Udvalget har blandt andet undersøgt, hvordan anvendelse af digitale sundhedsløsninger kan bidrage til at understøtte, at den enkelte borger og patient oplever at modtage en god og sammenhængende behandling, uanset om der undervejs krydses en eller flere sektorgrænser. En øget udnyttelse af potentialet i de teknologiske muligheder samt kommunikation og digital vidensdeling på tværs af sektorer er selvsagt af stor betydning i forhold til at nå disse mål – og dermed også Region Midtjyllands mål om at have et sundhedsvæsen på patientens præmisser.
På den baggrund har udvalget undersøgt, hvordan Region Midtjylland via digitale og teknologiske sundhedsløsninger - og i et tæt samarbejde med kommuner og/eller almen praksis - medvirker til at levere gode og sammenhængende patientforløb til den enkelte borger.
Udvalget har fx fokuseret på 'Den digitale forløbsguide', der er en app, som giver patienten mulighed for at få notifikationer om relevant og rettidig information vedrørende eget behandlingsforløb. Via app'en tilvejebringes den rette og personaliserede information på rette tidspunkt igennem patientforløbet, hvorved komplekse forløb bliver mere forudsigelige og sammenhængende for patienten. Der er tale om en fælles løsning med kommunerne, og dermed en sundheds-app, der ikke har en regional/kommunal grænse. Et andet eksempel er et pilotprojekt vedrørende 'Et Samlet Patientoverblik', som inden for ældresygdomme har vist sig at være et godt redskab til at understøtte patienter og pårørendes overblik over aftaler og forløb på tværs af sektorer.
Med udgangspunkt i en række konkrete løsninger har udvalget desuden været optaget af, hvordan teknologi kan gøre det lettere for patienter at være aktører i egne forløb og tilbyde forløb, der er tilpasset den enkelte patients behov, samt giver en øget tilgængelighed. Målet er at sikre patienterne en hverdag, hvor deres sygdom fylder mindst muligt. Udvalget har herunder fokuseret på Region Midtjyllands telemedicinske indsats, der stræber mod, at patienter skal kunne få effektiv behandling og målrettet støtte i eget hjem samt digitale værktøjer, der understøtter, at borgerens egne ressourcer bringes i spil – fx ved at patienten får en bedre forståelse af egen sygdom og dermed bliver bedre udrustet til at fremme egen sundhed og trivsel.
Udvalget har også noteret sig, at brug af relativ simpel teknologi som fx videomøder i høj grad kan bidrage til en øget dialog på tværs af sektorer. Et eksempel er afholdelse af fælles udskrivningsmøder via video med deltagelse af sundhedspersonale fra både region og kommune samt patient og evt. pårørende, som bidrager til at give en øget kvalitet og tryghed for patienten og dennes pårørende i forbindelse med overgangen fra hospitalsindlæggelse til eget hjem. I tilknytning til den øgede brug af videoløsninger i forbindelse med COVID-19, har udvalget desuden haft fokus på, hvordan det fysiske møde mellem patient og sundhedspersonale kan kombineres med digitale tilbud, herunder også at brug af digitale løsninger skal ske med udgangspunkt i borgernes præmisser og tage hensyn til dem, der kan og vil, og samtidig med blik for dem, der ikke kan.