen er opdelt i to notater. Et notat for projekter igangsat med udgangspunkt i handlingsplaner for perioden 2007-2014. Her er projekterne alle på vej mod afslutning, og sekretariatet vurderer, at projekterne er gennemført med tilfredsstillende resultater, og at eventuelle tilbageløb af uforbrugte midler er indgået i rammen for henholdsvis Handlingsplan 2015 og Vækstplan 2016-2020.

 

Et andet notat vedrører projekter igangsat med udgangspunkt i Handlingsplan 2015 og Vækstplan 2016-2020. Til støtte for overblikket i dette notat er udarbejdet 'trafiklys' for de enkelte projektafrapporteringer.

  

Generelt gennemføres projekterne tilfredsstillende. I forhold til Handlingsplan 2015 har opstarten af en ny strukturfondsperiode betydet en forsinket projektstart. I forhold til Vækstplan 2016-2020 vurderes denne del at være afhjulpet, sål projekterne iværksættes som planlagt.

Direktionen indstiller,

at resultatkontraktopfølgningen september 2016 tages til orientering.

Sagsfremstilling

Projektopfølgningen understøttes af 'trafiklys' for de enkelte projektafrapporteringer.

 

Grønt trafiklys: projektet afvikles tilfredsstillende både i forhold til aktiviteter og økonomi.

Gult trafiklys: der er opmærksomhedspunkter i forhold til projektets afvikling

Rødt trafiklys: projektet afvikles ikke tilfredsstillende.

 

Ved gult og rødt trafiklys er der tilknyttet en bemærkning om årsagen hertil samt hvilke initiativer/ændringer, der er iværksat med udgangspunkt i vurderingen. Disse projekter samt projekter, som er startet siden seneste opfølgning, som slutevalueres eller ønsker en forlængelse udover 6 måneder, uddybes i sagsfremstillingen.

 

Projektperioden 2007-2014

Her er der ingen bemærkninger til de enkelte opfølgninger, som primært vedrører den endelige afrapportering. I forhold til EU-Strukturfondsperioden 2007-2014 skal det nævnes, at det endelige hjemtag af midler når op på 99,5 %.

 

Handlingsplan 2015 

I forbindelse med EU Strukturfondsperioden 2014-2020 er der indgået en aftale mellem de fem regioner og Erhvervsstyrelsen om en fælles evalueringsramme for projekter, som finansieres af blandt andet EU-Strukturfonde. Formålet er, at

  • styre og få størst mulig værdi ud af det enkelte projekt,
  • opsamle og formidle læring fra projekterne, som aktivt kan bruges af de regionale sekretariater, Erhvervsstyrelsen og fremtidige ansøgere til at skabe endnu bedre projekter, og at
  • dokumentere den regionale indsats’ effekter.

 

Der er gennemført en udbudsrunde i forbindelse med evalueringsarbejdet, og COWI varetager opgaven på tværs af de fem regioner.

 

I Region Midtjylland er projektet Future Food Innovation – styrkelse af fødevarebranchens innovationskultur – 2015 slutevalueret under den fælles evalueringsramme. Slutevalueringen viser, at projektet har været veltilrettelagt og velimplementeret. De deltagende virksomheder har gennemgående oplevet projektets aktiviteter som værdiskabende og af høj kvalitet. Projektet opnåede de opstillede aktivitetsmål og havde i flere tilfælde væsentligt højere målopnåelse end forventet. På trods af den gode evaluering fremgår projektet med en gul markering i trafiklysoversigten. Dette skyldes, at projektet endnu ikke er afsluttet regnskabsmæssigt i forhold til udbetaling af EU-midler.

 

Projektet Virksomhedsprogrammet 2015, hvis formål er at øge antallet af vækstvirksomheder i regionen, er ligeledes et projekt, der er igangsat efter Handlingsplan 2015 men endnu ikke er afsluttet. Projektet er medfinansieret af EU's regionalfond. Projektets reelle opstart var i oktober 2015, og projektet forventes afsluttet med udgangen af 2016. Projektet forløber tilfredsstillende. Fra projektets opstart til afrapporteringen ultimo september har projektet blandt andet gennemført og afsluttet basismoduler, træningscamps samt individuelle rådgivnings- og vækstforløb.

  

Iværksætterprogram 2015, hvis mål er at øge andelen af vækstiværksættere samt øge overlevelsesraten for nye virksomheder, blev igangsat i efteråret 2015.  Programmet har ønsket en forlængelse og forventes afsluttet medio 2017.

 

To projekter fremgår i oversigten med rød markering. Det er to turismeprojekter "Kystoplevelser på Djursland" og "Stærke feriekompetencer". Begge projekter er afsluttet i foråret 2016, men manglede ved afrapporteringen at indsende slutregnskab.

 

Vækstplan 2016-2020

Flere nye projekter er i perioden igangsat med udgangspunkt i Vækstplan 2016-2020. Flere projekters opstart har været så sent på året, at de først bliver en del af afrapporteringen for marts 2017.

 

Rethink Business, Fokuseret værdikædesamarbejde, design for optimal ressourceudnyttelse er et projekt igangsat i 2016 med udgangspunkt  i Vækstplan 2016-2020. Projektets fokus er at identificere og hjælpe virksomheder til at skabe grønne forretningsmodeller med afsæt i bedre design og ressourceoptimering. Projektet har opnået medfinansiering fra EU's regionalfond.

 

Fødevaresatsningen, Future Food Innovation, er ligeledes igangsat med tre nye projekter i løbet af 2016 med det mål at styrke innovation hos og rådgivning af små og mellemstore virksomheder med tilknytning til fødevareområdet i regionen. Projektet er skabt med udgangspunkt i erfaringerne fra det etårige projekt under Handlingsplan 2015. Projekterne har opnået medfinansiering fra EU's regionalfond.

 

Midtnet Kina er endnu et eksempel på et igangsat projekt i 2016. Programmet startede i august 2016 og har som mål at styrke innovation blandt midtjyske virksomheder, der har Kina som eksportmarked for deres produkter. Projektet har opnået medfinansiering fra EU's regionalfond.

 

Rummelig imidt er igangsat i sommeren 2016. Projektet er kommet godt fra start med strategiprocesser i regionens syv arbejdskraftoplande for de definerede særligt udsatte målgrupper, der skal arbejdes videre med og udvikles virksomhedsrettede indslusningsforløb til. Projektet har opnået medfinansiering fra EU's socialfond.

 

Generelt vurderes projekterne til at forløbe planmæssigt og tilfredsstillende.

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Anbefaling

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-9-15

13. Godkendelse af referat fra mødet den 9. november 2016 #

Resume

Godkendelse af referat fra møde den 9. november 2016.

Direktionen indstiller,

at referatet fra mødet den 9. november 2016 i det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendes.

Sagsfremstilling

Efter udvalgets forretningsorden skal referatet fra det foregående møde forelægges til godkendelse.

 

Referat fra udvalgets møde den 9. november 2016, der tidligere er udsendt til udvalgets medlemmer, er vedlagt til godkendelse.

 

Beslutning

Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendte referatet fra mødet den 9. november 2016.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-26-16

14. Gensidig orientering #

Sagsfremstilling

Gensidig orientering.

Beslutning

Intet til punktet.

Tilbage til toppen