Dagsordener og referater for det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling
til
mødet i
den 3. februar 2016 kl. 14:00
i Regionshuset Viborg, mødelokale F7, stuen, Skottenborg 26, 8800 Viborg
Alle medlemmer var mødt undtagen Keld Marstrand Christensen, der havde meldt afbud.
Mødet blev hævet kl. 17.00.
1. Temadrøftelse om kollektiv trafik (kl. 14.00-15.30) #
Sagsfremstilling
Temadrøftelsen tager udgangspunkt i de voksende økonomiske udfordringer for den regionale kollektive trafik. Over årene 2008 til 2015 er den kollektive andel af Regional Udviklings budget vokset fra 40 % til 53 %. I de senere år viser tendensen et faldende brug af busserne med afsmittende virkning på indtægterne dog med regionale forskelle. Derudover omfatter udfordringerne stigende udgifter til bus-togsamarbejdet og fremadrettet usikkerhed om konsekvenserne af rejsekortet og driften af letbanen. På den baggrund bør det overvejes, om der skal ske en yderligere effektivisering og strukturel tilpasning af rutenettet med skærpet fokus på regionale transportbehov mellem de største byer.
Repræsentant fra Midttrafik vil på mødet præsentere sine overvejelser om den fremtidige regionale rutestruktur.
Passagerpulsen har i efteråret 2015 gennemført en landsdækkende holdningsundersøgelse blandt passagererne i den kollektive trafik, som vil blive offentliggjort senere i februar 2016. På mødet vil en repræsentant for Passagerpulsen præsentere resultater fra undersøgelsen i Region Midtjylland set i forhold til naboregionerne.
Passagerpulsen, der har til huse hos Forbrugerrådet Tænk, har som overordnet formål at varetage passagerernes interesse og samtidig gøre det nemmere for trafikselskaber og politikere at komme i dialog med og få viden om passagererne.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling fik oplæg fra administrationen omkring regionens ansvar i forhold til den kollektive trafik, herunder rollefordeling mellem regionen, Midttrafik og kommunerne. Der fulgte en drøftelse af letbanen i Aarhus, herunder økonomi i forhold til udbygning, vedligeholdelse og drift. Endvidere drøftede udvalget økonomi m.v. i forhold til Grenaa-banen.
Udvalget fik efterfølgende et oplæg fra Ole Sørensen fra Midttrafik. Oplægget tog udgangspunkt i rammerne for den kollektive trafik i regionen. Ole Sørensen adresserede en række udfordringer blandt andet i forhold til øgede udgifter til bus-tog samarbejde, øgede omkostninger til rejsekortet, ændrede transportbehov, prioriteringer set i forhold til den demografiske udvikling m.v. Med udgangspunkt i udfordringerne blev udvalget præsenteret for forslag og ideer til, hvordan man fremadrettet kunne arbejde med udvikling af et overordnet regionalt rutenet.
Afslutningsvist fik udvalget et oplæg fra Lars Wiinblad fra interesseorganisationen Passagerpulsen. Udvalget blev blandt andet orienteret om organisationens arbejde med nationale passagertilfredshedsanalyser og fik herunder en præsentation af nogle af de foreløbige resultater.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
2. Henvendelse om regional finansiering af lokalrute i Norddjurs Kommune
Resume
Henvendelse fra Norddjurs Kommune om regional finansiering af lokalrute mellem Auning og Grenaa med henvisning til transport af uddannelsessøgende. Regionens opgave er at sikre tværkommunale kollektive trafikforbindelser mellem byer og regionale rejsemål. Som følge af et økonomisk pres på den regionale kollektive trafik planlægges en effektivisering og tilpasning af det regionale rutenet med fokus på at løse regionale transportbehov mellem de største byer. En regional overtagelse af lokalruten vil medføre en udgift på 0,5 mio. kr.
Direktionen indstiller,
at | det meddeles Norddjurs Kommune, at Region Midtjylland ikke ønsker at overtage lokalruten mellem Auning og Grenaa, da intern buskørsel i kommunen ikke anses som en regional opgave. |
Sagsfremstilling
Norddjurs Kommune planlægger besparelser i den kommunale kollektive trafik, og spørger om regionen vil overtage finansieringen af lokalruten mellem Auning og Grenaa. Ruten er en åben gratis skolebusrute med fire daglige afgange. Ruten benyttes af skoleelever til 10. Klasse - Center Djursland og uddannelsessøgende i Grenaa. Turene benyttes i overvejende grad af uddannelsessøgende. Den sidste afgang om eftermiddagen fra Grenaa benyttes kun af uddannelsessøgende, da skolelever kan nå afgangen inden. Uddannelsessøgende til Viden Djurs i Grenaa kan benytte regionalrute 214 Randers-Auning-Ryomgård-Grenaa, dog med øget rejsetid på 20 minutter. Når letbanen sættes i drift forventes rejsetiden at blive kortere. Kommunen har transportforpligtelse for eleverne i 10. klasse. En regional overtagelse af lokalruten vil medføre en udgift på 0,5 mio. kr.
Det er regionens opgave at sikre tværkommunale busforbindelser mellem byer og regionale rejsemål. Rutenettet består af X busruter, som kører direkte og standser ved få stoppesteder i større byer, og regionale ruter, der betjener mindre byer på ruten, og fungerer som føderuter til tog og X busruter. Kommunerne har ansvaret for busruter, der forløber internt i en kommune.
Der er ingen pligt til at transportere uddannelsessøgende. Ved drøftelser mellem region og kommuner om større omlægning af det regionale rutenet i 2011 var der enighed om, at transport af uddannelsessøgende er et fælles ansvar. I samme forbindelse besluttede regionsrådet at påtage sig et udvidet ansvar for transport af uddannelsessøgende ved tilskud til kommuner, der overtog regional rutekørsel.
På baggrund af de aktuelle økonomiske udfordringer regionen har i forhold til den regionale kollektive trafik, planlægges en proces, hvor rutenettet effektiviseres yderligere med fokus på at løse regionale transportbehov mellem regionens største byer.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
3. Orientering om investeringstilskuddet til privatbanerne
Resume
Regeringen har besluttet at videreføre investeringstilskuddet til privatbanerne uændret som et statsligt tilskud modsat tidligere aftaler om tilskuddets omlægning til bloktilskud. Region Midtjylland ville have haft en gevinst på 9,5 mio. kr. årligt ved omlægningen.
Samtidigt har regeringen besluttet at indstille det arbejde med en revision af bloktilskudskriterierne for Regional Udvikling, der blev påbegyndt i 2014 og bevare kriterierne uændret.
Direktionen indstiller,
at | orientering om investeringstilskuddet til privatbanerne tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Danske Regioner sendte et brev den 18. januar 2016 til Finansministeriet og Social- og Indenrigsministeriet, hvor der blev efterlyst en afklaring af arbejdet med revision af bloktilskudskriterierne, som blev sat i gang i 2014 og en afklaring af investeringstilskuddet til privatbanerne. Der er den 1. februar af transportminister Hans Christian Schmidt udsendt en pressemeddelelse (vedlagt) om, at regeringen har besluttet at:
- Investeringstilskuddet overgår ikke til bloktilskud men forbliver et særligt tilskud.
- Bloktilskudskriterierne bevares uændrede og arbejdet med en revision indstilles.
Baggrunden er følgende. Frem til 2001 blev privatbanerne finansieret af Staten (70 %), amterne (15 %) og de kommuner, som banen gennemløb (15 %) i en fast fordeling uanset aktieandel.
Efter en aftale mellem Staten og amterne i 2000 modtog amterne privatbanerne mod et statstilskud svarende til de hidtidige statslige og kommunale tilskud. Samtidigt blev der åbnet for låneadgang til finansiering af investeringer i materiel og infrastruktur. Modellen blev videreført uændret i ”Lov om trafikselskaber” ved strukturreformen, hvor finansieringen af privatbanerne overgik til regionerne.
Tilskuddene blev indledningsvist givet som øremærket statstilskud til drift, pension og investeringer, men skulle efter aftalen gradvist overgå til bloktilskud i perioden 2005-2016. Investeringstilskuddet skulle som det sidste overgå til bloktilskud i 2016. Regeringens beslutning betyder at investeringstilskuddet nu er fastholdt som et statstilskud, og Region Midtjylland vil hermed ikke vil få et årligt løft i bloktilskud på ca. 9,5 mio. kr. fra 2017.
Efter lov om regioners finansiering fordeles det samlede bloktilskud til regional udvikling til regionerne efter en model hvor ”km. privatbanespor” vægter med 27,5 %. Der er imidlertid tale om et fordelingskriterie og ikke en øremærkning af midler til drift af privatbanerne. Kriteriet ”km. privatbanespor” afspejler ikke opgavens omfang, men fordeler langt flere midler, end opgaven med privatbanerne kan begrunde. Dette har konsekvenser for en reel prioritering af udførelsesmetoden i den kollektive transport.
Økonomi- og indenrigsministeriets finansieringsudvalg konkluderer i et notat fra 2010, at kriteriet virker konserverende på privatbanestrukturen ved at give regionerne et økonomisk incitament til at bevare banerne frem for at erstatte dem med billigere busdrift.
Reelt bevirker bloktilskudskriteriet, at det vil være særdeles vanskeligt grænsende til umuligt, at prioriterer mellem bus- og togdrift, da en nedlæggelse af en privatbane vil tilføre en region et tab af bloktilskud, der langt vil overstige besparelsen ved nedlæggelsen. Danske Regioner tager derfor i 2014 bloktilskudskriteriets hensigtsmæssighed op i økonomiforhandlingerne, aktualiseret af Region Syddanmarks beslutning om at bevare Vestbanen, hvor hensynet til opretholdelsen af det statslige tilskud spillede en væsentlig rolle, og Region Sjællands udfordringer med Tølløsebanen.
Økonomi- og indenrigsministeriet afgav rapport i marts 2015, men det blev besluttet at genberegne konsekvenserne af de fremlagte alternativer, og at udskyde omlægningen af investeringstilskuddet til bloktilskud til 2017. Den nuværende regering videreførte beslutningen ved økonomiforhandlingerne.
Løftet i investeringstilskud fra 2016 har været forudsat i den samlede investeringsplan for Midtjyske Jernbaner siden første fremlæggelse for regionsrådet i 2007, men på grund af udskydelsen, er der ikke indregnet et større bloktilskud i budget 2016, og der er heller ikke indregnet et øget tilskud i overslagsårene.
Regionsrådsformanden gjorde i foråret 2015 den daværende Økonomi- og Indenrigsminister Morten Østergaard opmærksom på konsekvenserne for Region Midtjylland.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
4. Bevilling til udvikling af sektorerne for fiskeri og opdræt af fisk m.v. i Danmark (Indstilling fra Vækstforum)
Resume
Vækstforum for Region Midtjylland og Vækstforum for Region Nordjylland ønsker i fællesskab at udvikle virksomhederne tilknyttet fiskerisektoren og sektoren for opdræt af fisk, skaldyr, bløddyr, pighuder, børsteorme og tang (akvakultur) i Danmark.
Til det formål vælges en fælles tværregional operatør i 2016-2017, der besøger virksomhederne for at hjælper dem med at udvikle de mest lovende projektidéer, der kan udvikle virksomheden og sektoren på tværs af Danmark. Operatøren skal hjælpe med at sammenstille den bedste deltagerkreds til projektets formål og hjælpe med at søge projektet finansieret. Operatøren tager udgangspunkt i to idékataloger om at imødegå de mest presserende problemstillinger, som sektorerne selv har peget på.
Det indstilles, at der bevilges 0,5 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til den fælles operatør til udvikling af fiskeri- og akvakultursektorerne i Danmark i 2016 og 2017.
Direktionen indstiller, at indstillingen fra Vækstform godkendes således
at | der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 0,5 mio. kr. i 2016 til Nordsøen Forskerpark som tværregional operatør for udvikling af fiskeri- og akvakultursektorerne, fordelt med 0,24 mio. kr. i 2016 og 0,26 mio. kr. i 2017. Initiativet gennemføres som led i udmøntningen af Fødevareindsatsen i Vækstplan 2016-2020. |
Sagsfremstilling
For at udvikle virksomhederne i fiskeri- og akvakultursektorerne i Danmark har Vækstforum for Region Midtjylland og Vækstforum for Region Nordjylland i samarbejde ønsket en tværregional virksomhedsrettet funktion, som skal hjælpe med at få projektidéer omsat til egentlige ansøgninger, som opnår medfinansiering. Der er søgt en operatør, som kender fagområderne, og interessenterne kan facilitere processen med at få de rette løsninger på problemstillinger formuleret og kan hjælpe med at matchmake, så de relevante deltagerkredse samles i ansøgninger målrettet finansieringsmuligheder i primært Miljø- og Fødevareministeriets regi.
Nordsøen Forskerpark har i konsortie med de eksisterende regionale operatører på fødevaresatsningerne i de to regioner, Nordjysk FødevareErhverv og Agro Business Park (Future Food Innovation), sammen med det nationale innovationsnetværk for fødevarer, FoodNetwork indsendt ansøgning på den annoncerede operatørfunktion. Den centrale medarbejder ansættes halvtid på Nordsøen Forskerpark og inddrager efter behov på timebasis relevante medarbejdere fra de fire partnere. Der dannes en styregruppe, som leder og koordinerer funktionen i samarbejde med en regional koordinationsgruppe. Se vedlagte ansøgning og effektkædeskema.
Operatøren skal bygge oven på et tværregionalt forarbejde, som de to regioner har igangsat på baggrund af Vestdanske regioners samarbejdsaftale om udvikling af de to sektorer. Her har virksomheder, brancheorganisationer samt forsknings- og udviklingsmiljøer fra hele Danmark i fællesskab udpeget udviklingstiltag og centrale problemstillinger i to idékataloger. De to regioner har fremlagt model for koordination af udviklingsarbejdet. Notat om idékataloger er vedlagt.
De to regionsrådsformænd for Region Midtjylland og Region Nordjylland er indbudt til møde den 2. marts 2016 med Miljø- og Fødevareminister, Eva Kjer Hansen, hvor de vil pege på ministerens muligheder for at finansiere og understøtte de udviklingsprojekter, som operatøren udvikler sammen med virksomhederne i de kommende år.
Økonomi
Operatøren af den tværregionale vejlednings- og faciliteringsfunktion på 1 mio. kr. forventes finansieret af Region Midtjylland og Region Nordjylland med 0,5 mio. kr. fra hver region til koordineret brug for aktiviteter i 2016 og 2017. Initiativet gennemføres som led i udmøntning af Fødevareindsatsen i Vækstplan 2016-2020 og gennemføres således inden for den eksisterende økonomi for indsatsområdet.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Tidligere Politisk Behandling
Vækstforum for Region Midtjylland har på sit møde den 21. oktober 2015 indstillet til regionsrådet, at der af de regionale erhvervsudviklingsmidler bevilges i alt 0,5 mio. kr. i 2016 til tværregional vejlednings- og faciliteringsfunktion til at understøtte sektorudviklingen, fordelt med 0,24 mio. kr. i 2016 og 0,26 mio. kr. i 2017. Initiativet gennemføres som led i udmøntningen af Fødevareindsatsen i Vækstplan 2016-2020.
Bilag
5. Justering af det internationale set-up i Region Midtjylland samt særlig erhvervsrettet indsats rettet mod Sydtyskland
Resume
Med henblik på at styrke bilaterale kontakter og udvikle flere fælles, målrettede projekter med vore internationale samarbejdspartnere foreslås nogle justeringer af det internationale set-up i Region Midtjylland i forhold til samarbejdet i Shanghai, Ungarn/Øst- og Centraleuropa samt kontoret i Bruxelles.
Som opfølgning på det rådgivende udvalgs studiebesøg i Sydtyskland i september måned 2015 igangsættes en indsats, som skal afklare mulighederne for at styrke den midtjyske eksportindsats på det tyske marked med særlig fokus på Sydtyskland.
Der nedsættes en hurtigt arbejdende forprojektgruppe med deltagelse fra Danmarks Eksportråd, Dansk Eksportforening, konsulatet og innovationscentret i München m.fl., som skal afdække igangværende initiativer og muligheder for at iværksætte en særlig indsats fra efteråret 2016.
Direktionen indstiller,
at | orientering om justeringen af det internationale set-up og en særlig indsats i forhold til Sydtyskland tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Koncernstrategien for internationalisering blev vedtaget i marts 2013 og har fungeret som ledetråd for det internationale arbejde. Strategien har fokus på vækst og udvikling i regionen, udvikling af medarbejdernes faglige kompetencer gennem internationalt samarbejde, mellemfolkelige relationer og politisk indflydelse på den regionale udvikling i Europa. Administrationen vurderer, at vi har en god og robust international strategi, som kan rumme de udfordringer, Region Midtjylland møder. Region Midtjylland har gode samarbejdspartnere, som har potentiale til at skabe udvikling for vores egen organisation og for virksomheder og organisationer. Strategien skal evalueres i løbet af 2017, men på baggrund af de indhentede erfaringer fra det internationale arbejde gennem de sidste to år og før dette foreslås det nu at lave nogle justeringer i det set-up, som udmønter strategien i internationalt samarbejde.
Samarbejdet i Shanghai rummer et kæmpe potentiale, og vi har ved vores konsistente indsats siden 2003 formået at få vores tilstedeværelse anerkendt gennem blandt andet Midtnet-programmet, forpligtende samarbejder på sundheds-, rehabiliterings- og handicapområdet og tildelingen af den fornemme Magnolia Silver Award 2 gange i perioden. Dette momentum skal udnyttes i det fortsatte samarbejde. Siden 2007 har vi haft eget kontor i Shanghai, som har været godt for at synliggøre vores seriøsitet og tilstedeværelse i Shanghai, men efterhånden som vi har oparbejdet flere og flere bilaterale faglige kontakter med myndighederne i Shanghai, har kontoret mistet en del af sin betydning. Med et stigende fokus på fokusområderne i Vækst og Udviklingsstrategien indleder vi tættere samarbejde om bilaterale projekter og fremfor at have midler bundet i et permanent set-up i Shanghai, vil vi fokusere på denne indsats og styrke samarbejdet i Shanghai på både eksport, innovation og viden - blandt andet gennem personaleudvekslinger og et nyt Midtnet-program. Derfor påtænker vi at lukke kontoret ned før sommeren 2016 og styrke en direkte indsats sammen med vores samarbejdspartnere i Shanghai og her i regionen.
Ungarn har Region Midtjylland samarbejdet med siden1991, og samarbejdet omfatter nu også andre Øst- og Centraleuropæiske lande. Lige nu er Region Midtjylland for alvor ved at få skabt momentum i samarbejdet mellem vore faglige eksperter og blandt eksterne samarbejdspartnere på både sundheds- og socialområdet. Dette sker i samarbejde med de to ungarske fagministerier og øvrige danske samarbejdspartnere, bl.a. Sundhedsstyrelsen, så her har vi behov for at forankre indsatsen - blandt andet gennem vores kontor i Budapest over de næste to år. Kontoret har vi haft siden 1999, men som i Shanghai påtænkes en udfasning af kontoret over de næste to år, da betydningen af en fast tilstedeværelse er mindsket over tid, og også her ønsker vi at frigøre ressourcer fra et fast set-up til mere bilaterale projekt- og udviklingssamarbejder. Et EU-projekt med deltagelse af fire Øst- og Centraleuropæiske lande, herunder Ungarn, er netop igangsat med deltagelse af Center for Folkesundhed og Kvalitet.
Midtjylland har endvidere et særdeles velfungerende EU-kontor i Bruxelles, som sammen med hjemlige samarbejdspartnere, som Aarhus Universitet, kommunerne, Region Midtjylland og en lang række uddannelsesinstitutioner og organisationer, gør en stor indsats for at hente EU-midler hjem til Midtjylland. Samtidig arbejder kontoret for at sikre indflydelse på kommende forskningsområder og programmer i EU, hvilket også har stor betydning for vores muligheder for at udnytte internationale samarbejdsmuligheder. Kontoret har siden 2007 hjemtaget mere end 500 mio. kr. i EU-midler og frembragt en lang række synlige resultater til gavn for virksomheder, videninstitutioner, myndigheder og organisationer i Midtjylland. Kontorets ressourcer skal over de næste par år styrkes for at sikre fortsat gode resultater i den skærpede konkurrence om EU-midlerne – ikke mindst på forskningsområdet. Det er intentionen, at det især på sundheds- og især folkesundhedsområdet skal blive til gavn for sygehusvæsenet i Region Midtjylland, og der er netop indgået en samarbejdsaftale mellem Region Midtjylland og Aarhus Universitet, som skal styrke dette samarbejde. Region Midtjyllands bidrag til kontoret forøges med en krone pr. indbygger fra den 1. januar 2016, og Aarhus Universitet forøger sit bidrag til kontoret til 1 mio. kr. om året. Forøgelsen af Region Midtjyllands bidrag er indarbejdet i budgettet for Regional Udvikling fra 2016.
Det rådgivende udvalg for regional udvikling var på studietur til München i Tyskland fra den 23.-25. september 2015. Formålet med studieturen var at lære af Europas største vækstmotor, Bayern regionen, samt få øget viden om den tyske vækstmodel og det uudnyttede eksportpotentiale der fra flere sider er peget på.
Observationer og erfaringer fra studieturen bekræfter det potentiale, der ligger i øget samarbejde med specielt Sydtyskland (Bayern og Baden Württemberg) og derunder mulighederne for at styrke eksportmulighederne for erhvervslivet i Midtjylland.
Tyskland aftager 16,8 % af den danske vareeksport og er det største danske eksportmarked. Sydtysklands andel af vareeksporten er 13,4 %, men andelen af den tyske befolkning er 28,6 % og andelen af bruttonationalproduktet er 32,6 %. Det må heraf konkluderes, at der umiddelbart er et betydeligt potentiale for en øget eksport til Sydtyskland.
Der har fra flere sider igennem flere år været arbejdet på at styrke samarbejdet med Tyskland/Sydtyskland, og der er blandt andet udformet en særlig national Tysklandsstrategi på eksportområdet. Men det må konstateres, at resultaterne ikke har været tilfredsstillende. Udvalget finder, at det kræver en fokuseret og engageret indsats for at indfri potentialet på det meget konkurrenceprægede Sydtyske marked, og anbefalede derfor Vækstforum at udarbejde et forslag til en målrettet indsats.
Vækstforum behandlede indstillingen på mødet den 21. oktober 2015, hvor det blev besluttet at etablere Tyskland/Sydtyskland initiativet under Vækstplan 2016-2020 og den tværgående vækstdriver internationalisering.
Som følge heraf vil der snarest muligt blive etableret en hurtigt arbejdende forprojektgruppe med deltagelse af blandt andet Danmarks Eksportråd, konsulatet og innovationscentret i München, Dansk Eksportforening, Dansk Tysk Handelskammer, 2-3 relevante virksomheder plus andre relevante aktører.
Forprojektet skal afdække hvilke tiltag, der er i gang på området, hvordan de har fungeret og pege på områder, hvor der er muligheder og behov for at iværksætte en øget indsats. Det er målet, at en ny og/eller øget indsats skal iværksættes i løbet af efteråret 2016.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
6. Orientering om Region Midtjyllands aktiviteter i Kina på jordforureningsområdet #
Resume
Den 17. september 2015 underskrev Region Midtjylland, Danish Soil Partnership og VIA University College en treårig samarbejdsaftale med miljømyndighederne i Sichuan Provinsen, Kina. Region Midtjyllands engagement i Kina sker med henblik på at skabe vækstpotentiale samt erhvervsudvikling for de danske teknologivirksomheder inden for miljøområdet.
Direktionen indstiller,
at | Region Midtjyllands aktiviteter i Kina på jordforureningsområdet tages til orientering. |
Sagsfremstilling
Koncept for Miljøs Kinasamarbejde på jordforureningsområdet
Introduktion - Kinas industrielle kvantespring igennem de seneste tre årtier har medført et massivt forureningsproblem. En tiltagende miljøbevidsthed hos de kinesiske myndigheder og ikke mindst blandt den kinesiske befolkning har i løbet af det seneste årti medført erkendelse af, at der er behov for lovgivning inden for miljøområdet herunder kortlægning, undersøgelse og afværge af jordforurening. Danmark er blandt de førende nationer, når det gælder ekspertise inden for jordforureningsområdet, idet der er mere end 40 års erfaring inden for feltet. Der er derfor potentiale for eksport af dansk knowhow indenfor området.
Baggrund - Den 17. september 2015 underskrev Region Midtjylland, Miljø, Danish Soil Partnership og Via University College, Horsens en foreløbig treårig samarbejdsaftale (Memorandum of Understanding) med Miljømyndighederne i Sichuan Provinsen i Kina omhandlende jordforureningsområdet.
Samarbejdsaftalen med provinsen er et indirekte resultatet af en dansk-kinesisk venskabsbyaftale mellem Horsens Kommune, Business Horsens, Hedensted Kommune og Chengdu City.
Formål - Region Midtjyllands formål med at indgå i samarbejdet er at bane vejen for, at danske virksomheder indenfor miljøsektoren kan bidrage til at løse kinesernes voksende udfordringer med jord- og grundvandsforurening og dermed på sigt skabe nogle nye danske grønne arbejdspladser. Samarbejdsaftaler mellem myndigheder ses som et vigtigt skridt i denne retning, da stærke relationer er afgørende for at skabe forretning i Kina. Det er desuden afgørende for de danske virksomheder at have gode referencer fra de danske myndigheder samt politisk opbakning i forhold til at opnå konkrete forretningsmuligheder og efterfølgende projektfremdrift.
Konkret har Region Midtjylland følgende målsætninger:
- Danske myndigheder, vidensinstitutioner og virksomheder bidrager til kapacitetsopbygning på jordforureningsområdet hos de kinesiske myndigheder og virksomheder. Dette kan ske i form af træningsprogrammer, kurser, seminarer og udveksling af personale. De danske virksomheder vil her igennem kunne opbygge vigtige relationer til relevante myndigheder og fremtidige kunder og partnere.
- Gennemførsel af demonstrationsprojekter hvor danske virksomheder i partnerskab med kinesiske samarbejdspartnere bidrager til at løse konkrete jordforureningsproblematikker i Sichuan provinsen (f.eks. undersøgelse og oprydning på forurenede lokaliteter).
- Bidrage til frugtbart akademisk samarbejde mellem VIA University College og kinesiske universiteter i Chengdu.
Model - Region Midtjyllands involvering i Sichuan Provinsen sker med henblik på erhvervsudvikling. Al aktivitet er derfor med et muligt erhvervspotentiale for danske virksomheder for øje. Relationsopbygning er som nævnt en afgørende parameter for at bane vejen for kommercielle muligheder, og det er i Kina et stort behov, at ligestillede myndigheder samarbejder. Der arbejdes på at tilknytte en ekstern operatør, som kan koordinere og drive samarbejdet i en dansk partnerkreds. Den eksterne operatør kan være CLEAN. Den eksterne operatør skal sørge for tilknytningen af den eller de personer med nødvendige dansk/kinesiske kompetencer. Den eksterne operatør skal desuden stå for det kommercielle aspekt med fokus på udvikling af forretningsmodeller og modning af kommercielle projekter.
Partnere - En fælles dansk tilgang til Kinasatsningen på jordforureningsområdet vil stå stærkere. Derfor vil vi samarbejde bredt med de parter, der ønsker det.
Region Midtjylland har etableret et samarbejde i form af et parløb med Region Hovedstaden. Region Hovedstaden har tilsvarende myndighedssamarbejde med Jiangsu provinsen, og det vurderes, at der kan være stor fordel i at samarbejde, således at tiltag koordineres med henblik på en optimeret indsats, der vil være de danske virksomheder til gavn.
DSP (Danish Soil Partnership) er en fælles platform for alle offentlige såvel som private aktører inden for jordforureningssektoren. DSP står i spidsen for sektorens indsats for at skabe eksportmuligheder i udlandet. DSP er medunderskriver på samarbejdsaftalen med Sichuan Provinsen og er også involveret i Jiangsu Provinsen i samarbejde med Region Hovedstaden.
VIA University College er medunderskriver på Region Midtjyllands samarbejdsaftale med miljømyndighederne i Sichuan Provinsen. VIA har desuden et samarbejde med Sichuan University samt Chinese Academy of Science i Chengdu. VIA har hidtil været og vil også fremadrettet være en væsentlig videnspartner i relation til aktiviteter i Chengdu.
Der, hvor det er hensigtsmæssigt, vil Region Midtjylland koordinere tiltag til f.eks. workshops med parterne fra den dansk-kinesiske venskabsbyaftale mellem Horsens Kommune, Business Horsens, Hedensted Kommune og Chengdu City.
Øvrige interessenter, der måtte kunne bidrage og have faglig eller kommerciel interesse, vil blive involveret efter behov.
Rolle - Region Midtjylland har en vigtig rolle i den relationsopbygning, som går forud for virksomhedernes introduktion til det kinesiske marked. Region Midtjylland vil fungere som ambassadør for dansk ekspertise og tilegne sig forståelse for potentialet på det kinesiske marked og videreformidle denne til relevante interessenter.
Aktiviteter - Konkret har Region Midtjylland samt en dansk miljøvirksomhed i juli 2015 deltaget i undervisning på Sichuan University samt deltaget i afholdelse af en Green Tech workshop i Chengdu i september 2015, hvilket har medført, at en dansk rådgiver i december 2015 har undervist et stort kinesisk statsejet selskab i håndtering af jordforurening. Der er desuden på efterspørgsel afgivet tilbud fra danske leverandører til et nyoprettet Research Center under Sichuan University.
I 2016 vil der være fortsat fokus på relationsopbygning herunder fokus på konkrete trænings- og kursusaktiviteter samt forberedelse af en eller flere konkrete demonstrationsprojekter. Desuden afklares potentialet for danske virksomheder i forhold til den Action Plan (handlingsplan), der forventes publiceret fra de kinesiske myndigheder inden for nærmeste fremtid. Demonstrationsprojekterne forventes at forløbe i 2017-2019.
Ressourcer og finansiering - På møde den 6. januar 2016 præsenterede Internationalt Kontor en justering af Region Midtjyllands set-up i Kina, som frigør driftsmidler til konkrete projekter og udvikling af bilaterale aftaler med både danske og kinesiske samarbejdspartnere. Miljøs samarbejde med Region Hovedstaden og CLEAN indgår som en væsentlig del af denne strategi.
I 2016 tildeles der et halvt årsværk samt et budget på 200.000 kr. til CLEAN, derudover afholdes administrative udgifter i forbindelse med myndighedsbesøg. I 2017 forventes tilsvarende normering og budgetramme. Beløbene afholdes inden for Regional Udvikling, Miljøs driftsbudget for henholdsvis 2016 og 2017.
Evaluering - Der vil ske en årlig evaluering af projektets aktiviteter samt afkast i relation til målsætninger og fremtidigt erhvervspotentiale.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling tog orienteringen om Region Midtjyllands aktiviteter i Kina på jordforureningsområdet til efterretning.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
7. Orientering om ansøgninger om indvinding af råstoffer uden for udlagte råstofgraveområder *
Resume
Kommunerne skal høre Region Midtjylland om indvinding af råstoffer udenfor de i Råstofplan 2012 udlagte råstofgraveområder, inden der gives tilladelse til indvinding af råstoffer. I henhold til råstofloven skal regionsrådet tillade, at der indvindes råstoffer uden for de udlagte områder. Administrationen har behandlet to ansøgninger.
Direktionen indstiller,
at | orienteringen om administrationens beslutninger vedrørende ansøgninger i perioden januar 2014 til december 2015 om indvinding af råstoffer uden for udlagte råstofgraveområder tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Når kommunerne i regionen modtager ansøgninger om indvinding af råstoffer udenfor de i Råstofplan 2012 udlagte råstofgraveområder, skal kommunerne høre Region Midtjylland. Regionsrådet skal tillade, at der indvindes råstoffer uden for de udlagte områder.
Det bemærkes, at kompetencen til at udstede godkendelser til råstofindvinding er blevet flyttet fra kommunerne til regionerne. Dette er sket i forbindelse med ændring af Råstofloven med virkning fra den 1. juli 2014. Regionsrådet skal fortsat tillade/meddele accept af eventuel råstofindvinding uden for udlagte råstofgraveområder.
Regionsrådet vedtog på sit møde den 17. december 2008 i forbindelse med behandlingen af henvendelser om råstofindvinding uden for udlagte områder, at
- administrationen, såfremt det fremsendte ligger inden for intentionerne i råstofplanen eller strategi for jordforurening, meddeler afsenderen dette
- administrationen, såfremt det vurderes, at der er uoverensstemmelse mellem det fremsendte og råstofplan eller strategi for jordforurening, tager initiativ til en dialog herom med afsenderen, idet forretningsudvalget orienteres herom
- resultatet af dialogen, i tilfælde af fortsat uoverensstemmelse, forelægges regionsrådet til beslutning.
Forretningsudvalget skal to gange i hver valgperiode orienteres om administrationens beslutninger.
Administrationen har i perioden januar 2014 til december 2015 behandlet to ansøgninger om indvinding af råstoffer uden for de udlagte råstofgraveområder. De to områder ligger i henholdsvis Herning Kommune og Holstebro Kommune. I overensstemmelse med de fastlagte retningslinjer i Råstofplan 2012 er der givet accept af begge ansøgninger, der i begge tilfælde var ansøgt af Vejdirektoratet i forbindelse med etablering af Holstebro Motorvejen.
Forretningsudvalget har på møde den 17. juni 2014 behandlet sagen beliggende i Herning Kommune om accept og blevet orienteret om administrationens procedure.
Derudover har administrationen behandlet ti ansøgninger om midlertidige aktiviteter i udlagte råstofgraveområder. Det drejer sig om opførelse af bygninger/anlæg i tre tilfælde, fire tilfælde med kabel-/biogastracé, et tilfælde med skovrejsning, vindmøller i et tilfælde, og endelig accept af etablering af udsigtshøj i udlagt graveområde. Administrationen har i alle ti tilfælde accepteret de ansøgte aktiviteter.
Et eksempel på accept af midlertidig aktivitet i udlagt råstofgraveområde - i Ikast-Brande Kommune - er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Anbefaling
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling anbefaler direktionens indstilling til forretningsudvalget.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
8. Orientering om udbud af erhvervsuddannelser i Region Midtjylland pr. 1. august 2017 #
Resume
Med erhvervsuddannelsesreformen "Flere og bedre faglærte" er der sat fokus på behovet for faglært arbejdskraft. For at understøtte erhvervsuddannelsesreformens målsætning om flere og bedre faglærte gennemfører Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling en udbudsrunde for erhvervsuddannelser i 2015/2016 med virkning fra den 1. august 2017.
Regionsrådet har i den sammenhæng en koordineringsopgave i forhold til at sikre tilgængeligheden til erhvervsuddannelser og praktikcentre i Region Midtjylland.
Der er afholdt møder mellem institutionslederne og Region Midtjylland, hvor Poul Erik Christensen og Niels Erik Iversen har deltaget.
Direktionen indstiller,
at | orientering om udbud af erhvervsuddannelser i region Midtjylland pr. 1. august 2017 tages til orientering. |
Sagsfremstilling
Som en del af gennemførelsen af erhvervsuddannelsesreformen "Flere og bedre faglærte" skal der gennemføres en udbudsrunde af erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb, herunder også forlagt undervisning samt godkendelse til at være praktikcenter og herunder udlagte praktikcenteropgaver. Udbudsrunden gennemføres i 2015 og 2016 med virkning fra den 1. august 2017, hvor de nye godkendelser vil træde i kraft.
Både nuværende godkendte udbydere og potentielle nye udbydere kan indsende ansøgninger til ministeriet.
Koordination af udbudsrunden
Der er tale om en national udbudsrunde, og det er i den sammenhæng Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, der som udgangspunkt tildeler godkendelserne af et fremtidigt udbud af erhvervsuddannelser og placering af praktikcentre.
Der vil således være tale om en samlet udbudsrunde, og for at sikre de godkendte udbyderes vilkår for at gennemføre uddannelser og praktik vil ministeriet efterfølgende være tilbageholdende med at give godkendelser til enkeltansøgere, såfremt uddannelsesbehovene kan dækkes af allerede godkendte udbydere.
Det er derfor vigtigt, at der sker en koordinering mellem de involverede parter, således at der sikres en hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne og tilgængelighed til erhvervsuddannelser og praktikcentre.
Regionerne har her en vigtig rolle i forhold til udbuddet af både grundforløb 1 og grundforløb 2.
For så vidt angår placeringen af hovedforløb og praktikcentre er det Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, som har koordinationsopgaven.
På den baggrund er der afholdt møder med lederne af de midtjyske erhvervsuddannelsesinstitutioner: SOSU-skolerne, landbrugsskolerne og de øvrige erhvervsuddannelsesinstitutioner.
Formålet med møderne har været at afklare institutionernes fremtidige ønsker om udbud, deres udfordringer i forhold til at opretholde et sammenhængende og geografisk dækkende udbud i lyset af bl.a. deres økonomiske situation, den demografiske udvikling og de unges valg af uddannelse.
Til brug ved møderne har administrationen udarbejdet et materiale, som efterfølgende er suppleret med fakta, som belyser de udfordringer, som institutionerne har peget på ved møderne. Dette materiale vil blive præsenteret på mødet i det rådgivende udvalg for regional udvikling den 3. februar.
Administrationen har modtaget en henvendelse fra VIA University College, som ønsker at udbyde grundforløbet på uddannelsen til Pædagogisk Assistent. VIA University udbyder i dag hovedforløbet, mens SOSU-skolerne udbyder grundforløbet. Der afholdes møde med VIA University, Poul Erik Christensen og Niels Erik Iversen den 1. februar.
KKR har fremsendt de kommunale anbefalinger til den fremtidige placering af udbuddet af erhvervsuddannelser. Her er den geografiske tilgængelighed og kvalitet i fokus, herunder sammenhængen til den offentlige transport til EUD grundforløb.
Fakta om udbudsrunden for erhvervsuddannelser 2017
Udbudsrunden vedrører grundforløb 1 og 2, hovedforløb og praktikcentre men ikke EUX, eud+ (erhvervsuddannelse for unge over 25 år, som har afbrudt, og som ønsker at genoptage en erhvervsuddannelse) eller euv (erhvervsuddannelse for unge over 25 år).
Kriterierne, som vil ligge til grund for vurderingen af ansøgningerne er følgende:
- Sikring af fagligt bæredygtige og kvalitativt forsvarlige uddannelsesmiljøer.
- Sikring af et geografisk dækkende udbud under hensyntagen til efterspørgsel og behov.
- Sikring af et geografisk dækkende udbud under hensyntagen til erhvervsudvikling og herunder det forventede lokale/regionale praktikpladspotentiale.
- Bidrag til opfyldelsen af de fire klare reformmål.
De fire reformmål er:
- Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse.
- Flere elever skal fuldføre en erhvervsuddannelse.
- Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
- Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes.
Regionsrådet vil modtage ansøgningerne den 30. marts og efterfølgende behandle dem i april, således at der senest den 20. maj 2016 kan indsendes en indstilling til Ministeriet for Børn, Unge og Ligestilling.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling tog orienteringen om udbud af erhvervsuddannelser i Region Midtjylland pr. 1. august 2017 til efterretning.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
Bilag
9. Godkendelse af referat fra mødet den 6. januar 2016 #
Resume
Godkendelse af referat fra møde den 6. januar 2016.
Direktionen indstiller,
at | referatet fra mødet den 6. januar 2016 i det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendes. |
Sagsfremstilling
Efter udvalgets forretningsorden skal referatet fra det foregående møde forelægges til godkendelse.
Referat fra udvalgets møde den 6. januar 2016, der tidligere er udsendt til udvalgets medlemmer, er vedlagt til godkendelse.
Beslutning
Det rådgivende udvalg vedrørende regional udvikling godkendte referatet fra mødet den 6. januar 2016.
Keld Marstrand Christensen var forhindret i at deltage i sagens behandling.
10. Gensidig orientering #
Sagsfremstilling
Gensidig orientering.
Beslutning
Intet til punktet.